Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Far Cry 2 - zapowiedź PlayStation 3Xbox 360PC

Nowy bohater, nowy, wielki i piękny świat, ogromna swoboda oraz ogromne przywiązanie do szczegółów - tymi słowami można opisać Far Cry 2. Takie uproszczenia nie mają jednak sensu. Diabeł wszakże tkwi w szczegółach, zatem postaram się Wam przybliżyć produkcję Ubisoft Montreal. Tak, dobrze czytacie, nowego Far Cry’a tworzy zupełnie inny zespół i na tym zmiany się nie kończą.

Zacznijmy od fabuły. Jak zapewniają twórcy, ma być ona dynamiczna i zmieniać się w zależności od poczynań gracza. Miejscem akcji jest Afryka. Wcielimy się w jedną z dziewięciu grywalnych postaci - niewybrani pojawią się jako „kumple” (z ang. „buddy”), będą nam pomagać w trakcie gry. Celem naszych działań będzie likwidacja handlarza broni – Szakala, który ma na rękach krew tysięcy ofiar, zaopatruje w broń dwie zwalczające się frakcje. By się do niego dostać będziemy zmuszeni lawirować pomiędzy rzeczonymi grupami. Historia zmieniać się będzie cały czas, zależnie od wielu rzeczy - kto został zabity, a kto przeżył, kogo napotkaliśmy na swojej drodze i jakie mamy relacje z poszczególnymi postaciami. Zleceniodawcy podadzą nam sprzeczne ze sobą zadania, będziemy musieli wybierać co bardziej w danej chwili się opłaca. Warto podkreślić, że w scenariuszu maczała palce Susan O’Connor, twórczyni skryptu BioShock i Gears of War. W Far Cry 2, w przeciwieństwie do pierwszej części, nie pokierujemy losami Jacka Carvera, zabraknie także elementów stricte science-fiction znanych z poprzedniczki stworzonej przez Crytek. Twórcy postawili sobie za zadanie stworzenie bardziej „ludzkiej” gry - nie będzie tu więc mutantów, mocy i tego typu rzeczy.

Jak już wspomniałem, terenem działań jest Afryka, a dokładniej 50 kilometrów kwadratowych tego kontynentu - producenci chwalą się, że jest to więcej niż w Oblivionie. Teren ten powstał od podstaw na specjalnie przygotowanym do tego silniku Dunia. Oferuje on w pełni zniszczalne środowisko - wszystko można wysadzić, połamać lub spalić. Po obszarze gry będziemy mogli przemieszczać się wedle uznania - nie będzie sztucznych barier, wytyczonych ścieżek. Rozgrywka zapowiadana jest na 50 godzin, lecz Ubisoft nie zdradził ile czasu będziemy potrzebowali, by obejść całą wyspę. Otoczenie zostało dobrze odwzorowane, naprawdę można poczuć, że jest się w Afryce. Twórcy nie zapomnieli o zwierzętach takich jak zebry, gazele, bawoły, czy wreszcie kury i kozy oraz wiele innych. Więcej o nich i o tym jak wpływają na otoczenie przeczytacie w wywiadzie z Clintem Hockingiem, creative directorem projektu.



Far Cry 2 naprawdę urzeka przywiązaniem do szczegółów i realizmem, nie mówiąc już o samej grafice, która jest niesamowicie piękna – drzewa, trawa, woda, skały, cienie wyglądają jak prawdziwe i wreszcie ta niewyobrażalnie dobra animacja... Jeśli mówimy o realizmie, weźmy za przykład mapę. Gdy chcemy na nią spojrzeć, postać kierowana przez nas po prostu ją wyciąga, tak jak i kompas. Nie ma tutaj uproszczeń, przechodzenia do innych ekranów. Gdy podnosimy broń, czy amunicję, bohater ją naprawdę chwyta, a gdy chcemy pozbyć się zbędnej lub już zepsutej broni, nasz dzielny heros wyrzuca ją. Jeśli wchodzimy, wskakujemy do samochodu, czy innego quada, postać naprawdę to robi. Przy pierwszej opcji widzimy jak otwiera drzwi, po czym wsiada do środka. Nie uświadczycie tu nachalnych hudów, bo informacje pojawiają się tyko wtedy, gdy są naprawdę niezbędne. Kierowana przez nas postać jest w stanie przechowywać tylko 3 sztuki broni z obecnych w grze 30 rodzajów. Wśród nich można znaleźć takie perełki jak AK-47, miotacz ognia, czy różnej maści nowoczesne karabiny. Oręż psuje się, a my możemy go naprawiać bądź zakupić nowe pukawki ze diamenty - walutę w grze. Do szybszego poruszania się zostały oddane nam pojazdy (w tym szybowiec i łodzie). Wehikuły także będą się psuć i je także będzie można naprawić.



Świetnie w Far Cry 2 został też opracowany wiatr. Jego efekt wygląda niesamowicie - interakcja z otoczeniem, falujące drzewa... Można będzie też niejako połączyć wiatr z ogniem. Jak? Otóż płomienie rozchodzą się w kierunku, w którym wieje wiatr. Otworzy to nam oczywiście więcej sposobów na rozprawienie się z przeciwnikiem. Efekt jest niesamowity - płomienie wyglądają szalenie żywo, tak samo jak wybuchy i eksplozje. Zabawa miotaczem płomieni czy koktajlami Mołotowa to miód, nie dla uszu, lecz oczu. W produkcji Ubisoft Montreal znajdziemy dużo więcej nowości i smaczków, takich jak choćby zmiany pogody, czy też cykl dnia i nocy. Gdy dostaniemy zlecenie na zadanie, można równie dobrze przespać się, by zacząć misję po zmroku (wtedy to trudniej będzie nas wytropić). Kolejność wyboru zadań będzie dowolna - to od gracza będzie zależało czy skupi się na głównym wątku, czy też wykona misje poboczne. Nie ma tu także narzuconego odgórnie sposobu wykonywania misji.



Tu otwiera się przed nami możliwość przechodzenia gry na dwa sposoby: na przysłowiowego „chama” oraz skradając się. To od gracza będzie zależało co wymyśli i jak to rozegra. Dochodzimy do sztucznej inteligencji przeciwników... Nie będzie ona oparta na skryptach, dzięki czemu grę będzie można przejść wiele razy, na wiele różnych sposobów. Wróg nie zawsze będzie się znajdował w tym samym miejscu, a jego zachowanie ma być za każdym razem inne. Jeśli na przykład nie trafimy w oponenta, zmienia on swoją pozycję - wygląda to zupełnie inaczej niż w grach do tej pory. Za drugi przykład niech posłuży agonia przeciwnika. Może wydarzyć się sytuacja, że kompan konającego żołnierza podbiegnie do niego z apteczką i zabierze go w bezpieczne miejsce. Warto napisać ponadto o wcześniej wspominanym „buddy system”. Gdy mocno „oberwiemy”, postać z którą mamy dobre stosunki przybędzie nam na pomoc i wyprowadzi w bezpieczniejsze miejsce. W międzyczasie, podczas gdy my będziemy dochodzić do siebie, „kumpel” zajmie się nieprzyjacielem. Zabraknie trybu kooperacji - jak tłumaczy Ubisoft, z powodu bardzo dużej kompleksowości i rozmiaru gry. Firma ma jednak nadzieję, że w pełni zrekompensuje to tryb Multiplayer, w którym obecne będą wszystkie opcje z rozgrywki dla samotnego gracza.



Potencjał Far Cry 2 jest niewyobrażalny, a wypowiadam się zaledwie po obejrzeniu mniej więcej 2% samej rozgrywki. Szczerze przyznam, że pierwsza część nie do końca przypadła mi do gustu, lecz produkcja Ubisoft Montreal może pozamiatać wszystko, co powstało do tej pory. „Dwójka” w ruchu wygląda po prostu obłędnie i po niej widać czego między innymi do tej pory brakowało w grach - wiatru. FC2 dzięki niemu jest niesamowicie dynamiczny. Pozostaje tylko pytanie, czy naprawdę niewiarygodnie żywy świat, dobry scenariusz i rozgrywka sprawią, że gra będzie tytułem obowiązkowym dla fanów gatunku... Oby potencjał został w pełni wykorzystany, a dostaniemy wielki hit. Przed twórcami ostatnie poprawki i optymalizacja, premiera Far Cry 2 w październiku. Ja czekam z niecierpliwością.

Mateusz „matek_db” Ostaszyk

ZOBACZ TAKŻE:

Strona artykułu: [1]        

UID: 2475
Okładka/art:
Tytuł:
Far Cry 2
Developer: Ubisoft Montreal
Gatunek: strzelanina
Data wydania:
EUR: 10/2008
USA: 10/2008
JAP: -
Poziom trudności:
-
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!