Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 13925
Ilość wiadomości: 8295
Ilość artykułów: 1797
Poznań Game Arena 2016 & Warsaw Games Week 2016 - wideo-relacja z imprez | Przedstawiamy Wam wideo-relację z dwóch najważniejszych tegorocznych imprez growych. Sprawdźcie koniecznie.
Uncharted 4: Kres Złodzieja - recenzja [PS4] Murawany kandydat do tytułu "Gry Roku 2016"? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Castlevania: Symphony of the Night - Strefa Retro [PSone, Sega Saturn] Kiedyś niedoceniona, a po latach uznana za jedną z najlepszych produkcji 32-bitowej ery. Czy słusznie?
Nintendo Wii - poradnik kolekcjonera | W kolejnym "Poradniku kolekcjonera" gościmy Nintendo Wii. Kompletny poradnik opisujący Wam który model konsoli wybrać i jakimi akcesoriami warto się zainteresować.
PES 2017 - recenzja [PS4, Xbox One] Czy tegoroczna edycja Pro Evolution Soccer wróciła wreszcie w pełni na właœciwe tory? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Game Boy Advance - poradnik kolekcjonera | Który model konsoli jest najlepszy? Jakich gier szukać? Na te i inne pytania dotyczące GBA odpowiadamy w kolejnym poradniku.
PlayStation 4 PRO - recenzja [PS4] Przed Wami szczegółowy test PS4 PRO - najnowszej konsoli Sony. Warto kupić? Czy warto przesiąść się ze starej PS4? I jak moc PS4 Pro przekłada się na gry?
PlayStation 4 PRO - unboxing | Rozpakowanie nowiutkiego zestawu z PS4 PRO (konsola debiutowała w naszym kraju 10 listopada). Zobaczcie jak prezentuje się sprzęt (wg Sony) dla "profesjonalnych" (?) graczy...
Forza Motorsport 2 - playtest Xbox 360

Długo czekaliśmy, ale wreszcie doczekaliśmy się - grywalne demo Forza Motorsport 2 stało się dostępne szerszej widowni (i to nawet od razu w języku polskim!). Dobrze, że do premiery gry został już niecały miesiąc, bo dawno nie mieliśmy już okazji zagrać w takiego wyścigowego sima na konsolach (aż od 2004 roku). Najwyższa pora więc nadrobić zaległości i odstawić na bok te wszystkie arcade'owe racery, które w ostatnim czasie zalały rynek.

Forza prezentuje podejście do tematu trochę w stylu Gran Turismo. Model jazdy idzie w kierunku symulatora i bardzo dobrze, że się tak dzieje. Nie oszukujmy się jednak - do pełnego symulatora trochę jednak brakuje (podobnie jak i GT), ale nie zapominajmy, że gra nie musi być maksymalnie realistyczna - ważne, aby była grywalna. Demo FM2 idealnie pokazuje jak się to powinno robić. Wprawdzie do dyspozycji oddano tylko jedną trasę - mające swój odpowiednik w rzeczywistości Mugello we Włoszech (tor dobrze znany m.in. z Moto GP), ale już na jej podstawie można bez problemu ocenić model jazdy, fizykę, model zniszczeń fur, czy oprawę graficzną. W nagrodę (za ofiarowanie nam ledwie jednej trasy) twórcy postanowili dać nam możliwość sprawdzenia aż 24 samochodów - trzeba przyznać, że jak na demo jest to liczba imponująca. Fury podzielono na trzy klasy: C (miejskie, np. Mazda RX-8, BMW M3, Ford Mustang GT), A (sportowe, np. Lamborgini Gallardo, Ferrari F430, Dodge Viper, Ford GT 40) oraz R2 (Mclaren F1 GTR, Pagani Zonda GR, Ferrari Maranello GTS). Ile klas znajdzie się w pełnej wersji, tego na razie nie wiadomo, aczkolwiek ogółem mamy dostać ok. 300 pojazdów do sprawdzenia.

W wielu miejscach w sieci zaraz po wypuszczeniu dema zaczęło się narzekanie na oprawę graficzną drugiej Forzy. Ludzie nazywali ją "drugim PGR3", krzyczeli, że nie widać specjalnie różnicy w stosunku do pierwszej części na pierwszego Xboxa, dziękowano nawet za wypuszczenie dema, dzięki czemu ktoś tam zaoszczędzi kasę na PGR4, które ma wyjść pod koniec roku... Zastanawiają mnie trzy rzeczy. Po pierwsze, czy w dzisiejszych czasach rzeczywiście najważniejsza jest oprawa graficzna? Czy mając tak dobrze zapowiadający się tytuł (doskonały model jazdy, setki fur do sprawdzenia, sim jakiego nie mieliśmy już od dawna...) ludzie spojrzą na grafikę i podziękują? Po drugie, czy którykolwiek z krzykaczy odpalił to demo na telewizorze obsługującym choćby 720p? No i po trzecie - każdy powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czego od tej Forzy 2 w kwestii wykonania oczekiwał... Ósmego cudu świata? Fotorealizmu? Jeśli na to czekaliście, zawiedziecie się - to oczywiste. Ja zamierzam trochę pobronić tego tytułu, bo moim zdaniem w kwestii wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie. Powinniście wziąć pod uwagę, że w demku jedyną dostępną trasą było Mugello - tor doskonale znany z rzeczywistości, a co za tym idzie nie mógł obfitować w graficzne fajerwerki. Przecież każdy kto widział ten obiekt (choćby i w telewizji), powinien zdawać sobie sprawę, że świeci on tak naprawdę pustkami. Trawa, trochę drzew z dala od trasy, miejsca dla widowni - i to w zasadzie tyle. W Forza Motorsport 2 wykonanie Mugello nie rzuca na kolana, ale możecie być pewni, że gdyby inna gra starała się go odwzorować, trudno byłoby to zrobić lepiej na tę chwilę. Sonomaniakom, którzy chyba najbardziej wzięli się za krytykę Forzy 2 radzę poczekać i zobaczyć jak Gran Turismo 5 będzie odwzorowywało tory znane z rzeczywistości. Bo wiecie, napakować jakąś wymyśloną trasę w Nowym Jorku czy Tokio detalami i efekciarstwem nie jest trudno, jednak przy odwzorowywaniu rzeczywistych obiektów już nie można sobie pozwolić na nierzeczywiste dodatki. Dlatego też z oceną wykonania tras wolałbym poczekać do momentu ogrania pełnej wersji drugiej Forzy. Dopiero po przyjrzeniu się większej ilości torów będzie to można bardziej obiektywnie ocenić.

Samochody odtworzono za to rewelacyjnie. Jak do tej pory żadna inna pełna gra dostępna na rynku nie ma lepiej wykonanych fur - takie jest moje zdanie. Wszyscy, którzy twierdzą, że auta nie zmieniły się specjalnie od czasów pierwszej części FM, powinni zdjąć czym prędzej zniekształcające obraz okulary. Wszystko jest dopracowane niemal do perfekcji - począwszy od karoserii z najdrobniejszymi detalami, przez cudownie pracujące zawieszenie (widać jak na dłoni blokujące się koła podczas hamowania, czy rozgrzane tarcze hamulcowe), przez świetnie animowanego kierowcę we wnętrzu. Trochę rozczarowuje brak widoku z wnętrza kabiny, tzn. nie można na nim jechać podczas wyścigu. Dostępne są tylko dwa widoki z tyłu samochodu (oba dość podobne do siebie), jeden znad końca maski i jeden FPP z zegarami (w stylu GT). Aha, jedna ważna rzecz - gra płynie w 60 klatkach, co jest świetną informacją w obliczu tego, że do końca nie było wiadomo czy aby nie zostanie 30 fps-ów. O tym jak jest to ważne pamiętają wszyscy Ci, którzy w przeszłości nie mogli przekonać się do pierwszej części Forzy przesiadając się z GT4, właśnie przez dwa razy wolniejszą animacji. W końcu wpływa to także na wygodę sterowania, więc dobrze, że tym razem nie będzie już podobnych problemów. Z oceną oprawy graficznej radzę się jednak wstrzymać do czasu pełnej wersji.

Porozmawiajmy teraz o modelu jazdy i innych szczegółach ważnych podczas jazdy. Przede wszystkim po wyborze samochodu można ustawić sobie asystentów - ABS (mechanizm zabezpieczający przed blokowaniem się kół), TCS (trakcja), Stabilizacja, czy optymalną linię przejazdu... Oczywiście prawdziwy fan symulacji wszystko wyłączy i będzie się starał w arcytrudnych warunkach opanować pojazd. A jest co robić! Hamować trzeba z umiarem, nie dusić LT do oporu, tylko miarowo dociskać spust pada. W innym wypadku koła się zablokują a Wam pozostanie pozwiedzać pobocze. Podobnie z wychodzeniem z zakrętu - jadąc potworami z klasy R2, przy wychodzeniu z łuku zbyt długie przytrzymanie gazu od razu kończy się "bączkiem", a każde zahaczenie trawy powoduje utratę kontroli nad pojazdem. Bardzo dobrze wymyślili to sobie ludzie z Turn 10, bo wyjeżdżając poza trasę oraz uderzając w inne samochody inkasuje się sekundy karne. Na razie nie wiadomo jeszcze na co mają one wpływ, bo w demie nie doliczały się do wyniku końcowego, ale pewnie w pełnej wersji będą.

Nie zabrakło także modelu uszkodzeń fur, aczkolwiek w grywalnej wersji średnio się ten element prezentował. Prawda jest taka, że nie można doszczętnie skasować fury, a uderzenie przy prędkości 200 km/h w mur nie skutkuje poważniejszymi obrażeniami (najwyżej coś odpadnie, a samochód będzie porysowany). Można wprawdzie solidnie zniszczyć auto - objawia się to przede wszystkim zdartym lakierem i wgnieceniami blachy - ale chciałoby się więcej. Pewnie nie zostanie to już poprawione w pełnej grze... Mimo wszystko jednak dobrze, że wizualizacja uszkodzeń w ogóle jest - nie muszę chyba przypominać przykładu Gran Turismo, gdzie nawet w najnowszej pokazówce (GT HD) samochody odbijają się od niewidzialnych ścian wokół toru i nie można ich nawet zadrapać. Trudno mi się także jak na razie wypowiadać o inteligencji przeciwników w FM2. Widać wprawdzie, że nie są głupi - starają się jeździć "bezpiecznie", nie wypadają z zakrętów (a raczej wypadają bardzo rzadko), dostosowują swój tor przejazdu do warunków panujących na trasie - ale potrzeba długich godzin testów na różnych trasach, by móc to dobrze ocenić.

Co z tego wszystkiego wyjdzie, przekonamy się już niedługo. 29 maja w USA i 8 czerwca w Europie - oto d-days dla Forza Motorsport 2. Ciekawe jak zaprezentują się inne trasy, główny tryb (oby był bardziej rozbudowany niż w "jedynce"), czy AI przeciwników na "dłuższym dystansie". Jest jeszcze wiele niewiadomych. Zastanawiam się także jak będzie działał pit-stop, przez który można w demku przejechać, ale nic się nie dzieje poza wytraceniem prędkości, albo w jaki sposób będziemy rasować samochody... Nie martwię się natomiast o muzykę, bo w chwili, gdy ze zdziwieniem odnotowałem obecność "Spitfire" - czyli znakomitego kawałka Prodigy - jestem o tę składową całości jakoś spokojny. Szkoda jedynie, że nie można włączyć muzy podczas wyścigu. Tak, wiem, to tytuł aspirujący do miana symulatora i dobrze jest słyszeć ryk własnego silnika, ale... ja i tak lubię posłuchać dobrego soundtracku podczas jazdy:). Poczekajmy więc jeszcze trochę. Pełna recenzja już niedługo.

Baron Ski

PS. Zapraszam do GALERII, gdzie znajdziecie trochę ekskluzywnych screenshotów. Nie są wprawdzie jakości HD, ale chyba nigdzie indziej nie znajdziecie tylu zdjęć złapanych bezpośrednio na tej grywalnej wersji.

MOIM ZDANIEM:

Gudi: Forza 2 jest przeze mnie jednym z najbardziej oczekiwanych tytułów tego roku. Jako gra, która już wraz ze swoją poprzedniczką wyprzedziła o spory kawał serię Gran Turismo, powinna zaprowadzić gatunek symulatorów samochodowych na iście next-genowy poziom. Demko zaprezentowane na Xbox Live pomimo umieszczenia w nim dużej ilości samochodów jest stosunkowo "krótkie", a dzieje się tak za sprawą jednej i to niezbyt długiej trasy. Modele samochodów są bardzo starannie wykonane, choć w trakcie wyścigów gryzą po oczach "ząbki" pojawiające się przy widoku zza samochodu. Brak lub też kiepski anti-aliasing jest niewątpliwie rzeczą, która przy tak mocnej konsoli i tak utalentowanym teamie developerskim nie powinna mieć miejsca. Poza tym skoro już przy wadach jestem, to podobnie jak w Gran Turismo na nadmiar szczegółów w otoczeniu toru nie można narzekać. Także przy furach z najniższej klasy można nieco się przyczepić do małego poczucia prędkości, jednak problem ten nie jest tu widoczny w takiej skali jak w GT. Mam nadzieję, że pełna wersja swoim ogromem zrekompensuje mi tych parę wad. Ale na nią trzeba jeszcze miesięc poczekać.

Strona artykułu: [1]        
Dodaj komentarz
do tego artykułu
Komentarzy: 0
Twój kod:
(Przepisz w odpowiednie pole)
Nick*:
E-mail:
Kod*:
Treść*:
* - pola wymagane.
Brak komentarzy

UID: 1779
Okładka/art:
Tytuł:
Forza Motorsport 2
Developer: Microsoft Game Studios
Gatunek: wyścigi
Data wydania:
EUR: 08/06/07
USA: 29/05/07
JAP: 24/05/07
Poziom trudności:
-
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą byćw całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!