Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Gran Turismo 5: Prologue - recenzja PlayStation 3

Gran Turismo 5: Prologue to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tytuÅ‚ów pierwszej poÅ‚owy bieżącego roku. Jak oceniać produkt majÄ…cy być tylko przedsmakiem przed peÅ‚nÄ… wersjÄ…? Jak zrecenzować grÄ™ nazywanÄ… przez wielu tylko „rozbudowanym demem”? Najprostsza i najbardziej oczywista odpowiedź: tak jak każdÄ… innÄ… produkcjÄ™ na PlayStation 3. W koÅ„cu Prologue nie kosztuje 50 zÅ‚otych, a prawie trzy razy wiÄ™cej. OdÅ‚óżmy wiÄ™c na bok wszelkie dyskusje na temat sensu wypuszczania tego typu okrojonych wersji i sprawdźmy czy najnowsze dzieÅ‚o Polyphony Digital jest warte swej ceny.

Gran Turismo to seria, która do tej pory sprzedawaÅ‚a konsole rodziny PlayStation. „Jedynka” okazaÅ‚a siÄ™ megahitem, którego chyba nie do koÅ„ca wszyscy siÄ™ spodziewali, natomiast od trzeciej części zaczÄ…Å‚ siÄ™ tak naprawdÄ™ boom na PS2. Historia zatoczyÅ‚a koÅ‚o i teraz to GT5 ma przetrzeć szlaki na PlejStacji trzeciej generacji. Na peÅ‚nÄ… wersjÄ™ jeszcze bÄ™dziemy musieli poczekać (caÅ‚y czas wierzymy, że tylko do koÅ„ca roku, choć coraz gÅ‚oÅ›niej mówi siÄ™ dopiero o drugim kwartale 2009), wiec ludzie z Polyphony Digital postanowili uraczyć nas pewnego rodzaju rozbudowanÄ… wersjÄ… demonstracyjnÄ…, zwanÄ… Prologue’em. Co wiÄ™c dostajecie w zamian za 139 zÅ‚. (tyle wynosi cena sugerowana)? Sześć tras (każda w dwóch wersjach), 71 samochodów, lekkie opcje tuningu, tryb online dla maksymalnie 16 graczy, split-screen dla dwóch osób oraz kilkadziesiÄ…t wyzwaÅ„ do zaliczenia w pojedynkÄ™.



Zaczyna siÄ™ standardowo od intra, które pokazuje, że twórcy nie wyszli z wprawy. Jest jak zwykle Å›wietne, doskonale zmontowane, efektowne, z dobrym kawaÅ‚kiem muzycznym w tle. Na mnie intro zrobiÅ‚o na tyle duże wrażenie, że oglÄ…dam je praktycznie przy każdym uruchomieniu gry. Po efektownym filmiku wylÄ…dujecie w menu, czyli w bardzo estetycznie zaprojektowanej „My Page”. Na dole wyÅ›wietlone sÄ… dostÄ™pne opcje, po boku mamy kalendarz, z prawej strony podany zegar i temperatura dla kolejnych krajów, natomiast w tle zapuszczane sÄ… Å›liczne ujÄ™cia samochodów w jakichÅ› miejscach (las, jaskinie, kamieniczka, etc.). W tle zapuszczane sÄ… spokojne, dostojne, jazzowe utwory, które fani poprzednich części z pewnoÅ›ciÄ… przywitajÄ… z otwartymi rÄ™kami. Warto przy okazji dodać, że po chwili bezczynnoÅ›ci (nie dotykania joypada) prezentacje samochodów przechodzÄ… na peÅ‚en ekran, co wraz ze stosownÄ… muzykÄ… buduje Å›wietny klimacik. To jest wÅ‚aÅ›nie jedna z tych rzeczy, której może pozazdroÅ›cić Forza. W dziele Polyphony czuć tÄ™ specyficznÄ… atmosferÄ™ motoryzacyjnego Å›wiÄ™ta, natomiast w tytule od Turn 10 trudno doszukać siÄ™ czegoÅ› wiÄ™cej niż zwykÅ‚ych menusów, robiÄ…cych notabene Å›rednie wrażenie.

Ilość dostÄ™pnych opcji w Gran Turismo 5: Prologue może z poczÄ…tku zaskoczyć. Mamy tutaj GT News (gdzie znajdujÄ… siÄ™ najważniejsze informacje przekazywane przez twórców), GT TV (intro + inne filmiki do Å›ciÄ…gniÄ™cia, w tym w chwili obecnej na przykÅ‚ad wyczerpujÄ…ca prezentacja Nissana GTR), Online (przejÅ›cie do Å›cigania siÄ™ przez internet), Rankings (rekordy w poszczególnych konkurencjach na kolejnych trasach), Arcade (możliwość przejechania każdej trasy w kilku trybach – w tym Time Trial oraz znany z wczeÅ›niejszych prezentacji Drift), 2P Battle (split-screen), Events (kilkadziesiÄ…t konkurencji dla jednego gracza – tutaj zarabia siÄ™ gÅ‚ównie kasÄ™), Garage (przeglÄ…d posiadanych samochodów), Dealerships (przeglÄ…d fur do kupienia), Replay (możliwość oglÄ…dania zapisanych powtórek) oraz standardowo Opcje. Uff, sporo tego. Czy ktoÅ› wiÄ™c dalej odważy siÄ™ nazwać Prologue maÅ‚ym demkiem za kasÄ™?



Jeszcze zanim zacznÄ™ opisywać najważniejsze rzeczy, wrócÄ™ do paru formalnoÅ›ci. GrÄ™ można zakupić jako plik do Å›ciÄ…gniÄ™cia z PlayStation Network lub sprawić jÄ… sobie w pudeÅ‚kowej wersji. W tym pierwszym przypadku pobrać trzeba niemal 2 GB danych, a warto przy tym dodać, że standardowo w pakiecie nie ma żadnych filmików, które trzeba dodatkowo dociÄ…gnąć (nawet intro!). To bardzo dobre rozwiÄ…zanie – w koÅ„cu nie każdy musi chcieć Å›ciÄ…gać naraz wszystkie filmy. Przy pudeÅ‚kowej wersji (którÄ… notabene sprawdzaÅ‚em) należy natomiast na poczÄ…tku odczekać dÅ‚uższÄ… chwilÄ™ potrzebnÄ… na instalacjÄ™ gry na dysku PS3. JeÅ›li dobrze liczyÅ‚em, zajęło to okoÅ‚o 14 minut, a wiÄ™c niemaÅ‚o. Potem wÅ‚Ä…czyÅ‚ mi siÄ™ jeszcze komunikat o dostÄ™pnym najnowszym patchu, który oczywiÅ›cie również wypadaÅ‚oby Å›ciÄ…gnąć z internetu. Chyba miaÅ‚em drobne problemy z Å‚Ä…czem, bo po jakichÅ› dwudziestu minutach pobierania wyskoczyÅ‚ mi bÅ‚Ä…d i po chwili musiaÅ‚em zacząć caÅ‚Ä… procedurÄ™ od poczÄ…tku. DoszÅ‚o do tego, że grÄ™ wÅ‚Ä…czyÅ‚em w sumie po jakiejÅ› godzinie „formalnoÅ›ci”. Ech, znak czasów.

MajÄ…c doÅ›wiadczenia z Gran Turismo HD Concept i demka GT5: Prologue zaczÄ…Å‚em od zmiany ustawieÅ„ sterowania. Polyphony Digital pod tym wzglÄ™dem caÅ‚y czas tkwi w epoce PSone, bo proponuje nam dodawanie gazu i hamowanie przy pomocy przycisków „geometrycznych” (odpowiednio: „X”, „kwadrat”), podczas gdy wszyscy już dawno przesiedli siÄ™ na „spusty”. Ja także. OsobiÅ›cie zawsze jeżdżę na manualnej skrzyni biegów i zamiana ich „L2” oraz „R2” (tak jest defaultowo) to dla mnie jakieÅ› nieporozumienie. Na szczęście wszystko można podpisać wedle wÅ‚asnych upodobaÅ„. Bardzo podoba mi siÄ™ też, że udostÄ™pniono bardzo bogate opcje „wspomagajÄ…ce” (ASM, AC, TCM, linia perfekcyjnego przejazdu), które można wyÅ‚Ä…czyć lub wÅ‚Ä…czyć, jeÅ›li nie czujecie siÄ™ zbyt pewnie. Najważniejsze jest jednak ustawienie dotyczÄ…ce fizyki jazdy, gdzie można wybrać pomiÄ™dzy „standard” i „professional”. To pierwsze jeszcze wiele wybacza, natomiast drugie z pewnoÅ›ciÄ… usatysfakcjonuje wszystkich fanów symulacji. Nawet zbyt gwaÅ‚towne wduszenie gazu podczas wychodzenia z zakrÄ™tu owocuje uÅ›lizgiem kóÅ‚, wiÄ™c trzeba bardzo uważać i zakÅ‚adać szybkie kontry, by nie wpaść w poÅ›lizg.



Jak siÄ™ jeździ? Cóż, rewelacyjnie! Po wyÅ‚Ä…czeniu wszystkich „wspomagaczy” przyjemność sprawia samo utrzymywanie fury na trasie, a przecież każdy nowy samochód to zupeÅ‚nie odmienny sposób prowadzenia i odczucia. Wspaniale oddano widok z wnÄ™trza kabiny samochodów, gdzie widać piÄ™knie animowanego kierowcÄ™, pracujÄ…ce liczniki i lusterka odbijajÄ…ce otoczenie (dużo lepszej jakoÅ›ci niż to, co byÅ‚o pokazywane na pierwszych screenach). Nigdy jakoÅ› nie byÅ‚em fanem jeżdżenia z takiej perspektywy, ale powiem szczerze – w GT5: Prologue nawet nie tykam innych widoków! Zapytacie pewnie jak to wypada z porównaniu z Forza Motorsport 2? Na pierwszy rzut oka jeździ siÄ™ bardzo podobnie, ale moim zdaniem wyÅ›cigi od Polyphony (po wyÅ‚Ä…czeniu wszelkich uÅ‚atwieÅ„) sÄ… trudniejsze, bliższe oddania rzeczywistoÅ›ci (mówimy teraz tylko o modelu jazdy!). Można to odczuć sprawdzajÄ…c prowadzenie zwÅ‚aszcza tych najmocniejszych, kilkusetkonnych potworów z napÄ™dem na tyÅ‚. Opanowanie Vipera „na sucho” przychodzi w Prologue’u znacznie trudniej niż w produkcji Turn 10, podobnie zresztÄ… rzecz ma siÄ™ w przypadku innych rakiet na kóÅ‚kach. CaÅ‚ość można Å›wietnie dostosować do swoich potrzeb, dziÄ™ki czemu nie dojdzie do takiej sytuacji, że najnowsze GT bÄ™dzie mogÅ‚o trafić tylko do hardcore’owców. Niedzielni gracze po chwili grzebania w opcjach również ustawiÄ… grÄ™ pod siebie i bÄ™dÄ… mogli czerpać nie mniejszÄ… satysfakcjÄ™ z jazdy.



Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 41489
Okładka/art:
Tytuł:
Gran Turismo 5: Prologue
Developer: Polyphony Digital
Gatunek: wyścigi
Data wydania:
EUR: 27/03/08
USA: 15/04/08
JAP: 13/12/07
Poziom trudności:
wysoki (4/5)
7.9/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!