Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Knack - recenzja PlayStation 4

Już po pierwszej prezentacji Knacka wiedziaÅ‚em, że nic dobrego z tego nie bÄ™dzie.  Nieciekawie wyglÄ…dajÄ…cy gÅ‚ówny bohater, nudne poziomy i schematyczna rozgrywka, która (przynajmniej na pierwszych gameplayach) nie prezentowaÅ‚a sobÄ… niczego, co mogÅ‚oby nosić miano nowej generacji. Z drugiej strony iskra nadziei siÄ™ tliÅ‚a – grÄ™ w koÅ„cu firmowaÅ‚ swoim nazwiskiem Mark Cerny, czÅ‚owiek majÄ…cy w swoim portfolio takie tytuÅ‚y jak Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Ratchet & Clank czy Jak & Daxter, a ostatnio jeden ze wspóÅ‚twórców PlayStation 4. WypadaÅ‚o oczekiwać, że Sony Japan Studio pokaże na co stać nowÄ… konsolÄ™. Bo jeÅ›li nie oni, to kto? Rzeczywistość okazaÅ‚a siÄ™ jednak dużo bardziej brutalna.

Knack to chyba najgorsza gra towarzyszÄ…ca premierze PlayStation 4. Koszmarnie nudna, niesamowicie frustrujÄ…ca, na siÅ‚Ä™ trudna i w ogóle nie pokazujÄ…ca możliwoÅ›ci nowego, lÅ›niÄ…cego sprzÄ™tu. Rozgrywka przypomina epokÄ™ PSX-a / wczesnej PS2, oprawa nie odbiega od tego co oglÄ…daliÅ›my na PS3, a na domiar zÅ‚ego caÅ‚ość jest mocno infantylna. Może chociaż dzieciom siÄ™ spodoba? Cóż, Å›miem wÄ…tpić.

FabuÅ‚a jest prosta jak konstrukcja cepa, a do tego przewidywalna, infantylna i peÅ‚na sÅ‚abo wydesignowanych bohaterów. TytuÅ‚owy Knack to golem zbudowany z jednej gÅ‚ównej części (jÄ…dro) i setek lewitujÄ…cych wokóÅ‚ niego reliktów. W Å›wiecie gry mamy podziaÅ‚ na teoretycznie „dobrych” (ludzie) i zÅ‚ych („gobliny”), a pierwszym zadaniem jest przedarcie siÄ™ do wioski tych drugich i sprawdzenie skÄ…d prymitywna rasa ma dostÄ™p do zaawansowanych broni. Dość szybko nastÄ™puje zwrot akcji i oto poznajemy gÅ‚ównego zÅ‚ego, który pragnie przejąć wÅ‚adzÄ™ nad Å›wiatem, a nasz bohater jest jedynym, który może go powstrzymać.


Przed premierÄ… mówiÅ‚o siÄ™ o grywalnym filmie Pixara, ale finalny efekt kompletnie nie speÅ‚niÅ‚ oczekiwaÅ„. SÅ‚abi bohaterowie, mierna fabuÅ‚a i przewidywalne wydarzenia sprawiajÄ…, że na scenki przerywnikowe w ogóle siÄ™ nie czeka.

Pomijam już „zawiÅ‚ość” scenariusza, bo sztampowÄ… historiÄ™ moglibyÅ›my przecież znieść. W której platformówce w koÅ„cu mieliÅ›my do czynienia z czymÅ› oryginalnym? Problemem w tej grze sÄ… jednak marnie wydesignowani bohaterowie, nudne dialogi, brak jakiegokolwiek humoru i gÅ‚ówny bohater, któremu kompletnie brak charyzmy. Przed premierÄ… mówiÅ‚o siÄ™ o „grywalnej bajce Pixara”, a to nienajlepsze porównanie bazujÄ…c na tym jak pokracznie prezentujÄ… siÄ™ tu wszystkie postaci czy przeciwnicy. Ptak strzelajÄ…cy mini-tornadami? (WTF?) Jest. PajÄ…k rzygajÄ…cy kwasem? Jest. KretyÅ„sko prezentujÄ…ce siÄ™ roboty, niczym z Power Rangers? SÄ…. ZdumiewajÄ…ce, że twórcy nie byli w stanie wymyÅ›lić choćby jednego poruszajÄ…cego siÄ™ obiektu, który by nie żenowaÅ‚. GÅ‚ówny bohater wcale nie wyglÄ…da lepiej.

Rozgrywka jest prosta do bólu i co ciekawe ma niewiele wspólnego z platformówkami. To bardziej chodzona mordoklepka, której zdecydowanie bliżej do God of War czy chodzonych bijatyk niż do platformerów. Każdy poziom to po prostu maksymalnie liniowy korytarz, w którym co kilka kroków trzeba zatÅ‚uc kilku wrogów. To tyle, żadnej gÅ‚Ä™bszej idei. Elementy platformowe wprawdzie wystÄ™pujÄ… w Å›ladowych iloÅ›ciach, ale sÄ… tak uproszczone, że wÅ‚aÅ›ciwie nie warto o nich wspominać. Przez 90% czasu bÄ™dziecie po prostu naparzać w „kwadrat” na padzie, którym wyprowadza siÄ™ tu ciosy.


Zdumiewające jest to, że Knack dysponuje dwoma atakami na krzyż i nie zmienia się to aż do samego końca gry...

Niesamowite jest dla mnie to, jak można na premierÄ™ PS4 dostarczyć tytuÅ‚ z tak ograniczonÄ… rozgrywkÄ…. Knack dysponuje caÅ‚ymi dwoma ciosami (fanfary!) – zwykÅ‚ym uderzeniem („kwadrat”) lub uderzeniem z wyskoku („X”, „kwadrat”). Ok., jest jeszcze trzyciosowe combo („kwadrat” x 3) i na tym koniec naszych możliwoÅ›ci. Mamy wprawdzie jeszcze unik pod prawÄ… gaÅ‚kÄ…, który wielokrotnie jest niezbÄ™dny do sprawnego omijania ciosów/strzaÅ‚ów wrogich stworzeÅ„, ale trudno nazwać ten system rozbudowanym. Na poziomach wystÄ™pujÄ… jeszcze żóÅ‚te krysztaÅ‚ki, które warto rozwalać, bo napeÅ‚niajÄ… siÄ™ w ten sposób okrÄ™gi widoczne w lewym górnym rogu pod paskiem energii – to specjalne moce, które po aktywowaniu sprawnie czyszczÄ… caÅ‚y ekran z przeciwników. Problem w tym, że napeÅ‚niajÄ… siÄ™ koszmarnie wolno, wiÄ™c bÄ™dziecie z nich korzystać jedynie od Å›wiÄ™ta. Dla mnie zaskakujÄ…ce byÅ‚o to, że ten „pokaźny” zestaw umiejÄ™tnoÅ›ci dostaÅ‚em na samym poczÄ…tku i nic nowego nie pojawiÅ‚o siÄ™ przez kolejne dziesięć godzin. Zero rozwoju postaci, zero nowych ciosów, zero jakichkolwiek urozmaiceÅ„.


Ptaki plujÄ…ce mini-tornadami? Nie wiem co zażywali twórcy podczas tworzenia tego tytuÅ‚u, ale powinni chyba zmienić dilera.

Na domiar zÅ‚ego, mimo że rozgrywka jest maksymalnie schematyczna, to jeszcze na siÅ‚Ä™ utrudniona i frustrujÄ…ca. Knacka czÄ™sto sÄ… w stanie zabić dwa ciosy przeciwników. Wszystkich wÅ‚aÅ›ciwie można pokonać w jeden i ten sam sposób – poczekać aż wyprowadzÄ… atak i wykonać swoje combo. Problem w tym, że czÄ™sto twórcy ustawiajÄ… oponentów tak perfidnie, że na front wychodzi „mięśniak”, a z tyÅ‚u ustawieni sÄ… np. Å‚ucznicy. Podczas gdy Wy zajmujecie siÄ™ tym pierwszym, pozostali naparzajÄ… z dystansu. CzÄ™sto od przypadku zależy to, czy oberwiecie, a jak już pisaÅ‚em – gÅ‚ówny bohater nie wytrzymuje wiele i wcale nie odnawia mu siÄ™ energia. Tak skonstruowana, toporna mechanika sprawi, że przechodzÄ…c grÄ™ zginiecie spokojnie ponad sto razy wielokrotnie przeklinajÄ…c twórców. Nie powiem, sam lubiÄ™ trudne gry. Nie zniechÄ™cam siÄ™, gdy widzÄ™, że wszystko zależy ode mnie, od moich umiejÄ™tnoÅ›ci. Tutaj jednak w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków miaÅ‚em wrażenie, że ginÄ…Å‚em przez kretyÅ„skÄ… toporność caÅ‚ego systemu, a nie od swoich bÅ‚Ä™dów.


Choć poziomy sÄ… wystarczajÄ…co różnorodne, brakuje w nich jakiejkolwiek swobody i ciekawszego designu. Co z tego, że sceneria siÄ™ zmienia skoro caÅ‚y czas i tak chodzi o to samo (okÅ‚adanie kolejnych grupek przeciwników tym samym atakiem).

Strona artykułu: [1]  [2]      

UID: 3591
Okładka/art:
Tytuł:
Knack - recenzja
Developer: Sony Japan Studio
Gatunek: akcja / slasher
Data wydania:
EUR: 29/11/2014
USA: 15/11/2014
JAP: 22/02/2014
Poziom trudności:
wysoki (4/5)
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!