Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
W służbie zła... na PS2 PlayStation 2
Strach jest czymÅ›, co towarzyszy nam od zawsze. W ostatnich czasach doszÅ‚o jednak do tego, że dziÄ™ki licznym horrorom i grom tak naprawdÄ™ wielu z nas lubi siÄ™ bać. Dlaczego tak siÄ™ dzieje? Teorie sÄ… różne. Każdy z nas poszukuje intensywnych doznaÅ„, podniesienia poziomu adrenaliny. JesteÅ›my ciekawi, lubimy podejmować ryzyko. Poza tym gry czy filmy opierajÄ…ce siÄ™ na zaÅ‚ożeniach survival-horroru bardziej wciÄ…gajÄ… niż inne. Postaramy przyjrzeć siÄ™ temu zjawisku w niniejszym artykule i zobaczymy co mamy do wyboru posiadajÄ…c Playstation 2. A jest tego wszystkiego niemaÅ‚o...

Survival-horrory rozwijajÄ… siÄ™ już od dobrych 10 lat. Wszystko zaczęło siÄ™ tak naprawdÄ™ od Resident Evil. Co prawda byÅ‚y także wczeÅ›niejsze próby, jak choćby Alone in the Dark, jednak żadna z nich nie oddawaÅ‚a tak naprawdÄ™ uczucia strachu tak silnie jak zrobiÅ‚a to w 1995 pierwsza część Resident Evil. DzieÅ‚o Shinji Mikami'ego (gÅ‚ównego projektanta serii) przeszÅ‚o do historii. Moc pierwszego Playstation daÅ‚a wreszcie możliwość zrobienia tak filmowej gry z prawdziwego zdarzenia. ByÅ‚y to jednak poczÄ…tki survival-horrorów, nie znano wiÄ™c jeszcze tak naprawdÄ™ recepty na straszenie. Resident Evil opieraÅ‚ siÄ™ gÅ‚ównie na odpowiednich momentach. WspominajÄ…c jakieÅ› zaskakujÄ…ce, straszne wydarzenie w grze z serii RE na usta ciÅ›nie siÄ™ znany cytat: "to byÅ‚a chwila". Mikami nie tyle straszyÅ‚ gracza przez caÅ‚y czas, co robiÅ‚ to w odpowiednich momentach. Nigdy nie można byÅ‚o spodziewać siÄ™ co za chwilÄ™ nastÄ…pi. Podróż cichym korytarzem nigdy nie byÅ‚a pewna - zawsze z okien mogÅ‚y wyskoczyć np. dobermany przy akompaniamencie przeraźliwych dźwiÄ™ków... Trzy części Resident Evil byÅ‚y flagowymi produkcjami na pierwsze Playstation. PS2 niestety nie doczekaÅ‚a siÄ™ póki co tak dobrych przedstawicieli z tego universum. GÅ‚ówna w tym zasÅ‚uga Nintendo, które wykupiÅ‚o tÄ… seriÄ™ dla Gamecube'a. Capcom oczywiÅ›cie na wszystkie strony stara siÄ™ ten pakt obejść :). W zwiÄ…zku z tym możemy zasmakować RE także i na PS2, niestety już nie z takÄ… mocÄ… jak za czasów PSOne. Po pierwsze można siÄ™gnąć po RE: Code Veronica. Jest to jednak tylko i wyÅ‚Ä…cznie konwersja wiekowego tytuÅ‚u z Dreamcasta (który ukazaÅ‚ siÄ™ niedÅ‚ugo po RE3 na PSX'a), która na chwilÄ™ obecnÄ… zdecydowanie siÄ™ zestarzaÅ‚a. Grafika nie powala, jest Å›rednich lotów, zagadki wydajÄ… siÄ™ "prostackie", tytuÅ‚ ten po prostu nie wniósÅ‚ nic nowego do tej serii (no, trzeba wspomnieć o trójwymiarowym otoczeniu :). Raczej tylko dla maniaków serii. O grach z podtytuÅ‚em Gun Survivor nawet nie warto wspominać. Capcom próbowaÅ‚o przedstawić seriÄ™ z perspektywy pierwszej osoby. StÄ…d widok FPP, który jednak zdecydowanie nie zdaÅ‚ rezultatu. Gry z serii RE: Gun Survivor nie sÄ… po prostu straszne... WiarÄ™ w odzyskanie dobrego imienia serii na PS2 przywraca RE: Outbreak o którym mogliÅ›cie przeczytać w numerze dziesiÄ…tym OGM. Seria zdecydowanie wkracza na nowe wody. Kooperacja w kilkuosobowych grupach, nowe patenty dla serii, tryb online... To wszystko pozwala oczekiwać tytuÅ‚u Å›wietnego. Niestety, caÅ‚y czas nieosiÄ…galnego dla mieszkaÅ„ców Europy. Na swojÄ… wersjÄ™ bÄ™dziemy musieli jeszcze trochÄ™ poczekać. Capcom powinien siÄ™ pospieszyć, tym razem że pod koniec roku w Japonii ma już uderzyć RE: Outbreak 2...

ZupeÅ‚nie inny rodzaj strachu wystÄ™puje w serii, która powszechnie uznawana jest za najbardziej "chorÄ…" na Å›wiecie - Silent Hill. Pierwsza część, która ukazaÅ‚a siÄ™ w 1999 roku na PSX'a byÅ‚a przeÅ‚omowa. Konami (dev.) wpadÅ‚o na genialne rozwiÄ…zanie. Tak naprawdÄ™ nie ma nic strasznego w kulminacyjnym momencie. Najgorsze jest przewidywanie, że w koÅ„cu on nastÄ…pi. W Silent Hill mamy z tym wÅ‚aÅ›nie do czynienia. O ile w Resident Evil podskakiwaliÅ›my ze strachu w kluczowych momentach, tak w SH boimy siÄ™ przez caÅ‚y czas. LÄ™k przed nieznanym, czymÅ› co za chwilÄ™ MOÅ»E siÄ™ zdarzyć, ale wcale przecież nie musi. Pierwsza część Silent Hill na PSOne zrewolucjonizowaÅ‚a gatunek survival-horrorów, a na PS2 możemy siÄ™gnąć po jej kontynuacje. SH2 powszechnie uznawany jest za najlepszÄ… część z dotychczas wydanych i w ogóle najlepszy survival-horror w jaki można zagrać. Pierwsze skrzypce gra tutaj Å›wietna fabuÅ‚a, inteligentne zagadki i jeszcze bardziej zeschizowane projekty potworów niż w "jedynce". Co prawda jest to gra w dużej mierze wtórna, opiera siÄ™ na podobnych zaÅ‚ożeniach co prequel (wejÅ›cie do budynku, eksploracja, wykoÅ„czenie bossa, podróż do kolejnego budynku itd.), jednak nie przeszkodziÅ‚o jej to dostać siÄ™ na szczyt listy survival-horrorów. Część trzecia, która ukazaÅ‚a siÄ™ ok. rok temu (OGM nr6 - 9.0/10), mimo że Å›wietna, nie dorównaÅ‚a genialnej "dwójce". Można zarzucać jej gÅ‚ównie to, że autorzy zdecydowali siÄ™ postawić wiÄ™kszy nacisk na walkÄ™, zaniedbujÄ…c trochÄ™ zagadki, które sÄ… przecież znakiem firmowym tej serii. Mimo, iż jest to tak naprawdÄ™ najsÅ‚absza z dotychczasowych części SH, nadal zdecydowanie warto jÄ… kupić. Bo jej poziom i tak jest praktycznie nieosiÄ…galny dla innych twórców s-h. Obecnie czekamy na część czwartÄ…, która ma uderzyć pod koniec roku. WÄ…tpliwoÅ›ci może budzić kilka rzeczy (portale, znowu duży nacisk poÅ‚ożony na akcjÄ™), jednak pierwsze trailery pokazujÄ…, że czeka nas kolejna Å›wietna, maksymalnie "chora gra"...

Podobny poziom "zeschizowania" prezentuje dopiero co wydane Forbidden Siren (recenzja w tym numerze). GÅ‚ównym twórcÄ… jest tu Keichiro Toyama, czÅ‚owiek majÄ…cy za sobÄ… stworzenie pierwszej, rewolucyjnej przecież części Silent Hill. Można wiÄ™c byÅ‚o oczekiwać wiele, a przynajmniej podobnych klimatów. Toyama zaprezentowaÅ‚ nam zupeÅ‚nie inne spojrzenie na survival-horrory. O ile we wczeÅ›niejszych grach z tego gatunku gracz zawsze miaÅ‚ w miarÄ™ wyrównane szanse (liczne bronie), tak tutaj jest on praktycznie tylko i wyÅ‚Ä…cznie zwierzynÄ…. W porównaniu z opÄ™tanymi mieszkaÅ„cami wioski (gÅ‚ówni opponenci) bohater nie ma praktycznie żadnych szans. Tym bardziej, że zabić ich wÅ‚aÅ›ciwie nie można, co najwyżej ogÅ‚uszyć na chwilÄ™... Nie obyÅ‚o siÄ™ bez licznych innowacji. NajwiÄ™kszymi sÄ… bez wÄ…tpienia liczba grywalnych postaci (10!) oraz umiejÄ™tność zwana "Sightjack". Tak duża liczba bohaterów tak naprawdÄ™ jednak zatraca spójność, nie można utożsamić siÄ™ z postaciÄ…, bo za parÄ™ chwil wskakujemy już w skórÄ™ kolejnej. Bardzo pomysÅ‚owym rozwiÄ…zaniem byÅ‚ za to Sightjack. Oto wciskajÄ…c jeden z przycisków pada można spróbować przenieść siÄ™ w ciaÅ‚o potwora i patrzenia na Å›wiat jego oczami. Ma to oczywiÅ›cie uÅ‚atwić przedostanie siÄ™ w odpowiednie miejsce - trzeba obserwować zachowanie siÄ™ kreatur, zapamiÄ™tywać drogÄ™ ich patroli a przy okazji wysÅ‚uchiwać przerażajÄ…cych dźwiÄ™ków, jakie wydajÄ…. Gracz musi zrozumieć jedno - w bezpoÅ›redniej konfrontacji niemal zawsze nie ma żadnych szans. Trzeba wiÄ™c skradać siÄ™, wyÅ‚Ä…czyć latarkÄ™, by nie zwabiać wrogów... Klimat zaszczucia jest tu obecny praktycznie przez caÅ‚y czas a stopniem zeschizowania ta gra momentami przewyższa nawet Silent Hille! NaprawdÄ™ nie polecam grania w niÄ… w nocy... Mimo to nie wszystko w niej zagraÅ‚o... Jednak i tak zdecydowanie warta jest polecenia. Po szczegóÅ‚y zapraszam do odpowiedniej recenzji w numerze.

Strona artykułu: [1]  [2]      

UID: 2074
Okładka/art:
Tytuł:
W służbie zła... na PS2
Developer: -
Gatunek: -
Data wydania:
EUR: -
USA: -
JAP: -
Poziom trudności:
-
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!