Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Bioshock Infinite - recenzja PlayStation 3Xbox 360PC

Powoli zbliża siÄ™ nowa generacja gier i mam nadziejÄ™, że nie przyniesie ona ze sobÄ… jedynie lepszej oprawy audio-wizualnej. Nie mogÄ™ zrozumieć dlaczego tak maÅ‚o twórców poÅ›wiÄ™ca dużą uwagÄ™ ciekawej historii. Charyzmatyczni bohaterowie oraz intrygujÄ…ca, zaskakujÄ…ca i niekonwencjonalna fabuÅ‚a to elementy spotykane dzisiaj nader rzadko. Dobrze wiÄ™c, że możemy od Å›wiÄ™ta liczyć na takich wizjonerów jak Ken Levine. W branży peÅ‚nej gier bez wyrazistych historii każda artystyczna wizja na miarÄ™ Bioshocka jest przyjmowana z otwartymi ramionami. Niezbyt czÄ™sto zdarza siÄ™ bowiem, aby po ukoÅ„czeniu gry tkwić w bezruchu i zastanawiać siÄ™ nad tym, co przed chwilÄ… siÄ™ wydarzyÅ‚o. MyÅ›leć, czy dobrze zrozumiaÅ‚o siÄ™ caÅ‚Ä… opowieść i czy naprawdÄ™ jest tak, jak sobie to wyobrażamy… Za to należą siÄ™ ludziom z Irrational Games duże brawa.

ZacznÄ™ trochÄ™ nietypowo. Bioshock Infinite to pozycja trudna do oceny. Jest intrygujÄ…ca, bywa jednak schematyczna, gdy trzeba wyrżnąć w pieÅ„ ileÅ› tam tabunów przeciwników. Z jednej strony zachwyca wielobarwnÄ… historiÄ…, a z drugiej potrafi zrazić dość archaicznÄ… rozgrywkÄ…, w której próżno szukać choćby cover-stystemu czy auto-regeneracji zdrowia. Jedno jednak trzeba przyznać na pewno – mimo, że bez problemu da siÄ™ znaleźć kilka drobiazgów, do których można siÄ™ przyczepić, caÅ‚oksztaÅ‚t jest na tak wysokim poziomie, że dzieÅ‚o Kena Levine bÄ™dzie wspominane nawet po kilkunastu latach z wielkim uznaniem. To bezsprzecznie jedna z najciekawszych gier tej generacji i postaram siÄ™ Wam opowiedzieć dlaczego.



Akcja rozgrywa siÄ™ w podniebnym mieÅ›cie Columbia, a gÅ‚ównym bohaterem jest niejaki Booker Dewitt. NajchÄ™tniej na tym zakoÅ„czyÅ‚bym opowiadanie fabuÅ‚y, bo Bioshock Infinite na fabule jest wÅ‚aÅ›nie oparty – caÅ‚a reszta, Å‚Ä…cznie ze strzelaniem, wykorzystywaniem super-mocy czy wykonywaniem prostych zadaÅ„ to przystawka. Twórcy zaproponowali nam na tyle niebanalnÄ… historiÄ™, że rzadko kiedy coÅ› jest takie, na jakie z poczÄ…tku wyglÄ…da. No wiÄ™c Booker zostaje przedstawiony jako czÅ‚owiek bez skrupuÅ‚ów, który do Columbii trafia przez chęć uregulowania swojego dÅ‚ugu. Jest jakby najemnikiem, którego zadaniem jest przedostanie siÄ™ do podniebnego miasta i porwanie lub przyprowadzenie Elizabeth – dziewczyny widocznej na niemal każdym screenshocie czy zwiastunie przedpremierowym. CaÅ‚y Å›wiat wydaje siÄ™ być uporzÄ…dkowany – oto naszÄ… „księżniczkÄ™” uwiÄ™ziÅ‚ gÅ‚ówny zÅ‚y, czyli Comstock, a my niczym rycerz na biaÅ‚ym koniu musimy jÄ… uwolnić z wielkiej wierzy strzeżonej przez mechanicznego strażnika. Tyle chyba wystarczy, żebyÅ›cie poznali realia wstÄ™pu, bo potem wiÄ™kszość Waszego pojmowania tej opowieÅ›ci i tak zostanie wywrócona do góry nogami. I to wÅ‚aÅ›nie w tej produkcji jest chyba najlepsze.

Bioshock Infinite nie jest czarno-biaÅ‚y. To wielobarwna historia, którÄ… tak naprawdÄ™ można zrozumieć na swój sposób. JeÅ›li ktoÅ› siÄ™ uprze, może „przebiec” przez caÅ‚Ä… grÄ™ niespecjalnie przejmujÄ…c siÄ™ wielowymiarowymi wÄ…tkami i smaczkami poukrywanymi przez twórców. Wierzcie mi jednak, że warto zatrzymać siÄ™ na moment i wsÅ‚uchać siÄ™ w rozmowy przechodniów, poobserwować rozwieszone plakaty czy posÅ‚uchać znalezionych nagraÅ„ audio. Im wiÄ™cej siÄ™ dowiecie o Columbii, tym jaÅ›niejsza stanie siÄ™ dla Was koÅ„cówka gry, która po pierwszym jej doÅ›wiadczeniu zostawia szczÄ™kÄ™ na podÅ‚odze. Zahacza wprawdzie o fantastykÄ™, ale na pewno nie jest konwencjonalnym zakoÅ„czeniem, które rozgrywa siÄ™ dobrze lub źle. KoÅ„czy siÄ™ tak, że dÅ‚ugo siÄ™ o nim myÅ›li i po oswojeniu siÄ™ z wÅ‚asnÄ… interpretacjÄ… zaczyna siÄ™ poszukiwać w Internecie myÅ›li innych graczy. MaÅ‚o który tytuÅ‚ ostatnimi czasy zmusza do gÅ‚Ä™bszego zastanowienia siÄ™ nad doÅ›wiadczonÄ… historiÄ… i za to należą siÄ™ ludziom z Irrational Games gromkie brawa.



Drugi psalm pochwalny wypadaÅ‚oby napisać im za postać wspomnianej Elizabeth. Wiecie już, że jest to „księżniczka” uwiÄ™ziona w wieży, którÄ… trzeba „uratować”, choć Bookerowi przyÅ›wieca przecież inny cel – ma jÄ… przyprowadzić  do swojego zleceniodawcy, aby uregulować swój dÅ‚ug. Musicie jednak wiedzieć, że dziewczyna jest także dobrym pomocnikiem w podróży i bÄ™dzie towarzyszyć gÅ‚ównemu bohaterowi przez wiÄ™kszość pokonywanych lokacji.

Powiem krótko: Elizabeth to jedna z najlepiej opracowanych postaci drugoplanowych, jakie widzieliÅ›my w grach. 2-3 godziny na poczÄ…tku, które spÄ™dzamy bez niej sÄ… dziwnie puste, a przynajmniej takie wydajÄ… siÄ™ po zobaczeniu napisów koÅ„cowych. Jest niesamowicie ludzka, genialnie animowana, a przy tym pomocna i… piÄ™kna. Potrafi siÄ™ obrazić i autentycznie strzelić focha, by innym razem rozbawić nas jakimÅ› gÅ‚upiutkim tekstem. Czuje siÄ™ do niej sympatiÄ™ i momenty, w których odÅ‚Ä…cza siÄ™ od gÅ‚ównego bohatera dziwnie siÄ™ dÅ‚użą. NieczÄ™sto zdarza siÄ™ w grach, abyÅ›my mieli do czynienia z postaciÄ…, do której czuje siÄ™ takÄ… więź. WrócÄ™ zresztÄ… jeszcze do niej później, bo warto napisać o tym jak pomaga Bookerowi podczas walki.



Teraz chciaÅ‚bym napisać jeszcze kilka zdaÅ„ o mieÅ›cie. Już pierwsze minuty, gdy gÅ‚ówny bohater trafia do podniebnej metropolii sÄ… ujmujÄ…ce. Trzeba gdzieÅ› tam dotrzeć, ale chyba nie bÄ™dzie osoby, która nie przystanie i nie przyjrzy siÄ™ jak to caÅ‚e miasto żyje. Faktem jest, że nie można poruszać siÄ™ po nim swobodnie, bo gra jest liniowa, ale nie ma takiej siÅ‚y, żeby nie oderwać siÄ™ na chwilÄ™ od zadania i nie podziwiać koÅ‚yszÄ…cych siÄ™ w powietrzu budynków, latajÄ…cych platform, podniebnych szyn czy innych animowanych elementów. Pewnie, że Irrational Games stworzyli udanÄ… iluzjÄ™, bo przecież jeÅ›li mówimy o interakcji to nie jest już tak dobrze, ale ogólny design Å›wiata jest po prostu Å›wietny. Lokacje sÄ… swojÄ… drogÄ… mocno zróżnicowane, wiÄ™c nie można narzekać na powtarzajÄ…ce siÄ™ elementy.



Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 3633
Okładka/art:
Tytuł:
Bioshock Infinite - recenzja
Developer: Irrational Games
Gatunek: FPS
Data wydania:
EUR: 26/03/13
USA: 26/03/13
JAP: 25/04/13
Poziom trudności:
średni (3/5)
9.1/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!