Przyczepić można siÄ™ też mimo wszystko trochÄ™ do walki. Nie do tego, jakie mamy możliwoÅ›ci – bo sÄ… one duże i zwiÄ™kszajÄ… siÄ™ z każdÄ… godzinÄ… gry – co raczej do zachowania przeciwników. Cóż, nie grzeszÄ… oni inteligencjÄ… i jedyne czym nadrabiajÄ… to w zasadzie liczebność. Znowu mamy do czynienia z sytuacjami, w których pojedyncze jednostki stojÄ… w miejscu, a nawet jeÅ›li biegajÄ… to sÄ… caÅ‚kowicie odsÅ‚oniÄ™te na atak gÅ‚ównego bohatera. Bez problemu w wiÄ™kszoÅ›ci starć można wychylać siÄ™ od czasu do czasu zza osÅ‚ony, poczÄ™stować oponentów gradem kul, po czym schować siÄ™, odczekać chwilÄ™ na odnowienie osÅ‚onki i powtarzać tÄ™ akcjÄ™ do skutku. TrochÄ™ to archaiczne, sami przyznacie? No i jeszcze jeden detal – bardzo niewielka różnica w przydatnoÅ›ci konkretnych broni. Prosty karabin, rewolwer, snajperka? W sumie bez różnicy, bo każdego da siÄ™ strÄ…cić wÅ‚aÅ›ciwie każdÄ… broniÄ… (może z wyÅ‚Ä…czeniem shotguna, który najlepiej dziaÅ‚a w krótkim dystansie).
WspomnÄ™ też o sÅ‚abym zoptymalizowaniu koÅ„cówki gry, zwÅ‚aszcza na konsolach. OsobiÅ›cie najnowszego Bioshocka przechodziÅ‚em w wersji na Xboxa 360 i niestety ostatnie rozdziaÅ‚y daÅ‚y mi siÄ™ we znaki. Animacja chrupaÅ‚a notorycznie i choć bez wiÄ™kszych przeszkód daÅ‚o siÄ™ grać, to poziom ok. 20 fps-ów to nie jest to, czego oczekiwaliÅ›my. ZwÅ‚aszcza, że w pozostaÅ‚ej części gry jest w porzÄ…dku i nie można siÄ™ do tego przyczepić. Podobno na PS3 jest jeszcze gorzej, ale nie miaÅ‚em okazji sprawdzić, wiÄ™c nie bÄ™dÄ™ siÄ™ wypowiadaÅ‚. RozwiÄ…zaniem jest oczywiÅ›cie odpowiednio dopakowany PC – wówczas z animacjÄ… nie powinno być problemu. WyglÄ…da na to, że twórcom zabrakÅ‚o czasu, bo nie chce mi siÄ™ wierzyć, że nie daÅ‚o siÄ™ tego stanu rzeczy na konsolach poprawić. W pozostaÅ‚ych rozdziaÅ‚ach sÄ… nie mniej rozlegÅ‚e poziomy niż w koÅ„cówce…
JeÅ›li mam szukać dziury w caÅ‚ym, to brakowaÅ‚o mi jeszcze zagadek, mini-gierek i może trochÄ™ jakichÅ› wyborów moralnych. Przecież dwie pierwsze części serii nie stroniÅ‚y od Å‚amigÅ‚ówek, dawaÅ‚y wysilić nieco szare komórki. PozwalaÅ‚o to odetchnąć trochÄ™ od standardowej FPS-owej sieczki, natomiast w Infinite wyglÄ…da to trochÄ™ tak, że 99% zadaÅ„ sprowadza siÄ™ do dotarcia w jakieÅ› miejsce wycinajÄ…c po drodze dziesiÄ…tki przeciwników różnego rodzaju. Brakuje trochÄ™ chwili oddechu od strzelania. Wybory moralne to kolejny temat. PamiÄ™tacie Little Sisters z „jedynki”, które można byÅ‚o zabijać lub nie i potem obserwować jak nasze zachowanie przekÅ‚adaÅ‚o siÄ™ na zakoÅ„czenie gry? To autentycznie byÅ‚ spory dylemat. W Infinite nie ma wÅ‚aÅ›ciwie wyborów, a te które sÄ… nie majÄ… żadnego znaczenia na finaÅ‚.
Bioshock: Infinite to bezsprzecznie Å›wietny, dojrzaÅ‚y tytuÅ‚, jedna z lepszych produkcji poczÄ…tku 2013 roku. Ma interesujÄ…cÄ… historiÄ™, piÄ™kny Å›wiat, rewelacyjnie zaprojektowanÄ… postać towarzyszÄ…cÄ… i ciekawe zakoÅ„czenie. KoÅ„cówka jest zaskakujÄ…ca, choć nie odpowiada na wszystkie pytania i prawdÄ™ mówiÄ…c warto przejść grÄ™ drugi raz, aby wszystko poskÅ‚adaÅ‚o siÄ™ w jednÄ… caÅ‚ość. Mimo wszystko wedÅ‚ug mnie nie jest to gra bliska ideaÅ‚u, jak wskazywaÅ‚yby na to niektóre oceny. Nie bÄ™dÄ™ siÄ™ powtarzaÅ‚ piszÄ…c dlaczego, bo poÅ›wiÄ™ciÅ‚em na to kilka akapitów powyżej. Nie nastawiajcie siÄ™ na cud, bo niepotrzebnie siÄ™ rozczarujecie. Gameplayowo to po prostu bardzo dobry tytuÅ‚, który dużo nadrabia niekonwencjonalnÄ… historiÄ…, artystycznÄ… wizjÄ… Kena Levine i doskonaÅ‚Ä… postaciÄ… towarzyszÄ…cÄ…. To pozycja jak najbardziej obowiÄ…zkowa, jednak na pewno nie bliska ideaÅ‚u. O ile w wielu aspektach lepsza od poprzednich części i innych przedstawicieli gatunku, to w kilku stanowiÄ…ca krok wstecz – choćby pod kÄ…tem wyborów, Å‚amigÅ‚ówek czy interaktywnoÅ›ci Å›wiata. SkÅ‚adajÄ…c do kupy wszystkie „za” i „przeciw” i tak wychodzi mi rewelacyjna gra, do której bÄ™dÄ™ wracaÅ‚ po latach. Polecam.
RafaÅ‚ „Baron Ski” Skierski
PLUSY:
- FabuÅ‚a, którÄ… bÄ™dziecie przeżywać nawet po ukoÅ„czeniu gry;
- Świetnie zaprojektowana postać Elizabeth;
- Piękny podniebny świat;
- Klimat;
- Rozbudowana walka;
- Ma potencjał przynajmniej na dwukrotne przejście;
- Brak pisanego na siłę Multiplayera.
MINUSY:
- Przydałaby się większa interaktywność w Columbii;
- Przeciwnicy nie grzeszÄ… wysokÄ… AI;
- SÅ‚abo zoptymalizowana koÅ„cówka na konsolach;
- Brak polskiej wersji jÄ™zykowej na konsolach (na PC jest – kinowa);
- Brakuje trochÄ™ zagadek, mini-gierek, wyborów moralnych.