Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Splinter Cell: Blacklist - recenzja PlayStation 3Xbox 360PCWii U

Ogromnym plusem Splinter Cell: Blacklist sÄ… Å›wietnie zaprojektowane poziomy. Zapomnijcie o pseudo-otwartych etapach z poprzednich części. Tu naprawdÄ™ do celu prowadzi wiele różnych dróg! ZarÄ™czam Wam, że gra wytrzymuje wielokrotne podejÅ›cia wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki dużym, rozbudowanym lokacjom – ten sam fragment misji można pokonać na kilka różnych sposobów. Można iść w otwartÄ… walkÄ™, zakraść siÄ™ kanaÅ‚ami, skorzystać z szybów wentylacyjnych, czy wspinać siÄ™ po zewnÄ™trznej części budynku. Możliwe, że zaliczajÄ…c grÄ™ po raz pierwszy nie zobaczycie nawet poÅ‚owy atrakcji przygotowanych przez twórców. Jasne, że trafiajÄ… siÄ™ również sekcje liniowe, ale i tak swoboda wyboru w pozostaÅ‚ych fragmentach jest godna podziwu. WÅ‚aÅ›nie tak to powinno wyglÄ…dać w skradance, żeby gra zmuszaÅ‚a nas do przemyÅ›leÅ„. Zaryzykować i podbiec od tyÅ‚u do przeciwnika? Strzelić w źródÅ‚o Å›wiatÅ‚a i uÅ‚atwić sobie życie jednoczeÅ›nie zwracajÄ…c uwagÄ™ strażników, czy może podkraść siÄ™ szybem wentylacyjnym? Wielokrotnie bÄ™dziecie stawać przed takimi dylematami – i bardzo dobrze.


Czasem zadanie wÅ‚aÅ›ciwe poprzedza marsz ulicami miasta, wÅ›ród niczego nie spodziewajÄ…cych siÄ™ przechodniów. Tego typu wstÄ™p pozwala jeszcze bardziej wczuć siÄ™ w klimat.

Poziom trudnoÅ›ci od samego poczÄ…tku jest wysoki i od razu temperuje wszelkie zachowania w stylu Rambo. Jak wspomniaÅ‚em, gÅ‚ówny bohater nie posiada na wstÄ™pie wiÄ™kszoÅ›ci gadżetów, co tym bardziej utrudnia sprawÄ™. Nawet jednak później, gdy już bÄ™dziecie dysponować gadżetami i ulepszonym HUD-em, nie bÄ™dzie Å‚atwiej. Tereny patrolujÄ… zarówno strażnicy, jak i psy, które wyczuwajÄ… Fishera nawet go bezpoÅ›rednio nie widzÄ…c.  Do tego dochodzÄ… mocniej opancerzone jednostki, które można zaÅ‚atwić jedynie zakradajÄ…c siÄ™ od tyÅ‚u, bÄ…dź skaczÄ…c na nich z góry. Każdy ruch trzeba mocno przemyÅ›leć, bo gra nie wybaczy wielu bÅ‚Ä™dów. Wielokrotnie zdarza siÄ™ tak, że poczÄ…tek misji to wejÅ›cie do jakiejÅ› bazy / posiadÅ‚oÅ›ci, gdzie celem jest przedarcie siÄ™ do okreÅ›lonego punktu. JeÅ›li po drodze wdacie siÄ™ w strzelaninÄ™ i Fisher polegnie, zostaniecie cofniÄ™ci na sam poczÄ…tek - kilka takich restartów i możecie mi wierzyć, bÄ™dziecie mocno planować każde dziaÅ‚anie.


Pojedynczych strażników można bardzo Å‚atwo wyeliminować. JeÅ›li zrobicie to na otwartym terenie, warto przenieść ciaÅ‚o w inne miejsce, aby inni oponenci nie wszczÄ™li alarmu.

Z drugiej strony nie ma też co przesadzać, że oto dostaliÅ›my tytuÅ‚ niemożebnie trudny. Spokojnie, poradzicie sobie z wykaÅ„czaniem oponentów, o ile tylko bÄ™dziecie odpowiednio planować swoje dziaÅ‚ania. Przeciwnicy nie sÄ… zbyt rozgarniÄ™ci i znowu dajÄ… siÄ™ zachodzić od tyÅ‚u jak dzieci. Fisher może też zwracać ich uwagÄ™ podgwizdujÄ…c bÄ…dź mówiÄ…c coÅ› po cichu – wystarczy zwabić tak jakiegoÅ› delikwenta i po cichu unicestwić. Powraca wreszcie możliwość przenoszenia ciaÅ‚, czego w Conviction (co byÅ‚o gÅ‚upie do potÄ™gi) nie można byÅ‚o robić. Teraz jak najbardziej warto siÄ™ za to zabierać, bo zostawione ciaÅ‚o może zaalarmować innych strażników i co za tym idzie spowodować alarm w szeregach wroga. Co ciekawe, potrafiÄ… oni nawet dostrzec, że jakieÅ› drzwi sÄ… otwarte, a przecież wczeÅ›niej nie byÅ‚y – fajnie, że trzeba zwracać uwagÄ™ nawet na takie detale. Gdy już Fisher zostanie zauważony, powinien jak najszybciej ukryć siÄ™ w bezpiecznym miejscu. Otwarta walka nie ma wiÄ™kszego sensu, bo na miejsce wzywane sÄ… bardziej opancerzone jednostki. Poza tym, przeciwnicy potrafiÄ… zachodzić bohatera z kilku różnych stron, zatem wielowymiarowość poziomów dziaÅ‚a tutaj także na ich korzyść.


Po tym screenie widać, że twórcy starali siÄ™ wrócić klimatem do pierwszych części serii. Takich momentów jest tu dużo wiÄ™cej, a ukrywanie siÄ™ w cieniu bÄ™dzie w Blacklist waszym gÅ‚ównym zajÄ™ciem.

Z drugiej strony, strażnicy nie sÄ… specjalnie inteligentni, gdy dziaÅ‚amy po cichu. Pomijam już fakt, że nie budzi ich wÄ…tpliwoÅ›ci to, iż z patrolujÄ…cych teren oÅ›miu osób nagle zostaÅ‚y dwie, ale zbyt Å‚atwo dajÄ… siÄ™ zwabić i obezwÅ‚adnić. Czasami z wiÄ™kszej odlegÅ‚oÅ›ci nie widzÄ… też sceny unieszkodliwiania swojego kolegi, ale to czÄ™sta przypadÅ‚ość gier skradankowych. Malkontentom polecam jednak grać na najwyższym poziomie trudnoÅ›ci, gdzie zmysÅ‚y oponentów sÄ… bardziej wyostrzone, nie mamy dostÄ™pu do części gadżetów oraz trybu Egzekucji („Mark & Execute”). Wówczas robi siÄ™ naprawdÄ™ wymagajÄ…co i ciekawie.


W grze nie brakuje "ciemnych" lokacji, zatem najczęściej używanym gadżetem znowu są gogle noktowizyjne.

Irytuje trochÄ™ niedopracowany system sterowania, przez który Blacklist okreÅ›lany jest grÄ… dla hardcore’owców. Faktycznie, rozÅ‚ożenie przycisków nie jest najwygodniejsze i nawet po kilku godzinach zastanawiaÅ‚em siÄ™ jak wykonać niektóre akcje. Irytuje chociażby przeÅ‚Ä…czanie siÄ™ pomiÄ™dzy goglami – w poprzednich częściach można to byÅ‚o robić jednym przyciskiem, a teraz trzeba wejść do menu kontekstowego i wybrać odpowiedni gadżet. Druga sprawa to zaglÄ…danie kamerkÄ… pod drzwiami – patent doskonale znany z poprzednich odsÅ‚on serii. Tym razem trzeba najpierw skierować kamerÄ™ w dóÅ‚ i aktywować tÄ™ funkcjÄ™ jednym z przycisków. Co gorsze, ten sam przycisk standardowo odpowiada za normalne otwarcie drzwi, gdy w dóÅ‚ nie patrzymy – Å‚atwo wiÄ™c o pomyÅ‚kÄ™. Gra czÄ™sto ma problem z tego typu akcjami. Przycisk „X” (wersja na X360) odpowiada na przykÅ‚ad za obezwÅ‚adnianie przeciwników, jak i za wyważanie drzwi („z buta”). ZdarzyÅ‚o mi siÄ™, że przykucnÄ…Å‚em za drzwiami czekajÄ…c na zmierzajÄ…cego w mojÄ… stronÄ™ strażnika i chcÄ…c go unicestwić wcisnÄ…Å‚em odpowiedni przycisk. Fisher zamiast pożądanej akcji wyważyÅ‚ drzwi, czym spowodowaÅ‚ alarm i zostaÅ‚ kilka sekund później wyeliminowany. Nie ma nic gorszego niż powtarzanie sporego kawaÅ‚ka misji przez tak gÅ‚upie bÅ‚Ä™dy… Nie wiem też choćby dlaczego do niektórych obiektów nie można siÄ™ „przykleić”. Weźmy dwuczęściowe drzwi – po otwarciu jednego skrzydÅ‚a i próby „przyklejenia siÄ™” do drugiego, gÅ‚ówny bohater zaczyna skradać siÄ™ przy murze obok… OczywiÅ›cie sÄ… to wszystko bÅ‚Ä™dy, do których można przywyknąć i przymknąć na nie oko, ale czy nie daÅ‚o siÄ™ ich uniknąć? Powinno to być wszystko dużo bardziej intuicyjne, chyba że developer chce trafić tylko do wÄ…skiej grupki fanów pierwszych części.

GÅ‚ówna kampania skÅ‚ada siÄ™ z 11 misji – dÅ‚ugich i wymagajÄ…cych, o czym już Wam wspominaÅ‚em. Trudno tak naprawdÄ™ oszacować czas ich przejÅ›cia, bo dużo zależy tu od stylu grajÄ…cego. Można powoli skradać siÄ™ i wypatrywać Å›cieżki wszystkich strażników lub eliminować ich szybciej. Można jednak przyjąć, że poÅ›wiÄ™cicie te 8-10 godzin minimum, a to nie koniec atrakcji. Mamy bowiem jeszcze zadania drugoplanowe (kooperacyjne i solo) oraz tryb ‘Szpiedzy vs Najemnicy’.


Pewnego rodzaju nowoÅ›ciÄ… sÄ… spektakularne sekcje rodem z Uncharted. Chodzi oczywiÅ›cie o mocno oskryptowane momenty, w których należy chociażby uciec z pÅ‚onÄ…cego budynku. OczywiÅ›cie sÄ… to jedynie króciutkie fragmenty w caÅ‚ej grze - absolutnie nie niszczÄ… skradankowego klimatu. Za to twórcom należą siÄ™ duże brawa.

Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 5238
Okładka/art:
Tytuł:
Splinter Cell: Blacklist - recenzja
Developer: Ubisoft Toronto
Gatunek: TPP/skradankowa
Data wydania:
EUR: 23/08/13
USA: 20/08/13
JAP: 05/09/13
Poziom trudności:
wysoki (4/5)
8.2/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!