Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 13936
Liczba wiadomości: 8327
Liczba artykułów: 1798
Poznań Game Arena 2016 & Warsaw Games Week 2016 - wideo-relacja z imprez | Przedstawiamy Wam wideo-relację z dwóch najważniejszych tegorocznych imprez growych. Sprawdźcie koniecznie.
Uncharted 4: Kres Złodzieja - recenzja [PS4] Murawany kandydat do tytułu "Gry Roku 2016"? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Castlevania: Symphony of the Night - Strefa Retro [PSone, Sega Saturn] Kiedyś niedoceniona, a po latach uznana za jedną z najlepszych produkcji 32-bitowej ery. Czy słusznie?
Nintendo Wii - poradnik kolekcjonera | W kolejnym "Poradniku kolekcjonera" gościmy Nintendo Wii. Kompletny poradnik opisujący Wam który model konsoli wybrać i jakimi akcesoriami warto się zainteresować.
PES 2017 - recenzja [PS4, Xbox One] Czy tegoroczna edycja Pro Evolution Soccer wróciła wreszcie w pełni na właściwe tory? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Game Boy Advance - poradnik kolekcjonera | Który model konsoli jest najlepszy? Jakich gier szukać? Na te i inne pytania dotyczące GBA odpowiadamy w kolejnym poradniku.
PlayStation 4 PRO - recenzja [PS4] Przed Wami szczegółowy test PS4 PRO - najnowszej konsoli Sony. Warto kupić? Czy warto przesiąść się ze starej PS4? I jak moc PS4 Pro przekłada się na gry?
PlayStation 4 PRO - unboxing | Rozpakowanie nowiutkiego zestawu z PS4 PRO (konsola debiutowała w naszym kraju 10 listopada). Zobaczcie jak prezentuje się sprzęt (wg Sony) dla "profesjonalnych" (?) graczy...
Forza Motorsport 3 - recenzja Xbox 360
Co według Was powinny mieć topowe wyścigi na konsolach? Moim zdaniem powinny oferować długi i "głęboki" tryb kariery, setki samochodów i dziesiątki tras (odwzorowanych na podstawie rzeczywistych odpowiedników, jak i fikcyjnych) do wyboru, rewelacyjny model jazdy, szerokie możliwości tuningu mechanicznego oraz optycznego, a do tego oprawę audio-video na najwyższym poziomie i rozbudowany tryb online. Forza Motorsport 3 ma to wszystko. To bez żadnych wątpliwości jeden z najlepszych symulatorów wyścigowych, jakie kiedykolwiek powstały. Włączając go można odnieść wrażenie, że jest tu wszystko co być powinno, a nawet więcej. Czy dostaliśmy najlepsze wyścigi na konsolach? Postaram się odpowiedź na to pytanie w całej recenzji.

Mniej więcej od dwóch lat, kiedy to ukazywała się Forza Motorsport 2, fani PS3 oraz Xboxa 360 toczą zażarte boje na temat tego, która z produkcji jest lepsza: Gran Turismo, czy też dzieło wewnętrznego studia Microsoftu. Problem cały czas polega na tym, że w momencie  wydawania drugiej Forzy, liczyliśmy na to, że Gran Turismo 5 niebawem się ukaże. Teraz do sklepów wchodzi Forza Motorsport 3, a Polyphony Digital nadal nie chce wypuścić piątej odsłony swojej flagowej serii. Trudno więc porównywać Forzę z czymś, czego na chwilę obecną nie ma. Bo nie oszukujmy się, GT5 to dalej wielka niewiadoma. Nie jestem w stanie przewidzieć jak będzie w tej pozycji prezentował się model zniszczeń pojazdów, czy AI konsolowych przeciwników stać będzie wreszcie na coś więcej niż jazdę "po sznurku", czy kolizje będą wykonane w należyty sposób... Trzeba po prostu poczekać. Nie doczekacie się więc w tym artykule porównania z Gran Turismo, ale wszystkich fanów motoryzacji chyba nie to powinno interesować. Zajmijmy się trzecią Forzą, która jest tu i teraz.



Omawianie najnowszego dzieła Turn 10 zacznę może od trybu kariery, który przemodelowano względem poprzedniej części. Season Play, bo o nim mowa, oferuje serie wyścigów do zaliczenia. Całość została opracowana formie kalendarza i przypomina to, co oglądaliśmy choćby w Project Gotham Racing 4. Po wybraniu samochodu gra daje nam wybór z reguły trzech serii wyścigowych (np. zawody samochodów marki Volkswagen, hatchbacków oraz z napędem na przednią oś). W zależności od posiadanych fur możecie zdecydować się na jeden z tych typów zawodów, a jak będzie trzeba, podkręcić nieco osiągi swojego auta dzięki bogatym opcjom tuningowym. Załóżmy, że wybieracie zawody Wolksvagena i w garażu macie popularnego Golfa. Gra rozkłada Wam trzy eventy z tej serii na dwa tygodnie, bo co drugą niedzielę do zaliczenia są Światowe Mistrzostwa (World Championship), które warto by było zaliczyć. Gdy wszystko przejedziecie, lektor podpowiada, że kolejne mistrzostwa są za dwa tygodnie, więc w wolne dni można sobie rozplanować kolejne mniejsze zawody. Gra znowu daje trzy eventy do wyboru i tak w kółko. Tak naprawdę progres zdobywa się zaliczając serie World Championship, które oczywiście w miarę kolejnych tygodni są coraz trudniejsze i zwiększają się klasy pojazdów, jakimi trzeba wystartować (od najwolniejszych F, aż do S, a potem to już R oraz R1, gdzie prowadzi się istne rakiety na kółkach). Cały tryb jest więc dużo bardziej klasyczny niż mapka w Gran Turismo, ale przecież twórcy mogli mieć swój pomysł. W każdym razie jeśli graliście w Need for Speed: Shift, poczujecie się jak ryba w wodzie.



Przed premierą twórcy dużo mówili o tym, że chcą swoją grę dostosować także dla niedzielnych graczy. Nie ukrywajmy, takie molochy jak Gran Turismo czy Forza zawsze celowały głównie w hardcore'owców - "niedzielniakom" trudno było przebić się przez multum opcji, czy zaawansowane możliwości tuningu, które trzeba było opanować, jeśli myślało się o jako takim progresie. Forza Motorsport 3 stara się być bardzo przyjazna już od samego początku. Po pierwszym włączeniu gry od razu zostaniecie zapytani za jakiego gracza się uważacie. Wraz z udzieloną odpowiedzią zaproponowany zostanie Wam stosowny poziom trudności oraz włączenie / wyłączenie konkretnych asyst. Oczywiście wszystko można dostosować do swoich potrzeb, więc jeśli zaproponowany schemat nie będzie Wam odpowiadał, możecie go błyskawicznie zmienić (także później, już w trakcie trybu kariery). Oprócz standardowych kontroli trakcji, stabilności oraz ABS-u, tym razem dochodzą kolejne ułatwienia, np. automatyczne hamowanie przed zakrętami. Można też włączyć linię perfekcyjnego przyjazdu, która bardzo przydaje się podczas pierwszych wizyt na poszczególnych trasach. W ten prosty i szybki sposób każdy dostosuje grę do własnych wymagań. Hardcore'owiec wszystko powyłącza, a dodatkowo ustawi sobie manualną skrzynię biegów z koniecznością wciskania sprzęgła (!), a casualowiec włączy sobie asysty i też będzie dobrze się bawił. Twórcy oczywiście premiują trudniejsze ustawienia - za każde utrudnienie sobie zabawy gra przyznaje 5-15% dodatkowej premii za wygrany wyścig, więc warto się starać.



Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do trybu kariery. Za wygrywanie kolejnych wyścigów otrzymujecie pieniądze, które można przeznaczyć na tuning posiadanej fury lub zakup kolejnej. W przypadku ulepszania samochodów znowu mamy do czynienia z ułatwieniem dla mniej wymagających graczy. Jest oczywiście specjalny sklepik, w którym można kupować wszystkie części pogrupowane w różne kategorie samemu i obserwować jak bardzo rosną osiągi samochodu po modyfikacjach. Oprócz tego każdy chętny bez problemu może zakopać się w bardziej zaawansowanych ustawieniach - ustawić przełożenia skrzyni biegów, czy dostosować ciśnienie w oponach. Załóżmy jednak, że nie chce Wam się w to bawić. Przed wyścigiem jest opcja Quick Upgrade, która błyskawicznie dostosuje Wam tuning do potrzeb najbliższego wyścigu. W trzeciej części Forza Motorsport wyścigi opierają się o wskaźnik wydajności danej fury. Jeśli na przykład dla Waszego samochodu wskaźnik wynosi 258, a w następnym wyścigu mogą startować pojazdy do 350, opcja Quick Upgrade błyskawicznie zakupi za Was potrzebne części i dostosuje Wasze auto tak, by było konkurencyjne w wyścigu. Analogicznie działa to w drugą stronę - jeśli posiadacie zbyt mocny samochód, możecie błyskawicznie wykonać downgrade. Świetna rzecz i szczerze mówiąc coś podobnego powinno znaleźć się w każdej kolejnej grze wyścigowej z możliwością tuningu. Jeszcze nigdy podrasowywanie nie było tak proste i przyjemne.



Strona artykułu: [1]  [2]  [3]  [4]  
Dodaj komentarz
do tego artykułu
Komentarzy: 17
Twój kod:
(Przepisz w odpowiednie pole)
Nick*:
E-mail:
Kod*:
Treść*:
* - pola wymagane.
bogaty
poniedziałek, 02 listopad 2009r.
Ja powiem tak gra warta każdych pieniędzy wciąga maksymalnie.
voyanek
poniedziałek, 02 listopad 2009r.
,,To bez żadnych wątpliwości jeden z najlepszych symulatorów wyścigowych, jakie kiedykolwiek powstały.\'\' - jezeli ta gra ma cos wspolnego z symulacja to n.c raczej probuje ja udawac :) No ale jesli mowa o konsolach to mozna sie zgodzic ale prawdziwe symulatory tylko na PC niestety.
Jasot
poniedziałek, 02 listopad 2009r.
I bardzo ładnie, chociaż w sumie od dawna wiadomo że nowa Forza rządzi. W najbliższym czasie trzeba będzie zaopatrzyć się we własny egzemplarz.
waron
poniedziałek, 02 listopad 2009r.
gram od paru dni i pod wzgledem symulacji tylko Forza 4 ja przebije. model jazdy, kolizje i fizyka sa po prostu nie do pobicia - zwlaszcza jak sie gra na kierownicy. co do \"pustosci\" torow to nie posilkowalbym sie Gridem ani Shiftem w tym temacie. wszystkie realne tory w Forzie 3 zostaly laserowo zeskanowane lacznie z otoczeniem - trudno sie przyczepic do tego, ze tor jest nudny skoro wyglada dokladnie tak samo jak w rzeczywistosci. Grid i Shift mialy przerobione tory jesli chodzi o otoczenie i niewiele maja wspolnego z ich odpowiednikami w rzeczywistosci.
Piotrek
poniedziałek, 02 listopad 2009r.
Gra rządzi, to po pierwsze:). Po drugie to może i masz racje waron ale co szkodziło zapakować więcej wymyślonych tras i gdyby te nudne (rzeczywiste) stanowiły tylko 25% całości to ludzie by sie nie czepiali. A tak jest to jakiś minus, mi to też przeszkadza podczas grania jesli mam być szczery. Ciesze sie jak jade na ładnym torze, denerwuje sie jak widze zapowiedź że za chwile bede sie scigał na trasie licencjonowanej. Tutaj mogło być lepiej. Poza tym jednak gra rządzi i GT dostało poprzeczke zawieszoną tak wysoko że bardzo wątpliwe że ją przeskoczy.
x
wtorek, 03 listopad 2009r.
Gra swietna...:) Mam 34 lvl i troche ponad 10%gry :| Model jazdy jest wypasiony:) Niektore samochody sa wykonane lepiej, a niektore gorzej i to mnie wlasnie denerwuje (nierownosc grafiki). Z grafika mysle, ze dali dupska na maksa tzn. wjezdzam na piasek i oczekuje dymu, a tam... lekki piard. Otoczenie w ogole wypada slabo, a nawet bardzo slabo (zatrzymajcie sie gdzies i poogladajcie budynki i ludzi, juz nie mowie o wjezdzie do pitstopu, w ktorym to NIC sie nie dzieje) Osobiscie daje grze 8.5/10 :) Jak by miala wykonanie GT to pewnie bylo by 9.5, albo i nawet 10 :)
x
wtorek, 03 listopad 2009r.
I nie zgodze sie z recenzentrm, gdyz uwazam, ze samochody nie wygaldaja rewelacyjnie! Czesto widac poszarpane krawedzie, a cienie samochodow to nieporozumienie. Auta sa pastelowe i wygladaja na pograniczy kreskowki i realu. Uderzasz w opony przy barierkach, a one przyklejone na supersupersuperglue! Gra jest swietna, ale model jazdy i ilosc samochodow nie moze przycmic tak wielkich minusow jakie wlasnie wymienilem. ps. Widac jak zmienia biegi, tzn odrywa reke od kierownicy...;p
lg
środa, 04 listopad 2009r.
Porshe? Wolksvagen? Panie Recenzencie! gdy się nie wie, jak się pisze poprawnie nazwy marek samochodów (i to, nie oszukujmy się, znanych marek), to się je sprawdza chociażby w internecie, miast się ośmieszać (bo tym jest dla mnie pisanie nazw tych marek w taki właśnie sposób).. ;) Pozdrawiam i życzę jak najmniej błędów tego typu i błędów w ogóle :)
Ski
środa, 04 listopad 2009r.
Dam sobie rękę uciąć że napisałem to poprawnie, gdy pisałem recenzję (tak jakby edytor mi przeprawił), ale fakt jest faktem - na stronę wleciało z błędami. Poprawione.
Pastor
środa, 04 listopad 2009r.
Gra rządzi, dla mnie spokojnie w czołówce w tym roku. Must have!
lg
czwartek, 05 listopad 2009r.
No, teraz już te potworki nie straszą, dzięki za szybką reakcję :) Keep up the good wrok, że tak powiem. Lubię Was czytać i czytam od lat kilku już regularnie ;)
Zjeby
piątek, 06 listopad 2009r.
A podobno M$ miał lepszy lineup w tym roku a tu same pasztety. Halo3 ze srednia 93% FOrza 3 była rysowana na wielkiego killera a średnia tylko albo aż 92% I jak to sie ma do killera U2 96% i K2 90%
FAKT
sobota, 07 listopad 2009r.
\"Yamauchi grał w produkt bezpośrednio konkurujący z GT, mowa o Forza Motorsport 3; jak przyznaje wielkiego wrażenia ekipa Turn10 na Nim nie wywarła, wręcz uważając, że ich dzieło nie jest nawet symulatorem.\"
deepcry
niedziela, 08 listopad 2009r.
Model jazdy miodzio! Gra subtelna i dystyngowana. Nie ma w niej wściekłości typu NFS. Po prostu ratka dla wirtualnych kierowców.
Ixion85
wtorek, 10 listopad 2009r.
Nie bijcie mnie, ale ja nie znoszę symulatorów. Ogólnie wyścigi \"torowe\" to dla mnie nuda nie z tej ziemi. Dobrze, że symulatory są na PC. I wcale nie jestem fanem NFSa. Chociaż jeśli już miałbym grać w \"poważny\" wyścig z kierownicą, to na pewno wybrałbym Forzę.
Bandi
piątek, 20 listopad 2009r.
Muszę się poprawić, bo przesadziłem. Na początku jeździ się dobrze z tym soundtrackiem, jest w miarę spokojny i nie dokucza ale w \"czwartym roku\" już się nie chce słuchać tego soundtracka. Na szczęście chyba każdy ma swoje MP3 z ulubionymi tytułami - gra się o niebo lepiej
Bandi
poniedziałek, 16 listopad 2009r.
Według mnie SoundTrack jest rewelacyjny w Forza 3, no może poza kilkoma utworami ale większość bardzo pasuje do Forzy

UID: 6065
Okładka/art:
Tytuł:
Forza Motorsport 3
Developer: Turn 10
Gatunek: wyścigi
Data wydania:
EUR: 23/10/09
USA: 27/10/09
JAP: 22/10/09
Poziom trudności:
średni (3/5)
9.3/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!