Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Forza Motorsport 3 - recenzja Xbox 360

Skoro już jesteśmy przy widoku kokpitu, to pora się przy nim na chwilę zatrzymać. Zgadza się, FM3 to także jedyna gra na rynku, która pozwala sprawdzić wnętrza tylu różnych samochodów. Jak tutaj autorzy wywiązali się ze swojego zadania? Bardzo dobrze, jednak nie tak dobrze jak w przypadku np. NFS Shift. Zgoda, tam  developer mógł skupić się na odwzorowaniu zaledwie kilkudziesięciu modeli, ale to słabe wytłumaczenie. Kokpity w trzeciej Forzie prezentują się troszkę "plastikowo", a dodatkowo nie można rozglądać się we wszystkie strony (dostępna jest tylko oś pozioma). Duży kopniak należy się też twórcom za to, że nie popracowali wystarczająco nad animacją rąk kierowcy - nie widać jak zmienia biegi, co w symulatorze wydawało mi się być czymś nie do pomyślenia... Plusik z kolei za świetne odwzorowanie lusterek wstecznych - każde z trzech dostępnych świetnie pokazuje trasę, nie ma tu żadnych uproszczeń czy bardzo niskiej rozdzielczości jak w wielu innych racerach.

Pora pociągnąć temat oprawy graficznej, bo budzi ona sporo kontrowersji na różnego rodzaju forach czy serwisach konsolowych. Samochody prezentują się świetnie, opracowano je z największą dbałością o szczegóły i po prostu cieszą oczy. Gorzej ma się sprawa z trasami, a przynajmniej z niektórymi z nich. Wybrane z nich są śliczne, ale w innych otoczenie wydaje się być z kolei bardzo sterylne, poza trasą przejazdu detali jest jak na lekarstwo, a widok z wnętrza samochodu pozostawia nieco do życzenia. Owszem, całość pędzi w 60 klatkach na sekundę, ale w porównaniu z Need for Speed: Shift, czy chociażby z mającym już wiele miesięcy na karku GRID, trzecia Forza wypada nieco gorzej. Albo inaczej - robi po prostu mniejsze wrażenie. Wiadomo, że w symulatorze oprawa graficzna nie jest najważniejsza, jednak osobiście wolałbym chyba 30 fpsów na rzecz większej ilości detali na trasach.



W ogóle lokacje w Forza Motorsport od zawsze uważam za największy problem tej serii. Twórcy dostarczają za mało głównych obiektów, po których można się ścigać, a dodatkowo za mało tu autorskich projektów. W sumie dostaliśmy 22 lokacje, czyli łącznie ponad 100 tras. W jaki sposób? Weźmy np. znany tor Silverstone - występuje on w czterech różnych wariantach, co daje cztery trasy, ale przecież nikt mi nie powie, że ściganie się po tych wariacjach tego samego daje zupełnie nowe doświadczenie. Podobnie jest z innymi torami. Flagowy już Camino Viejo (ten z demka) występuje bodajże w ośmiu różnych wersjach - po co tyle tego? Żeby pochwalić się w informacji prasowej, że dostarczono ponad 100 tras? Spokojnie wystarczyłyby po dwa warianty każdej trasy i wszyscy byliby zadowoleni. Tak naprawdę mamy więc 22 tory + sporo ich wariantów, co wcale nie jest tak dużą liczbą, jak mogłoby się wydawać. Zwłaszcza, że sporo z nich to: a) obiekty licencjonowane, czyli mało atrakcyjne wizualnie; b) minimalnie usprawnione wersje tras z FM2. Czasami miałem wrażenie deja vu, gdy mknąłem tym samym samochodem po tej samej trasie co w drugiej części serii.



Czuć poza tym, że zespół Turn 10 to Amerykanie z krwi i kości. Forza ma wiele elementów charakterystycznych dla tego kontynentu, że wspomnę tylko o kilku wersjach amerykańskich owali (z punktu widzenia Europejczyków to mało ciekawe tory), jakichś trasach w kanionach, czy licencjonowanych, natomiast nam bliżej nieznanych obiektach do ścigania. Pod tym względem Gran Turismo zawsze prezentowało się ciekawiej. Nie obraziłbym się poza tym, gdyby developer Forzy przygotował jeszcze więcej wymyślonych przez siebie tras. Fajnie, że dostajemy tutaj wiele torów na licencji, ale niestety nie prezentują się one powalająco - wiem, że trudno spodziewać się cudów, skoro autorzy mają odtworzyć rzeczywistość i faktycznie wybrane tory nie grzeszą urodą, ale... wspomniany już tutaj wielokrotnie NFS Shift pokazał, że można dostarczyć licencjonowane trasy na poziomie wyższym.



Jak to wszystko podsumować? Cóż, sporo tras prezentuje się świetnie (choćby Camino Viejo, Nurburgring, Fujimi Kaido), inne z kolei pozostawiają bardzo dużo do życzenia (choćby Sebring - pusty i sterylny do bólu). Trudno więc ocenić oprawę graficzną, ale myślę, że "ósemka" będzie oceną w sam raz. Czasami trzecia Forza prezentuje się bardzo dobrze, wręcz świetnie, by innym razem (na innej trasie) spuścić z tonu i straszyć pustym otoczeniem. Nie jest to na pewno najpiękniejszy racer na rynku, ale może się podobać. Troszkę krótsze mogłyby być tylko loadingi - zwłaszcza jeśli instaluje się dwie płytki na dysku twardym - bo, jeśli jeszcze tego nie wiecie, FM3 ukazała się na dwóch płytach DVD. (1.9GB z drugiego dysku dostarcza trzy dodatkowe trasy oraz wiele nowych samochodów - można tego nie instalować jeśli ktoś nie chce lub nie ma miejsca na dysku). Nie czeka się wprawdzie przerażająco długo, ale jak dla mnie dogrywanie wyścigów powinno trwać najwyżej pięć sekund, a trwa ponad dwa razy tyle.



Strona artykułu: [1]  [2]  [3]  [4]  

UID: 7412
Okładka/art:
Tytuł:
Forza Motorsport 3
Developer: Turn 10
Gatunek: wyścigi
Data wydania:
EUR: 23/10/09
USA: 27/10/09
JAP: 22/10/09
Poziom trudności:
średni (3/5)
9.3/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!