Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Ninja Gaiden: Dragon Sword - recenzja DS

Ninja Gaiden na Xboxa byÅ‚a jednÄ… z najlepszych propozycji na konsolÄ™ Microsoftu. WyżyÅ‚owany poziom trudnoÅ›ci, rozbudowany system walki i duża żywotność nie odstraszyÅ‚a potencjalnych nabywców i gra odniosÅ‚a spory sukces na rynku, zostajÄ…c doceniona przez samych graczy. Sequel na Xboxa 360 ukazaÅ‚ siÄ™ niemal równolegle z opisywanym tutaj tytuÅ‚em, jednakże nie spotkaÅ‚ siÄ™ z aż tak ciepÅ‚ym przyjÄ™ciem ze strony graczy jak pierwowzór (choć trudno tu mówić o pierwowzorze, skoro seria zadebiutowaÅ‚a już dużo wczeÅ›niej w erze 8-bitowców). Zapowiedź Ninja Gaiden: Dragon Sword jako exclusive dla DS-a byÅ‚a zresztÄ… maÅ‚ym zaskoczeniem, ale i odpowiedziÄ… na God of War: Chains of Olympus na PSP. Czy rzeczywiÅ›cie oba te tytuÅ‚y sÄ… dla siebie godnymi konkurentami?

PoczÄ…tek jest zaskakujÄ…cy, bo z pewnoÅ›ciÄ… maÅ‚o kto z Was spodziewaÅ‚ siÄ™, że nie zaczniemy rozgrywki Ryu HayabusÄ…, który przez caÅ‚y czas byÅ‚ gÅ‚ównym bohaterem serii. Otóż na poczÄ…tku przyjdzie Ci pokierować wojowniczkÄ… ninja o imieniu Momiji, ale szybko okazuje siÄ™, że gracz przejmuje nad niÄ… kontrolÄ™ tylko w pierwszym etapie, co jest doskonaÅ‚ym pretekstem do zawarcia na poczÄ…tek stosownego tutoriala - gra na bieżąco instruuje nas o kolejnych możliwoÅ›ciach w systemie walki, sterowaniu i opcjach. Momiji szybko zostaje porwana i tutaj wkracza rola Ryu w caÅ‚ej historii - gÅ‚ówny bohater musi oczywiÅ›cie odbić czÅ‚onkiniÄ™ swojego klanu z rÄ…k przeciwnika. Nietrudno zauważyć, że tak jak fabuÅ‚a nie byÅ‚a do tej pory mocnÄ… stronÄ… tej serii, to nie inaczej jest i tym razem. Scenki przerywnikowe jÄ… opisujÄ…ce nie sÄ… prawdziwymi filmikami opartymi na silniku gry, a statycznymi kadrami - można poczuć siÄ™ trochÄ™ tak, jak podczas przeglÄ…dania komiksu. Gdy jakaÅ› postać przemawia, wyÅ›wietlany jest tekst w ramce (niczym w normalnym jRPG-u), brak jakiegoÅ› rozbudowanego voice-actingu, chyba że za taki uznamy pojedyncze sÅ‚owa i odgÅ‚osy nagrane przez lektorów, które czasem można usÅ‚yszeć.



Na wstÄ™pie należy zaznaczyć, że aby komfortowo grać w DS-owÄ… wersjÄ™ Ninja Gaiden, należy konsolkÄ™ "przewrócić" o 90 stopni tak, jakbyÅ›my trzymali w rÄ™kach książkÄ™ (ekraniki w pozycji pionowej). Jeden ekran w czasie rozgrywki odpowiada wiÄ™c za mapkÄ™ terenu, a na touch screenie wyÅ›wietlana jest już sama akcja. Warto dodać, że caÅ‚e sterowanie jest niemal w caÅ‚oÅ›ci oparte wÅ‚aÅ›nie na ekranie dotykowym - jedynie START odpowiada za zatrzymanie gry, a caÅ‚a reszta przycisków odpowiedzialna jest za blok (nieważne którego buttona użyjemy, Ryu bÄ™dzie blokowaÅ‚ ciosy przeciwników). CaÅ‚a reszta czynnoÅ›ci jest wykonywana poprzez odpowiednie ruchy stylusem po ekranie – wodzÄ…c stylusem wskazujesz gÅ‚ównemu bohaterowi miejsce, w którego stronÄ™ ma biec, z kolei na przykÅ‚ad energiczny ruch rysikiem w górÄ™ sprawi, że sterowana przez Ciebie postać podskoczy w górÄ™. Kolejne ciosy zadajesz kreÅ›lÄ…c linie na przeciwnikach, tak jakbyÅ› wÅ‚aÅ›nie używaÅ‚ miecza (poziomy ruch rysikiem to poziome ciÄ™cie mieczem itd.). Nie zabrakÅ‚o oczywiÅ›cie shurikenów bÄ…dź Å‚uku, który zdobywasz w późniejszej części gry - używasz ich po prostu "klikajÄ…c" na danego przeciwnika. Charakterystyczne dla tej serii Special Techniques i Ultimate Techniques pozostaÅ‚y - te pierwsze wykonasz przez zastosowanie odpowiedniej kombinacji rysikiem, a UT wyegzekwujesz pocierajÄ…c stylusem na postaci Ryu w górÄ™ i w dóÅ‚.


 

ZabijajÄ…c kolejnych przeciwników wzbogacamy siÄ™ o żóÅ‚te (peÅ‚niÄ…ce tutaj funkcjÄ™ swego rodzaju waluty, którÄ… można potem wykorzystać w specjalnym sklepiku), niebieskie, bÄ…dź czerwone orby. Niebieskie uzupeÅ‚niajÄ… straconÄ… energiÄ™, z kolei zebranie czerwonego pozwoli na użycie Nimpo - silnego czaru takiego jak kuli ognia, bÅ‚yskawicy, czy ciemnej mocy. By go jednak użyć, najpierw trzeba przejść przez króciutkÄ… minigierkÄ™ zamalowywania japoÅ„skiego znaku pojawiajÄ…cego siÄ™ na ekranie - im szybciej siÄ™ z tym uporamy (kwestia dwóch-trzech sekund), tym silniejszy bÄ™dzie czar. Swoje zastosowanie ma nawet mikrofon w DS-ie - dmuchajÄ…c w jego stronÄ™ możemy na przykÅ‚ad zgasić pÅ‚omienie, bÄ…dź przywoÅ‚ać sekrety, które sÄ… porozmieszczane w wybranych miejscach na mapie.

CaÅ‚e to innowacyjne sterowanie może poczÄ…tkowo wydawać siÄ™ kompletnie niepraktyczne, jednakże z czasem gracz nabiera wprawy i kolejne ruchy oraz ciosy wykonuje siÄ™ intuicyjnie. Niemniej jednak trzeba przyznać, że momentami ma siÄ™ nieodparte wrażenie, iż ten sposób sterowania zostaÅ‚ zawarty w grze nieco na siÅ‚Ä™ - w koÅ„cu jakby siÄ™ dobrze zastanowić, równie dobrze sprawdziÅ‚aby siÄ™ kontrola nad postaciÄ… za pomocÄ… przycisków - tych jest wystarczajÄ…co dużo, by można byÅ‚o wykonać za ich pomocÄ… wszystkie komendy w grze. Poza tym czasem nasze zamiary nie zostajÄ… dobrze odczytane przez konsolkÄ™ i na przykÅ‚ad chcÄ…c wskoczyć na jakÄ…Å› póÅ‚kÄ™ skalnÄ… nie zawsze udaje siÄ™ to za pierwszym razem. Zdarza siÄ™ to jednak na tyle rzadko, że naprawdÄ™ nie trzeba robić z tego wielkiej tragedii i koniec koÅ„ców muszÄ™ przyznać, że sterowanie caÅ‚kiem udanie wkomponowaÅ‚o siÄ™ w rozgrywkÄ™ i nie ma co narzekać na ten element.



Za pewnik możesz sobie uznać jednÄ… rzecz - jeÅ›li od tej pozycji oczekujesz gÅ‚Ä™bokiej fabuÅ‚y, zróżnicowanych zagadek i spokojnego eksplorowania levelów, to raczej siÄ™ zawiedziesz. SiÅ‚a Ninja Gaiden: Dragon Sword leży przede wszystkim w Å›wietnym systemie walki, dynamicznej rozgrywce i caÅ‚ej przyjemnoÅ›ci z eksterminowania kolejnych przeciwników. Tutaj wiÄ™kszość czasu naprawdÄ™ spÄ™dza siÄ™ na walce, a "zagadki" sprowadzajÄ… siÄ™ co najwyżej do wykorzystania w odpowiednim momencie mocy Nimpo bÄ…dź możliwoÅ›ci mikrofonu w konsolce. Czasem walki można omijać, ale czÄ™sto jest też tak, że wchodzÄ…c do jakiegoÅ› pomieszczenia, wszystkie wyjÅ›cia blokujÄ… siÄ™ i posunąć siÄ™ dalej bÄ™dzie można dopiero po wyciÄ™ciu w pieÅ„ wszystkich przeciwników, którzy notabene wciąż siÄ™ pojawiajÄ… - jednym sÅ‚owem oldschool peÅ‚nÄ… gÄ™bÄ…, ale ubrany w piÄ™kne szaty.

Strona artykułu: [1]  [2]      

UID: 8256
Okładka/art:
Tytuł:
Ninja Gaiden: Dragon Sword
Developer: Team Ninja
Gatunek: chodzona bijatyka
Data wydania:
EUR: 27/06/08
USA: 25/03/08
JAP: 20/03/08
Poziom trudności:
niski (2/5)
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!