Szkoda wprawdzie, że map jest dosyć maÅ‚o, ale zostaÅ‚y naprawdÄ™ ciekawie zaprojektowane i sÄ… bogate w szczegóÅ‚y i mini-questy. NajwiÄ™ksze brawa jednak dla twórców za to, że potrafili przenieść takÄ… seriÄ™ jak God of War w realia multiplayerowej jatki. Niemożliwe staÅ‚o siÄ™ możliwe, a przy tym jest bardzo grywalne i potrafi bez problemu utrzymać przy ekranie. Szkoda tylko, że na razie wiÄ™kszość grajÄ…cych koncentruje siÄ™ na trochÄ™ randomowym Deatchmatchu – wedÅ‚ug mnie pozostaÅ‚e tryby, na czele z moim ulubionym „Przychylność Bogów” (czyli DominacjÄ…) sÄ… dużo ciekawsze i bardziej grywalne na dÅ‚uższÄ… metÄ™.
Na koniec krótka wzmianka na temat oprawy audio/video. Oprawa graficzna, jak już wspomniaÅ‚em, pokazuje na co stać PS3. Nie znaczy to oczywiÅ›cie, że kogoÅ› ten poziom powali na kolana. Po prostu od czasu premiery „trójki” czy Uncharted 2 zobaczyliÅ›my już praktycznie wszystko co konsola Sony może od siebie dać. Kolejne tytuÅ‚y nie podnoszÄ… poprzeczki. Tak jest i tutaj, zatem nie spodziewajcie siÄ™ czegoÅ› wiÄ™cej niż poziomu zbliżonego do God of War 3. Mimo wszystko dalej robi to wszystko Å›wietne wrażenie, a pÅ‚ynna animacja przy nawet najwiÄ™kszych starciach powoduje, że twórcom należą siÄ™ sÅ‚owa pochwaÅ‚y. DenerwujÄ… tylko maÅ‚e bugi w rodzaju zatrzymywanej na póÅ‚ sekundy muzyki przy doczytywaniu danych. UdaÅ‚o mi siÄ™ też spowodować, że znikÅ‚o oÅ›wietlenie i pozostaÅ‚y jedynie czarne kontury jednej z gór, po której miaÅ‚em zacząć siÄ™ wspinać (zaÅ‚adowanie ostatniego checkpointu rozwiÄ…zaÅ‚o problem). DomyÅ›lam siÄ™ jednak, że jedna ze zbliżajÄ…cych siÄ™ Å‚atek poprawi ten stan rzeczy - o drobnych problemach z dźwiÄ™kiem twórcy już wiedzÄ… i zapowiedzieli patcha.
Muzyka nie obniża poziomu, jest Å›wietna i podniosÅ‚a, choć jakby wywoÅ‚uje nieco mniejsze wrażenie niż w poprzednich odsÅ‚onach serii. Bardzo maÅ‚o jest też dialogów, wiÄ™c osoby opracowujÄ…ce polskÄ… wersjÄ™ jÄ™zykowÄ… nie musiaÅ‚y siÄ™ za dużo napracować. BogusÅ‚aw Linda jest w formie i dalej Å›wietnie oddaje wÅ›ciekÅ‚ość Kratosa, inni też wypadli dobrze. PodkreÅ›lam jednak, że dialogów jest dużo mniej niż w poprzednich częściach.
Najwyższy czas na podsumowanie. God of War: WstÄ…pienie to gra Å›wietna, choć niestety wnoszÄ…ca do serii chyba najmniej spoÅ›ród wszystkich dotychczasowych części (nie liczÄ…c naturalnie Multiplayera). Coraz bardziej daje siÄ™ odczuć, że wypuszczajÄ…c edycje bez liczb w tytule Sony trochÄ™ odcina kupony od popularnoÅ›ci marki. Mamy tu niezbyt porywajÄ…cÄ… i maÅ‚o rozbudowanÄ… fabuÅ‚Ä™ oraz komplet mniej ciekawych postaci niż „jedynce”, „dwójce” czy „trójce”, ale rozgrywka co jakiÅ› czas potrafi zaskoczyć oderwaniem od dzisiejszych standardów i podrzucaniem nam pod nos trudnych zagadek oraz hardcore’owych walk, z którymi „niedzielni” gracze zwyczajnie sobie nie poradzÄ…. Plusik też za bardzo dobry tryb Multiplayer, który choć maÅ‚o innowacyjny, to udowadnia, że nawet w takiej serii jak GOW da siÄ™ zaprojektować ciekawÄ… opcjÄ™ dla kilku graczy.
Zagrać oczywiÅ›cie warto, choć nie powinniÅ›cie spodziewać siÄ™ po WstÄ…pieniu podniesienia poprzeczki po tym, co widzieliÅ›my choćby w trzeciej części na PS3. To już nie ta skala spektakularnoÅ›ci, rozmachu i ciekawej historii. Tym razem to „tylko” Å›wietna gra, ale już nie kandydat do tytuÅ‚u Gry Roku, jak to byÅ‚o z poprzednimi częściami serii na konsolach stacjonarnych. Mimo to jak najbardziej polecam – nie tylko fanom serii.
RafaÅ‚ „Baron Ski” Skierski
PS. W zwiÄ…zku z narzekaniem niektórych graczy na podobno ultrawysoki poziom trudnoÅ›ci w „Próbie Archimedesa” (wspominam o niej w recenzji) w Chapterze 28, twórcy podjÄ™li kontrowersyjnÄ… decyzjÄ™. We wspomnianym poziomie, trzeba poradzić sobie z kilkoma falami wrogów na trzech poziomach specjalnej „windy”. Developer zdecydowaÅ‚, że po ukoÅ„czeniu każdego z tych trzech poziomów, gÅ‚ównemu bohaterowi odnowi siÄ™ trochÄ™ punktów życia i magii, dziÄ™ki czemu caÅ‚e starcie bÄ™dzie Å‚atwiejsze. Dotyczy to zwÅ‚aszcza poziomu trudnoÅ›ci ‘Normal’. Ja jeszcze zaÅ‚apaÅ‚em siÄ™ na zaliczanie tej próby bez patcha i szczerze mówiÄ…c bawiÅ‚em siÄ™ dobrze. PróbÄ™ powtarzaÅ‚em bodajże ze cztery razy, ale w koÅ„cu jÄ… zaliczyÅ‚em. Mamy tu wysoki poziom trudnoÅ›ci, ale żeby od razu caÅ‚ość patchować w ten sposób? A nie proÅ›ciej byÅ‚oby dać graczom z mniejszym skillem możliwość przeÅ‚Ä…czania siÄ™ na ‘Easy’ po kilku porażkach? Do czego to wszystko dąży? NiedÅ‚ugo gry pewnie bÄ™dÄ… przechodzić siÄ™ same…
PS.2. NiemiÅ‚Ä… niespodziankÄ… jest demo The Last of Us, które niby jest zawarte na pÅ‚ycie z God of War: WstÄ…pienie. „Niby” dlatego, że jeszcze przed ponad dwa miesiÄ…ce nie bÄ™dzie można w nie zagrać. Wydawca zdecydowaÅ‚, że demko stanie siÄ™ dostÄ™pne dla posiadaczy najnowszego GOW-a… 31 maja, czyli na dwa miesiÄ…ce przed premierÄ… peÅ‚nej wersji. Na razie wchodzÄ…c z ekranu tytuÅ‚owego w sekcjÄ™ z The Last of Us mamy jedynie licznik odmierzajÄ…cy czas do udostÄ™pnienia tej „próbki”. Gdzie tu sens? Å»eby gracze nie sprzedawali zaliczonego WstÄ…pienia tylko poczekali na demo nowej produkcji Naughty Dog?
PLUSY:
- Zagadki;
- Wysoki poziom trudności;
- Design świata;
- Oprawa A/V;
- ZaskakujÄ…co dobry tryb Multiplayer.
MINUSY:
- Płytka, mało ciekawa fabuła;
- Mniej znane i mniej wyraziste postacie;
- Mniejszy rozmach niż w poprzednich częściach;
- DÅ‚ugie rozkrÄ™canie siÄ™ na poczÄ…tku (Kratos nie zna podstawowych ciosów).