Teraz jest 28 mar 2024, o 14:57


Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Trzecia generacja w Sony i wszystko co jej dotyczy. Spieramy się na temat ekskluzywnych gier na PlayStation 3.

Moderatorzy: Martinex, gayardo

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

bogaty

aktywny

  • Posty: 59
  • Dołączył(a): 19 maja 2007, o 11:06
  • Lokalizacja: poznan

Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post15 lis 2007, o 00:30

Bardzo ciekawy artykuł mówiący o ps3 temat nazwany tak jak sam artykuł























Były pracownik Harmonix oraz człowiek, któremu zdarzyło się już produkować na PLAYSTATION 3 - Jason Booth, opublikował ostatnio na swoim blogu pewien tekst. W tekście tym wyjaśnia wszystkim potencjalnie zainteresowanym dlaczego porty na PS3 działają gorzej od oryginałów oraz czemu, jego zdaniem, większość gier ekskluzywnych na tę platformę “ssie i będzie ssać”.

Pozwolę sobie przełożyć ten elaborat:

“[…]
PS3 jest bardziej zaawansowana graficznie niż 360-tka

Fill rate (prędkość wypełniania) to jeden z najważniejszych mierników wydajności graficznej - w skrócie, jest to liczba oznaczająca ile operacji na pikselach możesz wykonać. W przypadku PS3 fill rate jest znacznie niższa aniżeli na 360-tce, co oznacza, że gry muszą albo działać w niższej rozdzielczości albo też używać mniej złożonych shaderów aby uzyskać taką samą efektywność. Dodatkowo przetwarzanie shaderów na PS3 jest znacząco wolniejsze aniżeli na 360-tce, co znaczy, że użycie normal map zużywa o wiele większą część fill rate aniżeli na Xbox’ie. I nie mówię tu o małych różnicach, ale o niemal połowie całkowitej mocy przetwarzania pikseli.

OK, dobra, ale Cell jest super-potężny!

W teorii - tak, ale w rzeczywistości to nie działa w ten sposób. Kod gry po prostu nie dzieli się dobrze pomiędzy wiele procesorów. Prawdopodobnie można znaleźć sposób na proste rozdzielenie kilku rzeczy - przerzucić audio na jeden z procesorów, animacje na inny, ale generalnie podział, tak czy inaczej, pozostawi kilka jednostek SPU nieczynnymi lub wykorzystanymi w niedostatecznym stopniu. Poza tym to nie procesor jest czynnikiem ograniczającym grafikę w grach - to fill rate.

No dobra! Blue-Ray!

Świetny do oglądania filmów, ale wcale nie taki dobry dla gier. Odczytywanie danych z napędu Blue-Ray zabiera, mniej więcej, dwa razy więcej czasu aniżeli pozyskanie ich z napędu DVD Xbox 360. Przekłada się to na dłuższe czasy ładowania lub, boże broń jeśli streamujesz coś z dysku, bardziej restrykcyjne limity ilości danych jakie możesz streamować.

Ale on ma znacznie większą pojemność niż DVD!

OK, tu mnie macie - Blue-Ray ma znacznie większą pojemność i tutaj właśnie jest potencjał by użyć go na coś fajnego, ale niewielkie są szanse po temu, żeby zostało to jakoś sensownie wykorzystane. Istnieją niezliczone techniki kompresji, i ja osobiście, zwróciłbym się w stronę pozyskania danych prędzej aniżeli zwiększania ich ilości. Większość developerów, którzy używają całego dysku Blue-Ray robią to by obejść inne problemy z PS3, takie jak długie loadingi - dla przykładu w Resistance: Fall of Men każdy element graficzny używany w grze nagrany został kolejny raz dla każdego levelu, w którym jest wykorzystywany. Zamiast więc nagrać jedną kopię tekstury nagrywasz ją 12 razy. Jeśli usunąć z gry wszelkie duplikowane dane swobodnie zmieściłaby się ona na DVD. Robią to [developerzy] po to aby skrócić czasy ładowania, które, jak wskazywałem wcześniej, są potwornie długie na PS3. W tym wypadku dodatkowa przestrzeń [dysku] jest całkowicie zmarnowana.

Jak tylko developerzy rozgryzą PS3 zaczną optymalizować kod pod sprzęt i to będzie niesamowite!

Podejrzewam, że pewna niewielka ilość twórców zoptymalizuje kod pod hardware tak, by osiągnąć coś fajnego. Jednakże będą to tylko wyjątki od reguły i, prawdopodobnie, będą one spowodowane celowym i przemyślanym projektowaniem gry pod sprzęt sprokurowany przez Sony. Czy okażą się one być dobre czy nie, to już całkiem inne pytanie.

Większość badań nad wydajnością hardware’u PS3 skupia się na ułatwieniu twórcom osiągnięcia tego poziomu wydajności, który na X360 osiągany jest całkiem naturalnie. Na przykład niektórzy twórcy używają dodatkowych SPU w celu przygotowaniu danych do renderu. Zasadniczo biorą dane, które normalnie posłaliby wprost do chipa graficznego, wysyłają je do SPU, który optymalizuje je w pewien sposób i dopiero wówczas przesyłają je do kości grafiki. Raz jeszcze więc widzimy “przewagę” w używaniu sprzętu do “nadrabiania” tego, co zostało zepsute w innych obszarach - to rzecz “normalna” w PS3. Wszystko to dodaje dodatkową klatkę/ramkę w opóźnieniu renderu, co sprawia, że kontroler [w domyśle - używany przez gracza] reaguje później.

Tak więc powszechnym problemem jest: twórcy muszą poświęcać znacząco więcej czasu i zasobów na uzyskanie od PS3 tego, co 360-tka może zrobić łatwo i używając znacznie mniej kodu. Spójrzmy jak to się przekłada na realną praktykę, w tym momencie:

Dlaczego wersje [gier] na PS3 są często słabsze w porównaniu z wersjami na Xbox 360 oraz czemu gry ekskluzywne często ssą [suck]:

Jak nakreśliłem powyżej, uzyskanie podobnej wydajności na PS3 wymaga znacznie większej ilości pracy poświęconej tej tylko platformie i, w wielu wypadkach, nawet pomimo zastosowanych tricków wciąż nie udaje się uzyskać odpowiedniego wyniku. W taki sposób wiele gier na PS3 otrzymuje uproszczone shadery oraz działają w niższych rozdzielczościach natywnych aniżeli ich wersje na 360-tce. Na wierzchu tego wszystkiego jest jeszcze jeden czynnik zniechęcający do wykonania tej pracy - PS3 się nie sprzedaje.

Kod potrzebny do zmuszenia PLAYSTATION 3 do pracy, z ogromnym prawdopodobieństwem, będzie bezużyteczny na innych platformach, ponieważ tricki jakich musisz użyć są jedyne w swoim rodzaju i mało prawdopodobne by przydały się przy jakiejkolwiek innej architekturze teraz lub w przyszłości. Wszystkie te problemy biorą się z nieprawidłowego projektowania sprzętu, a każdy hardware w przyszłości, który będzie równie nie-zbalansowany będzie prawdopodobnie również nie-zbalansowany w swój unikalny sposób.

Na koniec - istnieje jeszcze problem zasobów. Tworzenie gier jest, w swoim najgłębszym sensie, zadaniem z zarządzania zasobami. Mając skończoną ich ilość mam wykorzystać pięciu inżynierów do pracy nad optymalizacją wersji PS3 by wyglądała lepiej, czy też użyję ich do naprawiania bugów i poprawianiem grywalności? Czy zmienię projekt gry by używać tego, co PS3 robi najlepiej czy też, po prostu, puszczę grę w niższej rozdzielczości na tej platformie aby nadrobić sprzętowe ograniczenia? Twórcy borykający się z tym problemem często poświęcają swoją grę na ołtarzu sprzętowej wydajności.

Ten artykuł może być postrzegany jako “wyżywanie” się na Sony, ale tak naprawdę jest po prostu raportem z pola walki. Sony pozwoliło by ich sprzęt zaprojektowało sprzężenie interesów i pomysłów marketingowych zamiast skupić się na tym aby jego architektura służyła społeczności tworzącej gry na ich konsolę. Przegrają tę rundę i to przegrają ją bardzo wyraźnie właśnie z tego powodu, a ja mam nadzieję, że w następnym rozdaniu wyciągną z tego wnioski i stworzą bardziej zbalansowaną i używalną maszynę.
[…]”

Prawdę mówiąc Jason Booth nie napisał niemal niczego, czego dotąd nie wiedziałbym lub nie podejrzewał. Mam pewne doświadczenia związane z developingiem na PS2 i wziąwszy pod uwagę ilość pracy wkładanej przez moich programistów w uzdatnienie tej platformy do pracy nie dziwi mnie zupełnie, że PS3 jest równie trudna do opanowania. W świecie, w którym high-definition gaming jest obowiązującym standardem należy bardzo wiele uwagi zwrócić na koszty produkcji. Te zaś rosną w zastraszającym tempie. Jeśli Sony nie wyciągnie nauczki z obecnej generacji to za kilka lat może się znaleźć na marginesie i to wcale nie są moje pobożne życzenia. Po prostu będą zwiększać koszty stworzenia gier poza akceptowalną granicę.
Offline
Avatar użytkownika

Mario

guru

  • Posty: 885
  • Dołączył(a): 16 paź 2004, o 19:40

Post15 lis 2007, o 01:07

Wow, sam to napisałeś bogaty? Jeśli tak to gratuluje wytrwałości! Ładnie przełożone, ładnie :). Co do tekstu to... hmm ciekawe. Do kogo jak do kogo ale do ludzi z Harmonix mam duży szacynek.
Offline
Avatar użytkownika

Piotrek

guru

  • Posty: 531
  • Dołączył(a): 1 lis 2004, o 22:24

Post15 lis 2007, o 01:14

Czytałem ten artykuł i nie napisał go bogaty. W każdym razie jesli to wszystko jest prawdą to sony może mieć w przyszłości niezłe kłopoty...
Offline
Avatar użytkownika

bogaty

aktywny

  • Posty: 59
  • Dołączył(a): 19 maja 2007, o 11:06
  • Lokalizacja: poznan

Post15 lis 2007, o 01:21

Tekst z innego zródła dostałem potwierdzenie mailem na wykorzystanie go w serwisie onlygames
Offline
Avatar użytkownika

cycek

wymiatacz

  • Posty: 203
  • Dołączył(a): 17 paź 2004, o 08:57

Post21 lis 2007, o 18:26

Ciekawy tekst. Jeśli rzeczywiście powiedział to człowiek z Harmonix to Sony zrobiło kiepską konsolę. Dlaczego oni zawsze muszą wszystko utrudniać?
Offline

deepcry

bywalec

  • Posty: 34
  • Dołączył(a): 7 cze 2008, o 15:12

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post19 cze 2008, o 12:03

I co? Mamy 19 czerwca 2008 i sytuacja się baaardzo zmieniła!
Sprzedaż PS3 przekroczyła, tą Xboxa360.

Nie ma co przewidywać co będzie w przyszłości, bo takie przewidywania często się nie sprawdzają.
Świat konsol jest bardzo nieprzewidywalny.
Offline

binio

bywalec

  • Posty: 29
  • Dołączył(a): 1 maja 2008, o 16:44

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post19 cze 2008, o 12:37

To że ps3 wychodzi z cienia to normalny obrót sprawy co nie zmienia faktu że do xbox360 bardzo jej daleko
sprzedaż xbox360 trzyma się w ustabilizowanej wielości co jest sprawą całkiem zrozumiałą
chociażby z tego powodu że rozeszła się już w blisko 20mln i ciągle się dobrze sprzedaje
pomimo osiągnięcia takiego pułapu.
M$ już dawno ogłosiło że xbox360 to czysty zysk czego nie można powiedzieć o ps3

do tego sprzedaż gier i mamy rzeczywisty zarys sytuacji

mg4 na pewno przyczyni się do zwiększenia sprzedaży ps3 ale jak to już bywa w ekonomi
będzie to tylko chwilowy wzrost, do tego trzeba dodać że ps3 ciągle choruje na canceled stratę eksklusiwów czy roczne obsuwy szumnie zapowiadanych killerów :lol:

a konkurencja nie śpi czego dowodem mogą być nadchodzące tytuły na xbox360
Offline

deepcry

bywalec

  • Posty: 34
  • Dołączył(a): 7 cze 2008, o 15:12

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post19 cze 2008, o 14:25

Mam PS3 i jestem zadowolony.
Ale, że Xbox360 kosztuje teraz 3/4 pensji minimalnej, to sobie go kupię również.
Wtedy będę mógł porównać obie konsole na własnej skórze i się obiektywnie wypowiedzieć.

I właśnie mnie jako gracza bardziej interesuje to, czy mi się fajnie gra. Problemy Sony czy Microsoftu mnie już nie interesują :P
Offline

binio

bywalec

  • Posty: 29
  • Dołączył(a): 1 maja 2008, o 16:44

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post19 cze 2008, o 23:10

Mam PS3 i jestem zadowolony.
Ale, że Xbox360 kosztuje teraz 3/4 pensji minimalnej, to sobie go kupię również

no to wież mi że szybko zapomnisz o ps3 :piwo:

bo tu niema tylu bug'ów i online zarąbiaste polacam xlink co kolwiek to oznacza :spoko:
a filmy polecam w xvid :D
Offline

maxx

początkujący

  • Posty: 2
  • Dołączył(a): 6 gru 2010, o 23:20

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post7 gru 2010, o 01:05

ciekawy jestem co ten klient powie teraz :D po takich grach jak god of war 3 uncharted 2 kilzone 2 jak dlaa mnie mam to gdzies ze na tą konsole sie ciezko programuje gry programista to zawod i oni maj za to placone by sie dobrze wywiazywac ze swojej roboty jak robia lipe do do lopat hehe takie jest moje zdanie
Offline
Avatar użytkownika

Piotrek

guru

  • Posty: 531
  • Dołączył(a): 1 lis 2004, o 22:24

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post7 sty 2011, o 22:33

No fakt PS3 WRESZCIE sie rozkreciła. Szkoda tylko że trzeba było czekać tak długo:)
Offline

Undis

początkujący

  • Posty: 1
  • Dołączył(a): 5 paź 2015, o 13:48

Re: Dlaczego-Ps3-jest-słaba

Post5 paź 2015, o 13:49

Ja tam nie zwracam uwagi na takie artykuły. Interesuje mnie tylko to czy dany sprzęt spełnia moje konkretne wymagania i tyle.

Powrót do PlayStation 3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości