|
|
Pod Lupą - S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl PC |
|
|
|
"W większości dzisiejszych gier są śladowe ilości realizmu. Warstwa fabularna jest abstrakcyjna (banalna): kosmici się pojawiają, po czym niszczą połowę Ziemi... Takie coś nie jest w stanie poruszyć gracza. Aby gra zadziałała na gracza, potrzeba realistycznej sytuacji, w której odczuje on, że jest człowiekiem. Daj graczowi kawałek chleba oraz zwykłą broń, a przeżyje grę w brudnych łachmanach, po czym uwierzy, że to jest prawdziwy świat. Świat, w którym się znajduje." Wielu z was w tym momencie z niedowierzaniem czyta moją zapowiedź, śmiejąc się lub przytakując, iż to kolejny nasiąknięty miodem tekst na temat gry, która okaże się zwykłym FPS-em. Żeby wam udowodnić, że tak nie jest, opiszę wam możliwości silnika, od którego zależy w tej grze wszystko. Co powiecie na 100.000 polygonów przy ok.60 fps/s?, albo postać stworzoną z 75 tys. wielokątów (polygonów) z zastosowaniem animacji szkieletowej? Obsługę małych i wielkich lokacji itd.? Niewiarygodne? Jeśli nie wierzycie na słowo autorom, obrazkom, czy też trailerom, poczytajcie opinie osób grających w Stalkera na różnych pokazach. Na koniec porozmawiajmy o trybie dla wielu graczy, którego jak już potwierdzono, nie zabraknie. Tworzony przez ludzi z grypy GSC e-sport Team, w skład którego wchodzą profesjonalni gracze, zwycięzcy m.in. WCG w San Francisco. W trybie MP ujrzymy 3 tryby Deatmatch, Team Deatchmatch Cooperative (ludzie vs. AI) oraz Artifact Hunt (niewykluczone, że będzie ich więcej). Po rozpoczęciu rozgrywki dostaniemy określoną sumę zielonych $$, za które zakupimy przydatne nam na polu walki przedmioty (podobnie jak w CS), takie jak pancerz, czy bronie... będzie tego trochę. Ciekawostką jest fakt, iż w trybie dla wielu graczy nie zabraknie elementów znanych z opcji dla pojedynczego gracza! Mowa tu o zmieniających się warunkach atmosferycznych, a także anomaliach. Mówiąc krótko obydwie drużyny będą miały wspólnego wroga, z którym raczej sobie nie poradzą (anomalie mają zmieniać swoją pozycje!). Data premiery S.T.A.L.K.E.R.: Schadow of Chernobyl nie została jeszcze ustalona. Autorzy podkreślali niedawno, że w maju produkt trafi na półki sklepowe. W świecie graczy coraz głośniej mówi się jednak o IV kwartale b.r., rzekomo 1 grudniu, inne serwisy podają kwiecień przyszłego roku jako bardziej realną datę jej wydania (20 rocznica wybuchu w Czarnobylu). Jak będzie naprawdę dowiemy się zapewne na zbliżających się targach E3, gdzie zaprezentowana zostanie zapewne grywalna wersja demo gry, a może nawet pełna wersja... Jedno jest pewne. Jeśli zapewnienia autorów się sprawdzą, możemy się spodziewać killera wszechczasów w temacie FPS'ów! Gayardo S.T.A.L.K.E.R: ALPHA Prawdą jest, iż w internecie pojawiła się na początku roku wersja alpha gry, pochodząca z 2002 roku. Nie trzeba być uczonym, aby zorientować się, iż mamy rok 2005, toteż po tej wersji nie należało się spodziewać zapowiadanych wcześniej cudów. W Alphie zawarte są trzy mapy - dwie małe i jedna nieco większa, a dokładniej różne części tego samego poziomu. Na początku natrafiamy na zniszczoną i systematycznie zalewaną przez jakąś ciecz fabrykę. Wędrując w głąb dojdziemy do skarpy, z której roznosi się widok na dość starannie wykonaną okolicę ( w oddali widać wieżowce - bloki). Pod skarpą znajduje się droga, która z dwóch stron w pewnym momencie, kończy się wielkim metalowym płotem (krótko mówiąc - ograniczenia poziomu) Idąc w drugą stronę od miejsca, w którym rozpocząłem rozgrywkę, natrafiłem na wykolejony pociąg. Pomimo, iż wersja w którą miałem okazje grać pochodziła sprzed 3 lat(!), to patrząc przez pryzmat gier z roku 2002, Stalker wyglądał doskonale! Chodzi mi o oprawę, bo tylko ona mogła zachwycić. Zniszczony i skażony obszar był bardzo realistyczny. Większych zastrzeżeń nie miałem także co do broni i warunków atmosferycznych Urzekła mnie swoboda działania i możliwości silnika (X-Ray). Mimo, iż mój sprzęt nie jest pierwszej jakości, gra bez problemów chodziła na rozdzielczości 800x600 przy 60 fps/s! Jedynym, nie za ciekawym elementem, który utkwił mi w pamięci to fizyka, a dokładnie jej brak;(. Podsumowując Alpha jest słabą i niedopracowaną wersją testową. Nie ma się co dziwić, gdyż pochodzi sprzed niespełna 3 lat, czyli krótko po rozpoczęciu przez GSC Game World prac nad nią. Chociaż grało się miło, to i tak nie jest to produkt końcowy. Na który zresztą po obserwacji testowej wersji warto czekać, i to bardzo! | |
|
|
Strona artykułu: [ 1] [ 2] [ 3] |
UID: 2923
|
|
|
|
|
Okładka/art:
|
Tytuł: S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl |
|
Developer: GSC Game World |
|
Gatunek: FPS |
|
Data wydania: |
|
EUR: 23/03/07 |
|
USA: 20/03/07 |
|
JAP: - |
|
Poziom trudności: - |
|
|