Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Shenmue - solucja
Przed Wami solucja do jednej z najlepszych, najpiękniejszych przygodówek na DC. Shenmue wprowadził rewolucję w świecie gier przygodowych - bo w jakiej grze wtedy mogłeś chodzić po sporym świecie, zagadując ludzi, kupując w sklepie różne produkty, grać na automatach, czy napić się puszki Coli? Rzeczywiście, w chwili, gdy wyszło Shenmue nie było chyba takich gier, a i dzisiaj są tylko takie, które mają kilka elementów, które ma Shenmue (duży świat gry - np. GTA3, Vice City). Zresztą, po szczegóły zapraszam do recenzji.
Od siebie dodam, że po opis radzę sięgnąć tylko wtedy, gdy naprawdę nie wiesz gdzie iść, co zrobić itd. W końcu nie ma to jak pełna satysfakcja z przejścia gry samodzielnie:). Więc zaczynamy! [Sarge]

Sterowanie:
Zanim zaczniesz grać, wypadałoby się zaznajomić ze sterowaniem. Więc biega się wciskając L (lewy triger). Kiedy wciśniesz i przytrzymasz R (prawy triger), wtedy widok przeniesie się z oczu bohatera i możemy obserwować okolice. Dzięki temu można łatwiej spojrzeć na element otoczenia i go użyć (najbardziej przydatne na małych przedmiotach). Na przykład jeśli chcesz zapalić/zgasić światło, przytrzymujesz R i spoglądasz się na kontakt. Wtedy po prostu go używasz. Widok z oczu bohatera przydaje się też, kiedy chcesz sprawdzić nazwę jakiegoś budynku (np. w mieście Dobuita). Kiedy nakierujesz prawym trigerem na budynek, odczekasz trochę, wtedy powinien się pojawić napis informujący o tym, jak się dany budynek nazywa:). Musisz wiedzieć też, że podchodząc do większości przedmiotów, osób itp. w prawym dolnym rogu ekranu powinien się pojawić jakiś przycisk z twojego joypada. Najczęściej jest to przycisk A. Nim możesz właśnie użyć jakiegoś przedmiotu, porozmawiać z kimś itp. Przyciskiem B można przyspieszyć rozmowę, bądź (czasami) anulować jakąś czynność. Y służy z kolei do otwarcia inwentarza, z którego można na przykład obejrzeć jakiś przedmiot, który masz. Możesz każdy przedmiot obejrzeć, przyciskając A. Czasem można też jakiś przedmiot użyć na przedmiocie, osobie, bądź zwierzaku. Wtedy podchodząc do kogoś/czegoś będzie widnieć w prawym dolnym rogu przycisk Y. Wtedy oczywiście należy go wcisnąć, i możesz użyć jakiegoś przedmiotu na kimś/czymś.

Walki i inne przerywniki:

Musisz wiedzieć, że w grze przyjdzie pora również na walkę, jak i również kilka urozmaicających grę przerywników, jak na przykład pościg za jakąś osobą. Walczyć możemy w dwóch trybach: Free Battle (FB) i Quick Time Event (QTE). FB to zwykła walka, podobna do takich jaką widzimy w zwykłch bijatykach. Mamy po prostu energię i musimy pokonać jednego, bądź kilku wrogów. W tym czasie można wykonywać kopy, uderzenia ręką, chwyty, uniki, reversale... Oczywiście ciosy wypada łączyć w combosy - zarówno te, które już znamy, jak i te, których uczymy się w czasie gry. Jednak pewnego typu innowacją jest tryb QTE. Polega on na naciskaniu przycisków pojawiających się na ekranie. W tym trybie będziemy zarówno walczyć, jak i na przykład gonić jakąś osobę. Jeśli poprawnie i wystarczająco szybko wciskasz dany przycisk, pojawia się wyreżyserowana przez twórców sekwencja, która zazwyczaj jest bardzo efektowna.

Opis przejścia:

Opisałem więc już sterowanie oraz jak radzić sobie z trybami FB i QTE. Teraz rozpoczyna się już opis właściwej gry. Uwaga! Shenmue kryje w sobie wiele bardzo ciekawych 'sekretów', jak na przykład dodatkowe przerywniki. Ja opisałem tu tylko to, co najważniejsze i co jest potrzebne do ukończenia gry. Polecam więc przejście tej gry kilka razy - może się czasem nawet zdarzyć, że otrzymacie jakieś poboczne zadanie... W opisie używam angielskich nazw.

CD 1

29 listopada 1986 roku. Ryo Hazuki niczego się nie spodziewając wchodzi do posiadłości swego ojca. Zauważa zniszczoną tabliczkę przed domem i czarny samochód. Wchodzi na dziedziniec i zauważa leżącą swoją opiekunkę. Ta mówi coś, że ktoś jest w dojo. Ryo idzie więc tam szybko i zanim tam wchodzi, widzi wypadającego Fuku-sana - jego brata. Gdy Ryo wchodzi do dojo, zauważa dwóch ludzi w czarnych garniturach i mężczyznę w zielonym płaszczu oraz swojego ojca. Mężczyzna nazywa się Lan Di - chce pewnego przedmiotu (Mirror). Nawiązuje się walka, po której leży oczywiście ojciec Ryo. Wygadał się w końcu, kiedy Lan Di groził śmiercią Ryo. Gdy 'trzech facecików' wychodzi, ojciec Ryo umiera na oczach swego syna. Chłopak postanawia więc jedno - musi pomścić śmierć swego ojca!
Akcja gry dzieje się w cztery dni po śmierci ojca, czyli 3 grudnia 1986 roku. Na dobry początek przeszukaj swój pokój. Znajdziesz dwie kasety - jedna (SHENMUE) jest na biurku, druga (SHA HUA) leży w szufladzie biurka. Oprócz tego w szufladach znajdziesz jeszcze przenośny magnetofon (od tej chwili będziesz mógł słuchać kaset, które już masz, i które zdobędziesz potem. Wystarczy nacisnąć Y, wybrać magnetofon i następnie po wybraniu piosenki, możesz jej słuchać) i zdjęcie z przyjaciółmi (PHOTO OF FRIENDS). Możesz już wyjść z pokoju. Kiedy natkniesz się na twoją opiekunkę - Ine-san - otrzymasz od niej 500 jenów. Tym samym mówi ci, że zawsze codziennie rano będzie ci kładła na szafce przed drzwiami (ta z telefonem) 500 jenów. Pójdź teraz do pokoju Fuku-sana - znajduje się on po prawej stronie od twojego pokoju, dodatkowym znakiem rozpoznawczym jest fakt, że w jego pokoju są dwa plakaty z Virtua Fighter. Na biurku znajdziesz zwój z opisem nowego ciosu (SHADOW REAPER). Teraz idź do kuchni. Z lodówki weź mleko - potem się przyda. Spójrz na zlew - jeśli jest gdzieś w pobliżu paczka z rybami, weź ją. Jeśli jej jeszcze nie ma, sprawdź innego dnia. Teraz możesz się przyjrzeć (widok FPP - prawy triger) misce z ryżem, która leży na stole - pojawi się sekwencja, w czasie której Ryo przypomina sobie, jak jadł z ojcem, kiedy był mały. Z kuchni skręć w prawo. Teraz wejdź do pokoju z ołtarzykiem - to te pierwsze po lewej stronie. Na ołtarzyku leżą zapałki (BOX OF MATCHES) i świece (CANDLES) - weź je. Jeśli chcesz, możesz się pomodlić przy ołtarzyku w każdej chwili - co jakiś czas Ryo odmawia inną modlitwę trwającą kilka sekund;). Wyjdź z pokoju skręcając w lewo i wejdź do ostatnich drzwi na końcu korytarza - to pokój ojca. Na biurku jest list, a w jego szufladzie klucz (MYSTERIOUS KEY). Weź go. Wyjdź drzwiami po lewej stronie od biurka. W koszu znajdziesz nowy cios (TWIN BLADES). Wracaj się do przedpokoju i wejdź do salonu, który znajduje się naprzeciw wyjścia. W szafce pod telewizorem znajdziesz konsolę przypominającą Segę Saturn (!), którą możesz wyjąć na telewizor. Teraz po zdobyciu jakiejś gry, będziesz mógł grać w swoim domu na konsoli. Gdzieś na komodzie w szufladach są też baterie (C SIZE BATERIES). Pokój obok należy do twojej opiekunki - Ine-san. Wejdź do niego. W jednej z szuflad znajdziesz zdjęcie rodzinne (PHOTO OF HAZUKIS). Przed wyjściem jest szafka (stoi na niej telefon). Otwórz ją, a znajdziesz latarkę (FLASHLIGHT) - przyda się później. Oprócz tego możesz telefonem zadzwonić ZA DARMO do osoby, którą masz zapisaną w notesie (są to pierwsze strony notesu). Oprócz tego w czasie gry będziesz mógł korzystać z wszelkich budek telefonicznych itp., jednak wtedy już nie za darmo. Najczęściej za jedną rozmowę musisz zapłacić 10 jenów. Wyjdź z domu i skręć w lewo. Kiedy zobaczysz drzewo przy dojo, podejdź do niego (drzewa), a uaktywni się animacja, podczas której ojciec uczy cię ciosu łokciem. Idź do dojo porozmawiać z Fuku-sanem. Potem rozejrzyj się po dojo i spójrz na napis nad drzwiami, a uaktywni się kolejna scenka z dzieciństwa. Potem obejrzyj napis jeszcze raz - Ryo powie, że nie może go dosięgnąć. Nietrudno się domyślić co robić dalej - zaraz obok leży krzesło - wystarczy go przenieść pod napis i tabliczka z napisem (MYSTERIOUS SCROLL) jest już twoja! Teraz wyjdź z rezydencji.
Jesteś w Yamanose - to jedna z dzielnic, jaką będziesz miał okazję odwiedzić. Teraz jedna podpowiedź - staraj się zawsze rozmawiać z jak największą ilością osób - najlepiej z takimi, którzy są twoimi przyjaciółmi, dobrze cię znają. Bardzo często udzielą ci ciekawej informacji. Kiedy będziesz przechodzić obok świątyni, napotkasz małą dziewczynkę o imieniu Megumi. Pokazuje ci kotka, którego przygarnęła, podczas gdy matka zwierzęcia została potrącona przez pędzący czarny samochód. Domyślasz się od razu, że to musiał być Lan Di i jego ludzie. W międzyczasie jednak będziesz mógł nakarmić kota. Na początku jedzenie będzie leżało w pobliżu, jednak pamiętaj, że wziąłeś też trochę z domu. Teraz od ciebie zależy, czy będziesz karmił zwierzę regularnie. Na razie nie potrafi chodzić, ale jeśli będzie dostawało często jeść, wkrótce stanie na własnych nogach. Jeśli będziesz miał trochę szczęścia, wybierzesz imię dla kota. Tak więc teraz za cel stawiasz sobie wypytanie ludzi, o nietypowe rzeczy dziejące się w mieście, a mianowicie o czarny samochód odjeżdżający z rezydencji Hazukich. Wyjdź z Yamanose, a dostaniesz się do kolejnej dzielnicy. Witamy w Sakuragaoka!
Idź cały czas prosto, a przy budce telefonicznej, skęć w prawo i porozmawiaj z kobietami o 'ostatnich wydarzeniach' w mieście. W końcu spotkasz starszą kobietę szukającą domu Yamamoto. Obiecujesz jej, że go znajdziesz. Omawiany dom znajduje się więc naprzeciw parku w Sakuragaoka (SAKURAGAOKA PARK). Jeśli będziesz miał problemy, możesz sobie pomóc mapką Sakuragaoki, która znajduje się gdzieś w mieście. Kiedy już znajdziesz dom, zawiadom o tym babcię, która go szukała. Przesiaduje ona w parku. Warty odwiedzenia jest też sklep ABE STORE. Jeśli kupisz w nim jakiś produkt ze znaczkiem SHENMUE lub SHA HUA, bierzesz udział w losowaniu w którym możesz wygrać (oczywiście jeśli szczęście ci dopisze:]) od małych figurek, przez gry komputerowe (w które możesz pograć potem np. na swojej konsoli w rezydencji), po radio-odtwarzacze, w których możesz słuchać muzyki. Jednak niestety, często zapewne trafi ci się sytuacja, że nie wygrasz nic i będziesz musiał spróbować kiedy indziej. Na zewnątrz sklepu są poza tym automaty. Dwa z nich służą du kupowania sobie figurek z różnych gier (tu Virtua Fighter i Sonic), a jeden to po prostu automat z colą, gdzie poza nią możesz kupić również inne napoje, a także kawę w puszce. Usługa ta kosztuje cię 100 jenów. Teraz idź do domu z niebieskim ogrodzeniem, tuż przy jednym z wyjść z miasta. Jest to dom Yamagishiego (znowu pomocna może okazać się mapa). Ten powie ci, że o ludziach w czarnym samochodzie więcej mogą wiedzieć mieszkańcy Dobuity - kolejnej dzielnicy. Skieruj się więc do parku i na skrzyżowaniu przy nim skręć w prawo, a zawitasz do największej chyba dzielnicy w grze - Dobuity.
Najpierw idź przed siebie, aż dojdziesz do budki ze smakołykami (FUNNY BEAR BURGER) i porozmawiaj ze sprzedawcą. Ten powie ci, że coś więcej powinna wiedzieć Nozomi z AIDA FLORIST. Jest to zaraz za tobą - udaj się tam. Gdy z nią porozmawiasz, idź dalej aż dojdziesz do ciężarówki z hot-dogami i porozmawiaj gościa słuchającego muzyki. Jest to Tom - twój przyjaciel. Ten ci powie, że może będą coś wiedzieć w GLOBAL TRAVEL AGENCY - jednak niestety, nic z tego. Popytaj się kilku ludzi, a w końcu ktoś powie ci, że powinieneś szukać informacji w AJIICHI CHINESE RESTAURANT. Tam pogadaj z właścicielami. Ci mówią, że Ryo powinien się udać do salonu fryzjerskiego w Dobuicie. Idź więc do MAEDIA BARBERSHOP. Okazuje się, że tam nic nie wiedzą i że pewnie chińczykom chodziło o inny salon fryzjerski (LIU BARBER AND HAIR SALON). Udaj się tam. Heh, tam z kolei powiedzą ci, że masz się udać do SUZUME PARK (pamiętaj o mapkach w mieście i o tym, że w każdej chwili możesz poprosić o pomoc przechodniów!). Popytaj się więc ludzi w parku - coś więcej powie ci pewien starszy pan. Gdy porozmawiasz już z ludźmi z parku, udaj się do Toma. Ten odeśle cię do baru YOKOSUKA (poszukaj na mapie). Bar jest otwarty od 17.00, więc możliwe, że będziesz musiał poczekać na otwarcie. A możesz to zrobić na wiele sposobów. Możesz na przykład napić się czegoś z automatu, kupić coś z malutkich automacików (pisałem o nich przy okazji Sakuragaoki). Możesz też zagrać w kasynie (SLOT HOUSE), albo nawet pójść do automatów z grami. Jest od tego sklep automatami - ARCADE YOU. Równie dobrze jednak możesz też zrobić zakupy w TOMATO CONVENIENCE SHOP (tak samo, jak w ABE STORE w Sakuragaoce). Obok ARCADE YOU jest też parking - możesz tam potrenować ciosów. A to kop, X to ręka, B to chwyt, Y to unik, L (lewy triger) to szybkie bieganie, a R (prawy triger) możesz sprawdzić dostępne ciosy. Oprócz tego możesz też kupić jakieś ciosy w BUNKADO ANTIQUES. Po pewnym czasie codziennie w dojo będziesz też mógł odbyć walkę-sparing z Fuku-sanem. Jeśli będziesz miał (nie)szczęście, przez ten czas do 17.00 możesz natrafić na dwóch gości, którym trzeba będzie dokopać. Włączy się wtedy prościutka sekwencja QTE (około dwa przyciski do wciśnięcia). Jeśli to zrobisz, jutro w parku w Sakuragaoce obronisz przed nimi Nozomi (to ta z AIDA FLORIST). Kiedy w końcu nastanie 17.00, wejdź do baru YOKOSUKA i porozmawiaj z barmanem. Ten powie ci, żebyś się udał do HEATBEATS BAR, który znajduje się w zaułku po schodach prowadzących w dół. Jednak znowu będziesz musiał trochę poczekać - HEARTBEATS BAR jest otwarty dopiero od 19.00. Kiedy już nastatnie ta godzina, idź tam, a przed wejściem do baru uaktywni się kolejna prościutka, składająca się z ok. dwóch przycisków sekwencja QTE, podczas której nakopiesz dwóm 'niemiłym inaczej'. Po wejściu do samego baru kolejna sekwencja QTE , już trochę bardziej złożona (oprócz przycisków A i B, będą także strzałki). Od barmana dowiesz się, że po więcej informacji musisz porozmawiać z Charlie'em, jednak nie wie, gdzie on teraz jest. Wyjdź więc z baru i porozmawiaj z gościem pracującym przy motorze. Ten odsyła cię do JUPITOR'S JACKETS. Najprawdopodobniej sklep jest już nieczynny - udaj się więc do domu, aby się zdrzemnąć. Kieyd się obudzisz idź do JUPITOR'S JACKETS. Po drodze możesz nakarmić kota i jeśli poprzedniego dnia walczyłeś z dwoma łobuzami, natrafisz na nich znowu w parku - będziesz musiał obronić Nozomi. Teraz po raz pierwszy zawalczysz w trybie Free Battle (FB). Walka jest jednak prościutka i nie powinieneś mieć z nią większych problemów. Kiedy wygrasz, idź do sklepu do którego miałeś się dać i pogadaj ze sprzedawcą. Masz teraz iść do KURITA MILITARY SURPLUS i pogadaj z tamtejszym gościem (jest ubrany w wojskową kurtkę). Zaraz potem wracaj z powrotem do JUPITOR'S JACKETS i po rozmawiaj jeszcze raz z tamtejszym facecikiem. Teraz idź do baru Yokosuka (otwierają o 17.00). Jeśli jest zamknięty, poćwicz sobie ciosów w garażu, czy pójdź pograć na automatach. Kiedy już YOKOSUKA BAR będzie otwarte, pogadaj z barmanem i z jedną z klientek. Masz się zjawić o 19.00 przy ARCADE YOU. Poczekaj więc na 19.00 i skieruj się w stronę ARCADE YOU. Zaczepi cię gość, z któym już wcześniej miałeś do czynienia. Miał cię on zaprowadzić do Charlie'ego. Jednak ten zaprowadził cię na parking i od tyłu zaszło cię jeszcze kilka takich. Jest to więc kolejna walka typu Free Battle. Nie powinieneś mieć z nią większych problemów. Po walce, jeden z gangoli powie ci, że Charlie zatrzymał się w studiu tatuażu. Masz się więc teraz dowiedzieć, gdzie się to studio znajduje. Jak się okazuje barman z YOKOSUKA BAR, wie coś gdzie to jest. Otóż studio tatuażu znajduje się... naprzeciw baru YOKOSUKA w OKAYAMA HEIGHTS! Trzeba wejść po schodkach na górę. Jest jeszcze otwarte bo studio jest czynne do 24.00 . Porozmawiaj z 'facetem od tatuaży'. Ten powie ci, że masz przyjść tu jutro. Jest już noc, więc nie masz tu czego szukać - idź do domu spać. Gdy obudzisz się rano, sprawdź, czy w kuchni nie ma jedzenia dla kotka (przypominam: mleko w lodówce, ryby na zlewozmywaku) i wyjdź z domu (500 jenów od Ine-san). Skręć w lewo do dojo. Fuku-san czuje się już trochę lepiej, więc nauczy cię nowego ciosu - Pit Blow. Odbywa się to w specyficzny sposób - patrzysz się, co robi druga osoba (tu - Fuku-san) i starasz się to powtórzyć, nie wiedząc jaka jest kombinacja. Ja jednak podam kombinację przy każdym nowym ciosie, o którym wspomnę. No więc Pit Blow tobi się, przyciskając Przód+X . Niedługo (a może nawet teraz) będziesz mógł sparingować z Fuku-sanem. Jednak teraz idź do studia tatuażu. Otwierają o 14.00 , więc jeśli jest zamknięte, zajmij się czymś. Kiedy już będzie otwarte, wejdź do studia. Łysolek mówi ci, że Charlie śpi za firaną obok. Teraz więc naciskasz w dowolnym momencie A i natychmiast pojawia się sekwencja QTE. Uważaj, bo na samym początku będziesz musiał szybko nacisnąć jakiś kierunek (bodajże Lewo). Zostajesz umówiony w ARCADE YOU o 15.00. Masz więc teraz dużo czasu. Wróć do domu ok. 19.00 (choć niekoniecznie). Jeszcze wykonaj sparing z Fuku-sanem, a potem z nim porozmawiasz, a następnie z Ine-san. Da ci list do ojca (LETTER TO FATHER). Niestety, list jest napisany dziwnym językiem i nie sposób go odczytać. Trzeba więc poprosić kogoś, kto go przetłumaczy. Idź więc do Dobuity. Po drodze może cię zaczepić koleżka ze studia tatuażu. Gdy będziesz w Dobuicie, popytaj się różnych osób, czy nie znają kogoś, kto przeczytałby ten list (a jest prawdopodobnie po chińsku). Zacznij od swoich przyjaciół (np. Nozomi, Tom...), a w końcu, ktoś naprowadzi cię na trop AJIICHI CHINESE RESTAURANT. Tam jednak nie przetłumaczą ci tego listu - dostałeś informację, że list jest napisany jakimś specyficznym językiem chińskim. Popałętaj się trochę po Dobuicie. Przy ARCADE YOU spotkasz Gao Wena w zielonej kurtce - tego którego uratowałeś dziś rano. Ten powie ci, że jego babcia mogła by odczytać list. Jest ona w RUSSIYA CHINA SHOP. Tam starsza pani odczyta ci wreszcie list. Najważniejsze rzeczy, to numer telefonu do niejakiego Mistrza Chena (MASTER CHEN): 0468-61-5647 , a także hasła: Father's Heaven, Nine Dragons, Mother's Earth i Comrades. Teraz idź do HIRATA TOBACCO SHOP przy garażu. Najpierw obejrzyj książkę telefoniczną (jest przy telefonie), a potem zadzwoń do Mistrza Chena. Numer to jak pamiętasz 0468-61-5647 . Numery możesz sprawdzać na początku notesu. Najpierw musisz odpowiedzieć na hasła. Jeśli głos powie Father's Heaven, odpowiedz Nine Dragons. Jeśli powie Mother's Earth, odpowiedz Comrades. Po poprawnym wypowiedzeniu schematu, dostaniesz akceptację, że dodzwoniłeś się do magazynu nr 8 (WAREHOUSE NO. 8). Musisz więc się tam dostać. Jednak aby się dowiedzieć, gdzie to jest zadzwoń pod numer 104 i zapytaj się o WAREHOUSE NO. 8 - trzeba w opcjach, które się pojawią wybrać AREA. Można też popytać się ludzi, ale po co;)? Teraz wróć do domu. Jeśli wrócisz ok. 22.00, zadzwoni telefon. Okazuje się, że Nozomi chce się z tobą spotkać w parku. Po krótkiej randce ( ;) ) idź spać. Rano porozmawiaj z Tomem - najłatwiejszym sposobem na dostanie się do magazynów jest pojechanie autobusem. Idź więc na przystanek (jest tuż przy garażu, za rogiem HIRATA TOBACCO SHOP). Jest rozkład przyjazdów, kiedy przyjeżdża autobus (co 15-30 minut). Gdy już autobus podjedzie, wsiądź do niego, KONIECZNIE zapisz stan gry i zmień płytę na CD 2, a dostaniesz się do New Yokosuka Harbor.
Strona artykułu: [1]  [2]      

UID: 11094
Okładka/art:
Tytuł:
Shenmue - solucja
Developer: Sega-AM2
Gatunek: przygodówka
Data wydania:
EUR: 06/11/00
USA: 07/11/00
JAP: 29/12/99
Poziom trudności:
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!