Parę słów jeszcze o tym co powróci, a co zostało wywalone. Po pierwsze w Carbon nie ujrzymy trybu 'Drag'. Dlaczego? Twórcy nie kwapią się by to wytłumaczyć, ale najprawdopodobniej chcą go trochę przebudować i przywrócą go w przyszłorocznej edycji (podobną sytuację mamy właśnie z 'Driftem'). Wróci za to policja, choć nie wiadomo jeszcze dokładnie na jakich zasadach. Na pewno za to nie ujrzymy jej (co oczywiste) w wyścigach w kanionie Carbon. Następna sprawa - jeśli ktoś spodziewał się, że może wraz z przejściem na next-gena ujrzy wreszcie widok z kokpitu, mylił się. Szkoda, bo przecież PGR3 pokazał jak to się powinno robić... O trybie Multiplayer na razie cisza.
Pozostało jeszcze napisać o edycjach na handheldy, bo przecież także PSP i DS dostaną swoje. Zacznijmy od wersji na Playstation Portable. Po raz pierwszy w serii ma się tu znaleźć swobodne jeżdżenie po mieście. Koniec ze znacznie obciętymi portami ze "stacjonarek", jak w przypadku poprzednich części. Oczywiście jeśli komuś nie będzie się chciało jeździć do kolejnych wyścigów, zawsze będzie mógł przeskakiwać pomiędzy nimi z poziomu menu. Dla każdego coś miłego. Podobnie jak w edycjach na "duże" konsole i PC, będzie można kompletować własny zespół i wysyłać wybranych jego członków do wyścigu, by pomogli nam w odniesieniu zwycięstwa. Oprócz tego edycja na PSP dostanie trzy ekskluzywne tryby: 'Crew Tag', 'Escape', oraz 'Delivery'. Jeszcze nie wiadomo dokładnie czym będą, ale miło, że w ogóle są. Pojawią się też większe możliwości personalizacji w grze. Będzie można dla przykładu ustawić kolory i ogólny wygląd dla menu gry, czy też wrzucić własne utwory mp3 na memory sticka i słuchać ich podczas jazdy (wreszcie ktoś o tym pomyślał!). Dostaniemy też możliwość kustomizacji swojej drużyny. Całość wygląda świetnie i pracuje już teraz bardzo płynnie. Będzie dobrze!
Edycja na DS-a z kolei będzie już trochę bardziej okaleczona. Najprawdopodobniej zniknie "otwarte" miasto - dostaniemy tylko kolejne wyścigi do zaliczania. Zmniejszy się też liczba samochodów do wyboru (do ledwie 15), a tras ma być w sumie 12. Multiplayer przez wi-fi ma umożliwiać grę do 4 osób jednocześnie. Na szczęście wymagany będzie tylko jeden cart z grą - kolega ściągnie sobie demo trasy na swoją konsolę i nie będzie problemu. Wczesna wersja którą mieliśmy okazję obejrzeć zdradza na razie małe problemy z płynnością animacji. Całość oczywiście nie jest tak ładna jak na PSP (co oczywiste), ale jak na możliwości DS-a, jest bardzo dobrze. Autorzy obiecują poprawić framerate do czasu premiery i trzymam ich za słowo. Wersje na handheldy będą nosiły tytuł Need for Speed Carbon: Own the City.
Need for Speed Carbon ma szansę być najlepszą częścią z całej serii. Electronic Arts dostarczyło wystarczającą ilość nowości, byśmy nie obrzucali kolejnej części błotem za wtórność. Do premiery pełnej wersji pozostały już niecałe 2 miesiące (początek listopada), więc niewiele. Gdyby tak jeszcze poprawiono oprawę video, byłoby wspaniale... Fani na pewno się nie zawiodą. Warto czekać. [OGM]
txt.: Baron Ski