Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Pro Evolution Soccer - poradnik opis szkoła gry PlayStation 2

Przed rozpoczęciem meczu, mamy możliwość wejścia w bardzo ważne menu - 'Formantion' -> 'Formation Settings'. Dobre ustawienie tam wszystkich parametrów to bardzo duża część sukcesu ! Na tej stronie postaram się omówić wszystkie jego tajniki.

 

 

FORMATION SETTINGS

 

Member Change

To nic innego jak zmiana zawodnika. Dzięki tej opcji możesz także przyjrzeć się parametrom zawodnika (te zostały opisane niżej). Koło nazwiska piłkarza widnieje też jego numer oraz skrót (np. GK, SH). Wyjaśnienie tych skrótów : GK - bramkarz (goalkeeper), CB - środkowy obrońca (centre back), SB - skrzydłowy obrońca (side back), DH - defensywny pomocnik (defensive half), SH - skrzydłowy pomocnik (side half), OH - ofensywny pomocnik (offensive half), WG - skrzydłowy; może być pomocnikiem, może być napastnikiem - ale na skrzydle ! (winger), CF - środkowy napastnik (centre forward). Po wciśnięciu R1, skróty te zmieniają się na pokazanie aktualnej dyspozycji (forma). Wyróżnia się 5 wskaźników. Im strzałka skierowana bardziej w górę, tym lepiej. Jeśli zawodnik ma strzałkę siwą (skierowaną w dół) nadaje się tylko do zmiany.

 

Formation

Bardzo ważne menu. To tutaj ustawisz formację w jakiej będzie grał Twój zespół. Menu to dzieli się na kilka podmenu :

-CHANGE - tutaj zmieniasz formację swego zespołu. Uniwersalnym ustawieniem stosowanym przez większość graczy (a także prawdziwych zespołów) jest 4-4-2. Jeśli lubisz na maksa atakować, pomyśl nad 4-3-3. Wiadomo jednak, że tracisz w ten sposób jednego zawodnika w środku pola i przeciwnikowi będzie się łatwiej przedrzeć przez ten fragment boiska. Jeśli uważasz, że doskonale grasz obrońcami, a chcesz mieć dużą kontrolę nad środkiem boiska, spróbuj 3-5-2, 3-6-1 lub 3-4-3. Ustawienia 5-4-1 i 5-3-2 są bardzo defensywne. Wbrew pozorom i je czasami opłaca się stosować, np. wtedy, gdy wiesz, że będziesz grać z bardzo dobrym przeciwnikiem. Wtedy możesz liczyć na grę z kontry (przydają się szybcy napastnicy i pomocnicy). A nóż uda się strzelić jedną bramkę; wtedy możesz zamurować własną bramkę. Przeciwnikowi będzie na pewno trudno się przedrzeć przez ok. 8 wracających się zawodników !

-POSITION EDIT - tutaj to możesz dowolnie ustawić graczy, usprawnić jeszcze ustawienie z wcześniej wybranej formacji. Bardzo ważne jest zwężenie obrońców. Jakiego ustawienia byś nie wybrał, i tak stoją za daleko od siebie. Wtedy często przeciwnikowi udaje się przebiec np. pomiędzy Twoimi dwoma środkowymi obrońcami. Nie zapomnij o tym !

-DEFENCE TYPE - wybór w jaki sposób będą grać Twoi piłkarze. Po wybraniu danego zawodnika, pojawiają się trzy możliwości : Zone Mark - normalna obrona, zawodnik pilnuje "swojego" fragmentu boiska; Covering - zawodnik biegnie do najbliższego przeciwnika i jego stara się "kryć". Dobre, gdy grasz z libero; Man Mark - indywidualne krycie. Raczej nieefektywne, możesz używać tylko wtedy, gdy przeciwnik ma jakiegoś rewelacyjnego napastnika, którego trudno jest powstrzymać.

-ATTACK ATTITUDE - nastawienie zawodnika. Po wybraniu tej opcji pojawia się kilka następnych. Polecam wybrać 'Manual' i samemu wszystko ustawić. I tak, po wybraniu danego zawodnika, pojawia się rozgwiazda. Zawodnik skierowany do tyłu, nie będzie raczej brał w akcjach ofensywnych zespołu. Gdy odda piłkę, natychmiast wróci się na daną pozycję (koniecznie zaznacz u wszystkich obrońców). Strzała neutralna (-) jest zalecana dla pomocników - zawodnik bierze udział w akcjach ofensywnych zespołu, jednocześnie kiedy trzeba, potrafi się wrócić. Strzałka do przodu oznacza, że zawodnik koncentruje się na ataku i prawie w ogóle się nie wraca (zalecane dla napastników i ofensywnego pomocnika). Strzałka do góry i na skos oznacza, że zawodnik będzie się kierował w tamtą stronę. Np. jeśli chcesz, by pomocnik "wystawiał" Ci się na skrzydle, skieruj go w tamtą stronę.

-COPY FORMATION - zapisanie własnego ustawienia na karcie pamięci. Opiszę to, gdyż znam kilka osób, które nie wiedzą, jak to działa.

Gdy ustawisz już wszystko w menu 'Formation Settings', wchodzisz do tego menu (Copy Formation), zaznaczasz własną drużynę (pod napisem 'Now in use') i kopiujesz ją ( ) do któregoś z wolnych pól pod napisem 'Saving Data'. Teraz wychodzisz z menu 'Formation Settings' i wybierasz 'Formation Data Manager'. Po prawej powinieneś widzieć dwa okna po 15 kwadratów. To górne z Twoją drużyną chcesz zachować. Wybierasz opcję Save, zaznaczasz swoje okno, wciskasz  i save'ujesz. A co zrobić, żeby np. udostępnić przeciwnikowi swoje ustawienie ? Wybierasz opcję 'Copy', zaznaczasz swoje okienko. Teraz i przeciwnik ma Twoje ustawienie. Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieli...

 

Attack Attitude

To samo, co jedna z opcji w menu 'Formation' (patrz wyżej).

 

Strategy

Strategia dla całego zespołu. To menu dzieli się na dwie opcje :

-STRATEGY SETTINGS - na początek wybierasz, czy chcesz podczas meczu uruchamiać strategię sam (manual), czy chcesz by to konsola wykonywała to pół-automatycznie (semi-auto). Ja polecam jednak manual, gdyż konsola nie zawsze wybiera najlepiej... Przejdźmy jednak do opisu poszczególnych strategii. Podczas meczy (jeśli wybrałeś manual), strategię zmienisz wciskając L2 + któryś z przycisków, które przypiszesz do danej taktyki. A do wyboru są :

#No Strategy - bez strategii :). Praktycznie nie używane przez nikogo.

#Centre Attack - po wybraniu tej strategii, większość graczy koncentruje się na atakowaniu środkiem boiska.

#R. Side Att. - zawodnicy skupiają się na atakowaniu prawą stronę boiska.

#L. Side Att. - zawodnicy skupiają się na atakowaniu lewą stroną boiska.

#Opp. Side Att. - dobre do przerzucania piłki na drugą stronę boiska. Jeśli użyjesz tej strategii, zawsze jeden zawodnik z Twojej drużyny będzie czekał na podanie po drugiej stronie boiska. Np. atakujesz prawą stroną i widzisz, że wielu zawodników przeciwnika skoncentrowało się na obronie po tej stronie. Jeśli miałeś uruchomioną tę strategię, jeden zawodnik Twojej drużyny już czeka po drugiej stronie boiska. Teraz tylko długi przerzut ( ) i droga wolna (przynajmniej na chwilę :).

#Change Side - zmiana pozycji pomocników i napastników. Prawy pomocnik/napastnik zamienia się pozycją z lewym i odwrotnie. Dobre, jeśli chcesz zmylić przeciwnika, który ma ustawione krycie (Man Mark) Twojego najlepszego gracza.

#CB Overlap - jeden z Twoich środkowych obrońców będzie stwarzał przewagę liczebną i wędrował na pole karne przeciwnika. Wiadomo - w ten sposób narażasz się na kontrę. Dobre wtedy, gdy np. zostało 20 minut do końca, a ty przegrywasz jedną bramką. Czasami opłaca się postawić wszystko na jedną kartę...

#Zone Press - presing, czyli Twoi zawodnicy starają się być jak najbliżej przeciwnika i koncentrują swoją obronę na tej stronie, na której jest zawodnik przeciwnika z piłką. Moim zdaniem, raczej nie warto tego stosować, gdyż często się zdarza, że dwóch Twoich obrońców niepotrzebnie pobiegnie do jednego zawodnika przeciwnika i powstaje luka. Natomiast jest to świetne ustawienie, gdy jesteś zmuszony grać w dziesiątkę (Czerwona kartka) !

#Counter Att. - kontratak, chyba najlepsza strategia z dostępnych. Obowiązkowo musisz ją stosować. Bardzo przydatne np. po nieudanej akcji przeciwnika, kiedy zostawił sobie tylko kilku obrońców.

#Offside Trap - dobra, ale też bardzo ryzykowna strategia. Twoi zawodnicy będą się starali złapać przeciwnika na spalonym. Jest włączana tylko na chwilę. Po uaktywnieniu, Twoi obrońcy przesuną się trochę do przodu. Jeśli równo z nimi, w linii stał napastnik przeciwnika, zostanie na spalonym. Jest to jednak bardzo ryzykowna strategia. Bardzo łatwo można się pomylić i zostawić "czystego", niepokrytego zawodnika, "sam na sam" z bramkarzem. Tylko dla bardzo doświadczonych graczy.

 

Można też w trakcie meczu zmienić ustawienie graczy (formację) na boisku, ale jest to raczej bezużyteczne.

-ATT & DEF LEVEL - ustawienie graczy na boisku. Są cztery możliwości do wyboru :

#Manual - sam przesuwasz graczy w zależności od potrzeby - bardziej w stronę bramki przeciwnika (atak) bądź swojej (obrona). Zawodników przesuwasz wciskając R2 +  (w lewą stronę), lub R2 +  (w prawą stronę).

#Auto Defence - Twoja drużyna będzie bardziej cofnięta, skupiała się będzie raczej na obronie. Przydatne np. wtedy, gdy wygrywasz 1-0 i grasz w dziesiątkę, a chcesz "dowieźć" wynik do końca.

#Normal - mniej więcej równo - zawodnicy kiedy trzeba przesuwają się do przodu, kiedy trzeba potrafią się cofnąć (konsola sama o tym decyduje). Polecam właśnie tą opcję, gdyż w razie czego można dodatkowo, skorygować ustawienie zawodników manualnie (R2 +kwadrat lub kółko).

#Auto Attack - drużyna przesunięta jest do przodu i skupia się na ataku. Dobre tylko wtedy, gdy wysoko wygrywasz, a chcesz jeszcze bardziej pognębić przeciwnika ;).

 

Kicker, etc.

Menu, gdzie będziesz ustalać kto ma wykonować rzuty rożne, wolne, karne, a także wybierzesz kapitana. Do wyboru są dwie opcje :

SELECT KICKER - w tym menu wybierasz, kto będzie wykonywać stałe fragmenty gry. Zobaczysz trzy podłużne kolumny. W pierwszej ustalasz wykonawcę rzutu wolnego. Short to wykonawca rzutu wolnego z bliska (16 do ok. 30 metrów), Long to wykonawca wolnego z dalszej odległości (ok. 30 metrów i wyżej). Do ustalania wykonawcy rzutu wolnego, powinieneś brać pod uwagę nast. współczynniki u graczy : FK Acc - umiejętność wykonywania rzutów wolnych (najważniejsze), accuracy - ogólna celność strzału, curving - gdy chcesz podkręcać piłkę. Im większa liczba, tym zawodnik lepiej podkręca, power - musi być duży, gdy strzelasz z dalszych odległość i mały, gdy z bliższych.

Druga tabela to rzuty rożne. Left to wykonawca rzutu rożnego z lewej strony boiska, a Right - z prawej. Ostatnia tabela to ustalenie, kto będzie strzelał rzuty karne.

CHOOSE CAPTAIN - wybór kapitana zespołu. Nie wpływa to na grę, więc wybierz swojego ulubionego piłkarza z drużyny, a podczas meczu będzie miał opaskę na ramieniu :).

 

Copy Formation

To samo, co w menu Formation - nagranie ustawień na kartę pamięci (patrz wyżej - menu 'Formation').

 

OPIS WSPÓŁCZYNNIKÓW ZAWODNIKÓW

 

Position 1 - pozycja na której zawodnik czuje się najlepiej

Position 2 - druga pozycja na której dany piłkarz czuje się dobrze. Choć i tak lepiej mu się gra na pozycji, która widnieje obok współczynnika 'Position 1'. Uwaga - zawodnik wcale nie musi mieć tego współczynnika. Oznacza to, że zawodnik gra świetnie tylko na pozycji podanej przy 'Position 1'

Position 3 - trzecia pozycja na której zawodnikowi gra się dobrze. Choć i tak lepiej mu się gra na pozycji, która widnieje obok współczynnika 'Position 2', a najlepiej na pozycji podanej obok 'Position 1'. Uwaga - piłkarz wcale nie mu mieć tego współczynnika (ma go niewielu zawodników).

Height - wzrost zawodnika (podawane w cm.).

Foot - zawodnika lepiej gra daną nogą. I tak : R (right) - prawą, L (left) - lewą, B (both) - dwiema nogami gra świetnie.

Attack - umiejętność gry w ataku

Defence - umiejętność gry w obronie

Balance - umiejętność walczenia bark w bark. Zawodnicy z niskim współczynnikiem Balance, często upadają przy walce w zwarciu.

Stamina - wytrzymałość. Zawodnicy z niskim współczynnikiem szybko się męczą.

Speed - szybkość.

Accel. - przyspieszenie.

Response - reakcja na wydarzenia na boisku.

Dribble - umiejętność panowania nad piłką.

Drib Sp - szybkość dryblingu.

S-Pass Acc - celność krótkich podań.

S-Pass Sp - szybkość krótkich podań.

L-Pass Acc - celność długich podań.

L-Pass Sp - szybkość długich podań.

Power - siła strzału.

Accuracy - celność strzału.

Jump - skok do piłki.

Header - celność strzału z główki.

Tech. - technika. Zawodnicy z dużym współczynnikiem, częściej decydują się na ekwilibrystyczne zagrania, lepiej przyjmują piłkę itp.

Curving - podkręcanie piłki. Im wyższy współczynnik, tym zawodnik lepiej podkręca piłkę.

Aggress. - agresywność. Zawodników z wysokim współczynnikiem trudniej przewrócić. Częściej też faulują.

Mentality - zaangażowanie zawodnika w grę. Zawodnik o dużym współczynniku nie poddaje się nawet, gdy drużyna przegrywa i gra do końca.

Stability - nie do końca wiadomo o co w tym chodzi. Powszechnie mówi się, że to stabilność formy, ale czy na pewno ?

FK Acc - umiejętność strzelania z rzutów wolnych.

Team Work - gra zespołowa. Im wyższy współczynnik, tym zawodnik bardziej rozumie się z kolegami na boisku. Ważne, jeśli chcesz rozgrywać akcję szybkimi, dokładnymi podaniami. W Master League im więcej zawodnik pozostaje w drużynie, tym współczynnik ten staje się wyższy.

 

 

 

Umiejętności specjalne

 

Dribbling - zawodnik świetnie drybluje.

P.Player - umie grać pod presją i dobrze rozgrywa piłkę głową (patrz Heskey w Liverpoolu).

Position - piłkarz świetnie ustawia się, wychodzi na pozycję na polu karnym.

Reaction - zawodnik doskonale wychodzi na pozycję.

Scoring - łowca bramek. Doskonale umie wykorzystać każdą nadarzającą się okazję.

Command - mózg drużyny. Inni zawodnicy lepiej wychodzą na pozycję, gdy taki zawodnik rozgrywa piłkę (patrz Zidane, Veron itp.).

Passing - podania takiego piłkarza często trafiają do świetnie ustawionych zawodników.

B.F.Fake - umiejętność dryblingu dwiema nogami, wewn. i zwen. częścią stopy itd. Po prostu specjalista od kiwania obrońców.

P.K. - taki zawodnik nie zawiedzie, gdy trzeba wykorzystać najważniejszy karny w meczu (np. piąty w konkursie rzutów karnych po remisie).

1-1 Score - świetnie wykorzystuje sytuacje "sam na sam".

L-Throw - potrafi daleko i dokładnie wrzucić piłkę z autu.

1-TchPass - zawodnik taki świetnie podaje z pierwszej piłki.

Outside - świetnie gra (i strzela) także zewnętrzną częścią stopy ("z fałsza").

Man Mark - świetnie nadaje się do indywidualnego krycia (głównie obrońcy)

D-Line - świetnie gra w linii, dobrze zakłada pułapki offside'owe.

Sliding - umiejętność dobrego wchodzenia wślizgiem.

Intercept - świetnie przechwytuje niedokładne podania.

Fd.Kick - umiejętność dla bramkarza : potrafi dokładnie podać długą piłkę do zawodników z ataku.

1-1 Goalie - umiejętność dla bramkarza : bronienie sytuacji "sam na sam".

P.K.Goalie - umiejętność dla bramkarza : świetnie broni rzuty karne.

Injury - odporność na kontuzje. Są trzy wskaźniki. A - zawodnik jest odporny na kontuzję; B - jest już bardziej podatny na kontuzję; C - jedno, mocniejsze wejście od tyłu i piłkarz jest do zmiany.

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Poradnik jest oczywiście całkowicie bezpłatny. Jeśli jednak okazał się dla Ciebie użyteczny, kliknij proszę jedną z reklam widocznych na pasku po prawej stronie. Docenisz w ten sposób wiele godzin pracy autora, a przy okazji dołożysz kilka groszy (dosłownie!) na utrzymanie i rozwój strony. Dziękuję.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 124407
Okładka/art:
Tytuł:
Pro Evolution Soccer
Developer: Konami Tokyo
Gatunek: sportowa
Data wydania:
EUR:
USA:
JAP:
Poziom trudności:
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!