Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 13925
Ilość wiadomości: 8295
Ilość artykułów: 1797
Poznań Game Arena 2016 & Warsaw Games Week 2016 - wideo-relacja z imprez | Przedstawiamy Wam wideo-relację z dwóch najważniejszych tegorocznych imprez growych. Sprawdźcie koniecznie.
Uncharted 4: Kres Złodzieja - recenzja [PS4] Murawany kandydat do tytułu "Gry Roku 2016"? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Castlevania: Symphony of the Night - Strefa Retro [PSone, Sega Saturn] Kiedyś niedoceniona, a po latach uznana za jedną z najlepszych produkcji 32-bitowej ery. Czy słusznie?
Nintendo Wii - poradnik kolekcjonera | W kolejnym "Poradniku kolekcjonera" gościmy Nintendo Wii. Kompletny poradnik opisujący Wam który model konsoli wybrać i jakimi akcesoriami warto się zainteresować.
PES 2017 - recenzja [PS4, Xbox One] Czy tegoroczna edycja Pro Evolution Soccer wróciła wreszcie w pełni na właœciwe tory? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Game Boy Advance - poradnik kolekcjonera | Który model konsoli jest najlepszy? Jakich gier szukać? Na te i inne pytania dotyczące GBA odpowiadamy w kolejnym poradniku.
PlayStation 4 PRO - recenzja [PS4] Przed Wami szczegółowy test PS4 PRO - najnowszej konsoli Sony. Warto kupić? Czy warto przesiąść się ze starej PS4? I jak moc PS4 Pro przekłada się na gry?
PlayStation 4 PRO - unboxing | Rozpakowanie nowiutkiego zestawu z PS4 PRO (konsola debiutowała w naszym kraju 10 listopada). Zobaczcie jak prezentuje się sprzęt (wg Sony) dla "profesjonalnych" (?) graczy...
Tomb Raider - recenzja (retro) PSX

Pamiętam jakby to było wczoraj. Końcówka 1996 roku i premiera pierwszej części Tomb Raidera. Podczas, gdy dotychczasowe konsole (16-bit) oferowały jedynie grafikę 2D, przygody Lary były prawdziwą rewolucją (i to przez duże „R"). Premierze gry towarzyszyła spora - jak na tamte czasy - kampania reklamowa (oczywiście nie w Polsce), która miała zakorzenić w nas jedno przekonanie: panna Croft ma być nową ikoną gier video. Czas pokazał, że wysiłki wydawcy nie poszły na marne, a rynek gier po ukazaniu się Tomb Raidera nigdy już nie był taki sam. W mig posypało się od bliźniaczych produkcji, ale żadna z nich nie zdołała dorównać dziełu firmy Core Design.

Jak myślisz, dlaczego jest tak, że najczęściej pierwsza część danej serii jest uważana za najlepszą? Dlaczego nawet teraz, po kilkunastu latach od premiery „jedynki", autorzy kolejnych części na każdym kroku podkreślają że wzorują się na prekursorze? To proste - ponieważ do pierwszej części twórcy wpakowali wszystkie najlepsze pomysły, jakie przyszły im do głowy, natomiast sequele były już tylko w pewnym sensie powielaniem wcześniejszych idei. Pierwszy Tomb Raider był jak strzał prosto między oczy. Powalająca oprawa graficzna, genialne projekty poziomów, super zagadki i postać głównej bohaterki, która była w stanie wykonywać akrobacje, o jakich innym postaciom z gier się nie śniło. Było w tej produkcji wszystko - począwszy od niesamowitej, bardzo klimatycznej oprawy dźwiękowej (muzyka do tej pory uznawana jest za najlepszą spośród wszystkich części), przez zapierające dech w piersiach momenty (pierwsze spotkanie z Tyranozaurem chyba każdemu zostanie w pamięci do końca życia), aż po dokładne sterowanie. Ówczesne magazyny rozpływały się nad Tomb Raiderem w zachwytach i nazywały go nowym królem gier przygodowych. W wielu plebiscytach pierwsza część przygód pani archeolog zgarniała tytuł najlepszej gry roku 1996.



Pierwszy Tomb Raider posiada bardzo ciekawy system save'owania, który jednym odpowiadał, a drudzy kręcili na niego nosem. O ile na przykład w wersji pecetowej można było zachowywać grę w dowolnym momencie, tak na PlayStation twórcy postanowili umieścić specjalne kryształy - dopiero po dotarciu do fioletowego świecidełka można było zapisać stan. Moim zdaniem to dobre rozwiązanie, bo podnosiło dramaturgię całego tytułu - wyobraź sobie moment, w którym jesteś pół godziny po sejwie, wchodzisz do jakiegoś korytarza, drzwi za Tobą się zatrzaskują, a przed sobą widzisz tylko toczącą się w Twoim kierunku kulę. Ciśnienie skacze, bo wiesz, ze musisz zareagować błyskawicznie i postarać się znaleźć wyjście z tej trudnej sytuacji. Oczywiście bez przesady - moim zdaniem save-pointy występują wystarczająco często, by gra nie była przesadnie trudna.



TERAZ: Czy do pierwszego Tomb Raidera warto wrócić nawet teraz? Moim zdaniem zdecydowanie tak. Ten tytuł ma w sobie coś niespotykanego, coś, co nie pozwala oderwać się od ekranu. Rzeczywiście, oprawa graficzna bardzo się zestarzała (zwłaszcza jeśli odpalicie grę na dużym telewizorze), ale wystarczy usiąść troszkę dalej od odbiornika, by nie kłuła w oczy. Opracowanie poziomów i zagadki były na tyle świetne w 1996 roku, że i teraz wypadają bardzo dobrze. Cała produkcja oferuje dokładnie 16 wypełnionych grywalnością leveli, z których praktycznie tylko jeden (kanały) lekko obniża loty - pozostałe to klasa sama dla siebie.



Oczywiście patrząc na grę z dzisiejszej perspektywy trudno zauważać w niej same plusy. Inteligencja przeciwników jest prymitywna, sterowanie jak na obecne standardy zbyt skomplikowane (wciskając „prawo" na d-padzie, główna bohaterka zacznie się obracać w tę stronę, zamiast pobiec od razu w żądanym kierunku), ale można się do niego przyzwyczaić. Wystarczy jednak przymknąć oko na te drobne wady, a gra odwdzięczy się z nawiązką. Sam przed napisaniem tego tekstu z przyjemnością ukończyłem po raz któryś pierwszego Tomb Raidera i wcale nie robiłem tego na siłę. Moim zdaniem to ponadczasowa pozycja. [Ski]

Noty końcowe:

  • Kiedyś: 10/10
  • Zagrać dzisiaj? Fani Tomb Raiderów zdecydowanie powinni odświeżyć sobie tę grę. Reszta też powinna spróbować.
  • Liczba graczy: 1
  • Karta pamięci: 1 block
  • Developer: Core Design
  • Rok wydania: 1996 (Europa i USA); 1997 (Japonia)

 

Strona artykułu: [1]        
Dodaj komentarz
do tego artykułu
Komentarzy: 6
Twój kod:
(Przepisz w odpowiednie pole)
Nick*:
E-mail:
Kod*:
Treść*:
* - pola wymagane.
JdpBrhAicTcCHSzynn
czwartek, 22 listopad 2012r.
Christ is risen , , , He is risen indeed!Looking out on a befuuiatl Easter morning (from the large lounge window of Warragul quarters that faces NE). The sun has just splashed a broad trail of crimson across a line of cloud against a pale blue morning sky. Indeed a God moment to enjoy and treasure for me. My thoughts and prayers are with peninsula Salvos (Mornington and Rosebud Corps) combining for their Sunrise Service on top of Arthurs Seat normally I am there with them.June thanks for your comment. I too want to connect with the world. I join with you, Ray and countless others who pray that the Son of Man will rise in the hearts of all who look for Him this Easter morning.
SeaSBOAlJBY
czwartek, 22 listopad 2012r.
M8PD57 dhbouvjrumou
ZNsdhYLUETj
piątek, 23 listopad 2012r.
JpORcW , [url=http://unfytliepfru.com/]unfytliepfru[/url], [link=http://xbmiefrrtaid.com/]xbmiefrrtaid[/link], http://kakuqhovsitj.com/
NXuZNVSrIIC
piątek, 23 listopad 2012r.
VXpyfB bjctwwarmiil
sALupKGD
sobota, 24 listopad 2012r.
rgE8y5 , [url=http://neoecxmmpsbk.com/]neoecxmmpsbk[/url], [link=http://yzqpgzpezuky.com/]yzqpgzpezuky[/link], http://fxbrjbvweeru.com/
baidu
wtorek, 03 wrzesień 2013r.
Baidu http://news.baidu.com baidu

UID: 4802
Okładka/art:
Tytuł:
Tomb Raider
Developer: Core Design
Gatunek: akcja / TPP
Data wydania:
EUR: 25/11/96
USA: 15/11/96
JAP: 14/02/97
Poziom trudności:
średni (3/5)
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą byćw całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!