Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Project Gotham Racing 4 - recenzja Xbox 360

Forza Motorsport 2 pomimo caÅ‚ego swego ogromu i kunsztu wykonania okazaÅ‚a siÄ™ po prostu monotonna – maÅ‚o ciekawe i czÄ™sto powtarzajÄ…ce siÄ™ trasy już po kilku dniach obcowania z tÄ… grÄ… sprawiaÅ‚y, że trzeba byÅ‚o jÄ… na jakiÅ› czas odstawić. NatÅ‚ok innych dobrych pozycji na Xboxa 360 sprawiÅ‚ w moim przypadku, że do dzieÅ‚a studia Turn 10 nie powróciÅ‚em do dnia dzisiejszego. Historia jednak po raz kolejny zatoczyÅ‚a koÅ‚o i podobnie jak byÅ‚o to przed premierÄ… drugiej Forzy moje myÅ›li, jako fana gier wyÅ›cigowych, od czasu ujawnienia konkretnych informacji krążyÅ‚y wokóÅ‚ jednego tytuÅ‚u – Project Gotham Racing 4. PamiÄ™tam jakim zaskoczeniem byÅ‚a dla mnie informacja o pojawieniu siÄ™ jednoÅ›ladów i wprowadzeniu zmiennych warunków pogodowych w kolejnej części. Później już każde kolejne zwiastuny i filmiki z rozgrywki wywoÅ‚ywaÅ‚y uÅ›miech na twarzy.

SÄ…dny dzieÅ„ nastÄ…piÅ‚ 12 października, czyli tydzieÅ„ po Å›wiatowej premierze. Wtedy to PGR4 wylÄ…dowaÅ‚ w peÅ‚ni zlokalizowany na polskich póÅ‚kach sklepowych. Po wsuniÄ™ciu pÅ‚ytki do czytnika 360-tki pojawiÅ‚o siÄ™ dobrze znane, bo opublikowane kilka tygodni wczeÅ›niej intro. Wstawka caÅ‚kiem dynamiczna i oddajÄ…ca sam charakter rozgrywek w serii. Bo jak wiÄ™kszość z Was wie, w tej produkcji oprócz szybkiej i bezbÅ‚Ä™dnej jazdy premiowana jest również widowiskowość, która także zostaÅ‚a zaakcentowana w filmiku otwierajÄ…cym Å›wiat Project Gotham Racing 4.

Po obejrzeniu intra witani jesteÅ›my przez bardzo przejrzyste menu. Od razu poproszeni zostajemy o zdefiniowanie wyglÄ…du postaci, którÄ… bÄ™dziemy siÄ™ Å›cigać, jej gÅ‚ównych cech, barw stroju, oraz narodowoÅ›ci. Nie bÄ™dzie pewnie dla Was zaskoczeniem fakt, że pomimo lokalizacji gry nie uÅ›wiadczycie możliwoÅ›ci wyboru flagi polskiej. Zapewne dlatego, że oficjalnie usÅ‚uga Xbox Live w naszym kraju nie istnieje. Pozostaje zatem wybór jakiegoÅ› innego kraju pod którego flagÄ… bÄ™dziemy siÄ™ Å›cigać lub flagi „reszty Å›wiata”. Wraz z powyższÄ… opcjÄ… w parze idzie także możliwość zdefiniowania barw, w jakie malowane bÄ™dÄ… nasze auta. Opcja ta pozwala w prosty sposób nakÅ‚adać różne ksztaÅ‚ty na karoseriÄ™ fur, dowolnie je obracać i skalować dla uzyskania zadowalajÄ…cego efektu.




GÅ‚ówne menu daje nam do wyboru tryby gry dla jednego i wielu graczy. W tym pierwszym znajdujÄ… siÄ™ m.in.: Tryb „Arkady” (ciekawa lokalizacja polskich tÅ‚umaczy ;)) i Kariera Gotham, stanowiÄ…ca jednoczeÅ›nie danie gÅ‚ówne w rozgrywce jednoosobowej. Wszyscy, którzy grali w poprzedniÄ… część PGR-a wiedzÄ… jak wyglÄ…da Å›ciganie siÄ™ w trybie kariery. RóżnicÄ… w stosunku do „trójki” jest to, że samochodów nie kupujemy pojedynczo, a grupami. Za zarobione kudosy nabyć możemy np. oldchoolowe auta, pakiet amerykaÅ„skich muscle cars, motorów Ducati lub kilku bryk Ferrari. InnowacjÄ… jest także to, że eventy rozmieszczone sÄ… w czasie i zapisane w kalendarzu, co powoduje, że do podjÄ™tego wyzwania po raz kolejny podejść bÄ™dziemy mogli dopiero po – liczonym w przyspieszonym tempie – roku.

Imprezy wyÅ›cigowe nie rzucajÄ… nas do przypadkowo wybranych lokacji, lecz do wyznaczonych obszarów na mapie Å›wiata, takich jak Azja, Europa czy Ameryka PóÅ‚nocna. Same rozgrywki nie grzeszÄ… monotoniÄ… – do wygrania oddane zostajÄ…: standardowe wyÅ›cigi uliczne, eliminator, wyÅ›cig z czasem, maksymalna prÄ™dkość (o zwyciÄ™stwie decyduje sumowana prÄ™dkość uzyskana na zdjÄ™ciach fotoradaru w czterech zaznaczonych na mapce miejscach trasy) i superstar (należy zdobyć okreÅ›lonÄ… ilość gwiazdek za wykonane tricki). Ograniczenia co do wyboru pojazdu podczas wyÅ›cigu narzucane sÄ… przez grÄ™, a wybierać możemy tylko z zakupionych wczeÅ›niej aut lub motocykli. No wÅ‚aÅ›nie... oto najwiÄ™ksza nowość w serii – jednoÅ›lady. Bardziej zwrotne, z lepszym przyspieszeniem, ale jednoczeÅ›nie wywrotne i narażone na ataki agresywnych kierowców, szczególnie w potyczkach wieloosobowych.

Model jazdy motorów nie zahacza w wiÄ™kszej mierze o realizm. WchodzÄ…c w zakrÄ™t i dociskajÄ…c gaz wprowadzamy maszynÄ™ w poÅ›lizg, który odpowiednio kontrolowany przynosi spore liczby dodatkowych kudosów na konto. Na motorach można je zdobyć także wykonujÄ…c tricki (np. jazda na stojÄ…co na jednym kole, itp.). JadÄ…c na jednoÅ›ladzie mamy też możliwość pochylenia siÄ™ delikatnie do przodu, redukujÄ…c tym samym opór powietrza, czego efektem jest zwiÄ™kszenie maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci. Sterowanie w takiej pozycji jest jednak trudniejsze niż w przypadku normalnej postawy.




W kwestii modelu jazdy samochodów dodano możliwość korzystania z hamulca rÄ™cznego. Podczas prowadzenia niektórych aut nie trzeba w ogóle z niego korzystać, lecz opcja ta staje siÄ™ swoistym wspomaganiem skrÄ™cania np. w przypadku takiego Lamborghini Diablo, którym stosunkowo ciężko wchodzić w zakrÄ™ty przy dużej prÄ™dkoÅ›ci (za sprawÄ… dużej przyczepnoÅ›ci tego auta). DojeżdżajÄ…c do skrÄ™tu wystarczy delikatnie zwolnić, zarzucić rÄ™czny i kontrolować poÅ›lizg – może to dać w zależnoÅ›ci od pojazdu naprawdÄ™ o wiele lepsze efekty niż standardowe hamowanie. Przyznać należy, iż patent ten dodaje sporo atrakcyjnoÅ›ci rozgrywce i wymaga trenowania, ażeby doprowadzić korzystanie z niego do perfekcji.

Niezmienne w kwestii pojazdów jest to, iż nie mamy opcji ich przeróbki. Dostajemy je w caÅ‚oÅ›ci takie, jakie je konstruktorzy stworzyli. W caÅ‚oÅ›ci, czyli także z ich wnÄ™trzami. Nie sÄ… one co prawda tak dopieszczone jak te w Gran Turismo 5: Prologue, jednak nadajÄ… każdemu samochodowi indywidualnego charakteru. Z myÅ›lÄ… o fanach tego widoku i maniaków manualnej skrzyni biegów stworzono nawet osobny tryb wyÅ›cigów – symulacjÄ™.

Wizualnie PGR4 prezentuje siÄ™ ździebko lepiej niż „trójka”. W chwili obecnej jest to najlepiej wyglÄ…dajÄ…cy racer na Xboxa 360. Szczególnie duże wrażenie zrobiÅ‚y na mnie trasy pokryte „mokrymi” teksturami. Jazda po Nowym Jorku wczesnym wieczorem (mocno nasycone barwy nieba) to naprawdÄ™ górnolotne przeżycie estetyczne. Åšwietnie zaprojektowano też oÅ›wietlenie metropolii nocÄ… (Tokio i Szanghaj), gdzie setki Å›wiateÅ‚ i neonów kontrastujÄ… z czerniÄ… i bielÄ… oÅ›wietlonych ulic. Wartym wspomnienia jest poza tym doskonaÅ‚e odwzorowanie... nieba i efektów pogodowych. To naprawdÄ™ trzeba zobaczyć. Burza, pioruny, czy zwykÅ‚e chmury jeszcze w żadnej grze wyÅ›cigowej nie wyglÄ…daÅ‚y tak sugestywnie. Do tego dorzucić wypada także kierowców, którzy jadÄ…c w autach zmieniajÄ… biegi, natomiast pÄ™dzÄ…c motorami efektownie wychylajÄ… siÄ™ na boki, balansujÄ…c tym samym ciężarem maszyny.

Temat tras w serii PGR wraz z czwartÄ… częściÄ… nieco siÄ™ poszerzyÅ‚. Dodano krÄ™te uliczki Quebeku, mocno oÅ›wietlony i „kanciasty” Szanghaj, obfity w dÅ‚ugie, szerokie proste Sanktpetersburg oraz Å‚Ä…czÄ…ce w sobie dÅ‚ugie proste z mnogoÅ›ciÄ… zakrÄ™tów Makau i niezbyt udany moim zdaniem tor testowy Michelin. Wraz z trasami doÅ‚ożono do gry różne warunki pogodowe, jednak zaznaczyć należy, iż nie wszystkie dostÄ™pne sÄ… na każdej trasie – np. w Las Vegas nie uÅ›wiadczymy Å›niegu i oblodzenia. Na ulicach miast wraz z przybywaniem opadów przybywa także kaÅ‚uż i „lodowisk”, które nie pozostajÄ… bez wpÅ‚ywu na jazdÄ™. Wyobraźcie sobie sytuacjÄ™, że próbujecie gwaÅ‚townie zahamować lub przyÅ›pieszyć na oblodzonej nawierzchni – nie ma siÅ‚y, lÄ…dujecie wtedy na bandzie lub krÄ™cicie bÄ…czki tracÄ…c upÅ‚ywajÄ…ce, cenne sekundy.




Do dźwiÄ™ku nie można siÄ™ przyczepić. OdgÅ‚osy dochodzÄ…ce z pojazdów zostaÅ‚y jeszcze lepiej przygotowane niż w poprzedniej części – majÄ… teraz bardziej agresywny i że tak to ujmÄ™ naturalnie „szarpiÄ…cy” charakter. Dodatkowo wraz z narastajÄ…cym wrzaskiem silników z rur maszyn wydobywajÄ… siÄ™ pÅ‚omienie podkreÅ›lajÄ…c ich agresywność. Z kolei muzyka to mozaika różnych stylów – od utworów muzyki klasycznej po hip hop, kawaÅ‚ki o rodowodzie klubowym, aż po te nasÄ…czone hinduskimi elementami – każdy znajdzie coÅ› dla siebie. Przyznać muszÄ™, że pomimo tego, iż przeważnie jeżdżę z wÅ‚asnÄ… playlistÄ… to czÄ™sto zdarza mi siÄ™ ostatnio sÅ‚uchać kawaÅ‚ków dobieranych wÅ‚aÅ›nie z soundtracku PGR-a.

 

Teraz czas na moim zdaniem gÅ‚ówne danie gry, czyli multiplayer. Wybrać tu możemy spoÅ›ród wyÅ›cigów rankingowych, gier niestandardowych (custom games) i trybu symulacji. Po wejÅ›ciu do menu tych pierwszych zastajemy nastÄ™pujÄ…ce opcje: pojedyncze zawody, mistrzostwa (trzy wyÅ›cigi w tej samej lokacji, z identycznymi warunkami pogodowymi i furami, jednak na różnych trasach) i wyÅ›cigi drużynowe. NiemiÅ‚ym zaskoczeniem w stosunku do „trójki” jest fakt, że po wybraniu mistrzostw lub zawodów w trybie rankingowym nie mamy wpÅ‚ywu ani na to jakÄ… kategoriÄ… pojazdów bÄ™dziemy siÄ™ Å›cigać, ani w jakim rodzaju wyÅ›cigów, nie mówiÄ…c już o trasach czy barwach pojazdu – konsola po prostu sama rozdziela te kategorie nie informujÄ…c nas o tych rzeczach do momentu zawitania do lobby. Problem ten znika gdy rozpoczynamy Å›cigać siÄ™ w trybie „gra niestandardowa”. Dostajemy tu do wyboru wszystkie klasy pojazdów i trasy oraz rodzaje wyÅ›cigów (uliczny, eliminator, kot i mysz + tryby dodatkowe, które można dokupić w „sklepiku” za ciężko zarobione kudosy). Opcja online to nie tylko Å›ciganie siÄ™, to także robienie zdjęć i przesyÅ‚anie ich na wÅ‚asnÄ… podstronÄ™ internetowÄ… w serwisie www.pgrnations.com, a także możliwość sprawdzenia tam wszelkich statystyk i rankingów. Z kolei opcja „PGR na żądanie” to patent podobny do Project Gotham TV z poprzedniej części, czyli możliwość oglÄ…dania pojedynków najlepszych na ekranie wÅ‚asnego telewizora.




Samymi plusami PGR4 jednak nie stoi. ZauważyÅ‚em dwie wady znaczÄ…co potrafiÄ…ce wkurzyć podczas wyÅ›cigu – to czasem chrupiÄ…ca animacja (przytrafiÅ‚o mi siÄ™ to z sześć-siedem razy przy wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu w poÅ›lizgu) oraz dorysowujÄ…ce siÄ™ tekstury asfaltu i budynków – czasem potrafi siÄ™ to dziać tuż przed jadÄ…cym pojazdem. Szczególnie denerwujÄ…ce jest to przy grze z kamerÄ… umiejscowionÄ… na masce lub zderzaku, jednak najbardziej widoczne staje siÄ™ z kolei podczas replay’ów. CoÅ› jeszcze? Cóż, PGR4 nie grzeszy też oryginalnoÅ›ciÄ… w kwestii trybów rozgrywki, ale o tym już wspominaÅ‚em

Dla fanów arcade’owych racerów czwarta część PGR-a jest tym, czym druga Forza dla zwolenników symulacji – zakupem obowiÄ…zkowym. To moim zdaniem pretendent do tytuÅ‚u najlepszej gry wyÅ›cigowej roku. Przed nami jednak jeszcze premiery NFS-a i Burnouta, wiÄ™c konkurencja bÄ™dzie dość mocna. Jeżeli jednak nie przeszkadzajÄ… Wam wyżej wymienione wady i fakt, że „czwórka” nie jest grÄ… rewolucyjnÄ…, a raczej kontynuatorem dobrze znanej Å›cieżki, to zdecydowanie powinniÅ›cie zainwestować w ten tytuÅ‚.

Sebastian "Gudi" Góralczyk

 

INNA OPINIA

Ski: Oprawa czwartego PGR-a rozkÅ‚ada na Å‚opatki. Marudy mogÄ… zawsze powiedzieć, że niewiele zmieniÅ‚a siÄ™ od czasów "trójki", ale panowie... OÅ›wietlenie, warunki atmosferyczne, pÅ‚ynność animacji... Prezentuje siÄ™ to doprawdy Å›licznie. Moim zdaniem to w tej chwili najlepiej wyglÄ…dajÄ…ce wyÅ›cigi, biorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie platformy. Bardzo spodobaÅ‚ mi siÄ™ też soundtrack - może nie wszystkie prezentowane gatunki muzyczne, ale jest tego sporo, wiÄ™c każdy znajdzie coÅ› dla siebie. Choć nie wprowadzono jakichÅ› rewolucyjnych zmian (motory niezbyt przypadÅ‚y mi do gustu), to gra siÄ™ w to Å›wietnie. Rozbudowano na szczęście tryb dla jednego gracza, który bardzo zyskaÅ‚ w stosunku do poprzedniej części. Jest dÅ‚uższy, bardziej rozbudowany i można do niego wracać. PodsumowujÄ…c, jeÅ›li szukacie arcade'owych wyÅ›cigów na GwiazdkÄ™, nie mogliÅ›cie lepiej trafić. Dla mnie to murowany kandydat do miana racera roku.

7
Oryginalność
Dołożone motory oraz różne warunki pogodowe.
10
Grafika
Najładniejszy racer na Xboxa 360.
9
Dźwięk
Świetny soundtrack i agresywne odgłosy silników.
9
Grywalność
Doskonały model jazdy zarówno aut, jak i motorów.
9
Źywotność
Cyklicznie rozgrywany tryb kariery + multiplayer
9.2
Ocena końcowa
Pretendent do tytułu racera roku wylądował, przynosząc ze sobą najlepszy tryb multiplayer wśrod wyścigów i udane innowacje. Polecam.

Jak oceniamy? Wyjaśnienie naszego systemu ocen tutaj.

Strona artykułu: [1]        

UID: 4495
Okładka/art:
Tytuł:
Project Gotham Racing 4
Developer: Bizarre Creations
Gatunek: Wyścigi
Data wydania:
EUR: 04/10/2007
USA: 02/10/2007
JAP: -
Poziom trudności:
średni (3/5)
9.2/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!