Puzzle to jeden z najjaÅ›niejszych elementów God of War: WstÄ…pienie. Wyzwania sÄ… wymagajÄ…ce i czÄ™sto trzeba solidnie pogÅ‚ówkować i wysilić trochÄ™ szare komórki, które w ostatnich latach przy grach nie byÅ‚y zbyt czÄ™sto ćwiczone. Nie chcÄ™ zbyt wiele zdradzać, bo przecież nowe mechanizmy rozgrywki powinniÅ›cie odkrywać sami, ale szczególnie zabawa z pewnym Amuletem jest ciekawa i na pewno zostanie w Waszej pamiÄ™ci.
Zaskakuje poziom trudnoÅ›ci. W dzisiejszych czasach, erze uÅ‚atwiania wszystkiego i podsumowania widzowi rozwiÄ…zania pod nos (czyt. traktowania go jak debila) najnowszy God of War wyróżnia siÄ™ z tÅ‚umu. Po pierwsze, dostaliÅ›my naprawdÄ™ niezÅ‚e, wymagajÄ…ce myÅ›lenia zagadki. Jest ich sporo (jak na dÅ‚ugość kampanii) i przynajmniej kilka z nich potrafi solidnie zajść za skórÄ™. MuszÄ™ przyznać, że z jednÄ… z nich mÄ™czyÅ‚em siÄ™ dobre kilkanaÅ›cie minut i jestem za to wdziÄ™czny twórcom. Pod koniec trzeba wykorzystywać wiele mechanizmów i znalezionych przedmiotów naraz, co może przysporzyć co niektórym dużych trudnoÅ›ci. Jestem nawet w stanie sobie wyobrazić, że ktoÅ› zatnie siÄ™ na amen i znowu zacznie siÄ™ szukanie poradników, czego przecież nie praktykowaliÅ›my od kilku lat.
Druga sprawa to pojedynki z kolejnymi falami przeciwników. Nie jest to może ultratrudny tytuÅ‚, ale spodziewajcie siÄ™ dużego wyzwania już na normalnym poziomie trudnoÅ›ci. Potrafi dać w kość zwÅ‚aszcza koÅ„cówka i rozdziaÅ‚ nazwany „Próba Archimedesa” z wieloma falami miÄ™sa do ubicia (bez żadnego checkpointu!) to coÅ›, co prawdziwi fani slasherów lubiÄ… najbardziej. MaÅ‚y prztyczek należy siÄ™ jedynie za to, że o ile niemal caÅ‚a gra usiana jest checkpointami co chwilÄ™, to ostatnie chartery oferujÄ… trochÄ™ zbyt duży przeskok w poziomie trudnoÅ›ci. Nagle trzeba siÄ™ nieco bardziej wysilić. Mi to oczywiÅ›cie nie przeszkadza, ale jestem pewien, że znajdÄ… siÄ™ tacy, którzy bÄ™dÄ… krÄ™cić nosem. [UPDATE: niestety wspomniana koÅ„cówka okazaÅ‚a siÄ™ dla wielu zbyt trudna à patrz PS. pod recenzjÄ….]
Kampania dla jednego gracza nie jest szczególnie dÅ‚uga. Pierwsze przejÅ›cie zajęło mi równe 9h:34m, a przecież na dÅ‚uższÄ… chwilÄ™ zaciÄ…Å‚em siÄ™ na jednej z zagadek i staraÅ‚em siÄ™ „lizać Å›ciany”. OczywiÅ›cie licznik można nabijać powtarzajÄ…c nieudane walki, co – zważywszy na wysoki poziom trudnoÅ›ci pod koniec – bÄ™dzie robiÅ‚ praktycznie każdy. Nie zapominajmy jednak, że gra oferuje tryb Multiplayer, a on znacznie wydÅ‚uża żywotność. O ile, oczywiÅ›cie, jesteÅ›cie nim w ogóle zainteresowani.
O dziwo, Multi wypadÅ‚ naprawdÄ™ przyzwoicie i bez problemu potrafi utrzymać przy ekranie. WiedzÄ… już zapewne o tym ci z Was, którzy sprawdzali betÄ™ lub oglÄ…dali nasz wideo-playtest sprzed kilku tygodni (na wszelki wypadek zamieszczam go jeszcze raz pod tym akapitem). Na poczÄ…tku oglÄ…damy ciekawÄ… scenÄ™: jeden z więźniów zostaje niemalże zabity przez wielkiego Tytana, ale nagle znika i trafia przed oblicze czterech bogów: Aresa, Posejdona, Zeusa i Hadesa. W zamian za ocalenie życia trzeba zdecydować za wojaka któremu z bogów bÄ™dzie sÅ‚użyÅ‚ i tym samym pozyska ich moce specjalne. Wybór wbrew pozorom jest ważny, bo na wyższych poziomach doÅ›wiadczenia bÄ™dzie później determinowaÅ‚ taktykÄ™ walki. Nasz bohater zyskuje też stosowne moce specjalne (np. sÅ‚użąc Hadesowi może być przez chwilÄ™ niewidzialny, a wykorzystujÄ…c moc lodu Posejdona może spowolnić bÄ…dź zamrozić oponentów).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ZachÄ™camy do obejrzenia materiaÅ‚u video, w którym sprawdzaliÅ›my multiplayerowÄ… betÄ™. Możecie tutaj przekonać siÄ™ jak prezentujÄ… dwa z dostÄ™pnych trybów: odpowiedniki Deathmatchu oraz Dominacji. |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CaÅ‚y system rozbudowywania zdolnoÅ›ci swoich postaci i doboru broni oraz przedmiotów zostaÅ‚ bardzo dobrze przemyÅ›lany, o czym już Wam donosiliÅ›my. Ważne sÄ… nie tylko poziomy doÅ›wiadczenia, ale także i wypeÅ‚nianie konkretnych zadaÅ„ postawionych przez twórców – np. zabicie jakiejÅ› liczby przeciwników w okreÅ›lony sposób.
Można siÄ™ przyczepić trochÄ™ do tego, że tryby rozgrywki stanowiÄ… standardzik w multiplayerowej jatce, ale czy ktokolwiek oczekiwaÅ‚ wymyÅ›lania czegoÅ› zupeÅ‚nie nowego? Mamy klasyczny Deathmatch (4 lub 8 graczy) z licznymi dodatkami i mini-questami Å›rodowiskowymi, zdobywanie flagi (drużyny 4 na 4), DominacjÄ™ (2 na 2 lub 4 na 4), a także tzw. „PróbÄ™ Bogów” czyli pewnego rodzaju odmianÄ™ Hordy, w której należy przetrzymać ataki kolejnych fal przeciwników.