Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 13925
Ilość wiadomości: 8295
Ilość artykułów: 1797
Poznań Game Arena 2016 & Warsaw Games Week 2016 - wideo-relacja z imprez | Przedstawiamy Wam wideo-relację z dwóch najważniejszych tegorocznych imprez growych. Sprawdźcie koniecznie.
Uncharted 4: Kres Złodzieja - recenzja [PS4] Murawany kandydat do tytułu "Gry Roku 2016"? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Castlevania: Symphony of the Night - Strefa Retro [PSone, Sega Saturn] Kiedyś niedoceniona, a po latach uznana za jedną z najlepszych produkcji 32-bitowej ery. Czy słusznie?
Nintendo Wii - poradnik kolekcjonera | W kolejnym "Poradniku kolekcjonera" gościmy Nintendo Wii. Kompletny poradnik opisujący Wam który model konsoli wybrać i jakimi akcesoriami warto się zainteresować.
PES 2017 - recenzja [PS4, Xbox One] Czy tegoroczna edycja Pro Evolution Soccer wróciła wreszcie w pełni na właœciwe tory? Sprawdźcie w naszej wideo-recenzji.
Game Boy Advance - poradnik kolekcjonera | Który model konsoli jest najlepszy? Jakich gier szukać? Na te i inne pytania dotyczące GBA odpowiadamy w kolejnym poradniku.
PlayStation 4 PRO - recenzja [PS4] Przed Wami szczegółowy test PS4 PRO - najnowszej konsoli Sony. Warto kupić? Czy warto przesiąść się ze starej PS4? I jak moc PS4 Pro przekłada się na gry?
PlayStation 4 PRO - unboxing | Rozpakowanie nowiutkiego zestawu z PS4 PRO (konsola debiutowała w naszym kraju 10 listopada). Zobaczcie jak prezentuje się sprzęt (wg Sony) dla "profesjonalnych" (?) graczy...
Beyond: Dwie Dusze - recenzja PlayStation 3

Szanuję Davida Cage’a (reżysera Beyond) za to, że w każdej swojej grze stara się dostarczyć historię i rozwiązania, które wyróżnią się z natłoku wtórnej papki zalewającej rynek. Nie da się ukryć, że w obecnych czasach rządzą sequele i sprawdzone pomysły, a innowacji w produkcjach wysokobudżetowych jest jak na lekarstwo. Beyond po pierwsze jest zupełnie nową marką, a po drugie stara się przedstawić 15 lat z życia głównej bohaterki dokładając „kontekstowy” gameplay, gdzie system sterowania ograniczono do niezbędnego minimum. To minimalistyczne podejście miało sprawić, że z rozgrywką poradzi sobie każdy, bo przez większość czasu wystarczy jedynie operować gałkami pada, a od czasu do czasu dołożyć do tego wykonywanie sekwencji przypominających QTE (wciskanie właściwych przycisków, których symbole pojawiają się na ekranie). Ma to oczywiście swoje dobre i złe strony. Owszem, z grą poradzi sobie każdy, ale z kolei wyzwanie dla core’owego gracza będzie żadne.

Zasiadając do gry wiedziałem, że system sterowania nie przypadnie mi do gustu. Można zastanawiać się nad tym jak jeszcze bardziej ułatwić postronnym osobom „wejście” w gry video, ale według mnie powinno się to zrobić tak, aby jednak główni odbiorcy, czyli prawdziwi gracze, nie byli poszkodowani. Idealnym rozwiązaniem byłoby chyba zaproponowanie dwóch odmiennych systemów sterowania, z których jeden sprawiałby wyzwanie nawet dla hardcore’owców, a drugi był na tyle prosty, by z przejściem wszystkich rozdziałów poradziły sobie nawet nasze babcie. Twórcy Beyond postawili niestety wyłącznie na ten drugi wariant i mimo wybrania na samym początku opcji potwierdzającej, że gram często, i tak poziom trudności przez całą rozgrywkę stał na żenująco niskim poziomie. Ale w porządku, jak już pisałem wcześniej, jestem w stanie to zaakceptować. Warunkiem jednak było to, aby grę cechowała przede wszystkim świetna fabuła, wielowymiarowi bohaterowie, najlepiej nieliniowa rozgrywka i wybory mające wpływ na zakończenie. Poprzednia produkcja twórców (Heavy Rain – patrz nasza recenzja) też przecież przez wielu graczy była krytykowana za to, że praktycznie przechodziła się sama, ale ciekawej fabuły nie można było jej odmówić.


Szkoda, że rozgrywka jest tak liniowa. Na powyższym screenie główna bohaterka podąża chodnikiem. Nie możecie zboczyć w lewo, bo zablokuje Was niewidzialna ściana. Tak jest przez całą grę - niestety poruszamy się po z góry ustalonych ścieżkach. Nawet jeśli mamy gdzieś iluzję otwartego terenu, i tak trzeba pędzić przed siebie.

W Beyond: Dwie Dusze główną bohaterką jest Jodie Holmes, którą będziecie mogli poznać z wielu stron, bo sceny przedstawiają zarówno jej dzieciństwo, jak i wiek dojrzewania oraz dorosłości. Od najmłodszych lat dziewczyna wykazuje nadnaturalne umiejętności. Choć chce być taka jak inni, wieść normalne życie, to uniemożliwia jej to Aiden – duch, który towarzyszy jej od momentu narodzin. Z początku Jodie nie za bardzo jest jeszcze w stanie go kontrolować, przez co szybko okazuje się, że nasza bohaterka może być niebezpieczna dla otoczenia. Jej zdolności stają się obiektem zainteresowania naukowców. Od ósmego roku życia zaczyna pracować z nią doktor Nathan Dawkins starający się badać nadprzyrodzone siły związane z Jodie. Jest dla niej praktycznie jak ojciec i towarzyszy jej w kluczowych momentach życia, choć trzeba pamiętać, że wykonuje również swoją pracę w biurach DPA (Department of Paranormal Affairs). Dawkins stara się pomóc naszej bohaterce w zrozumieniu dlaczego to ona została obdarzona niezwykłym darem, a przy okazji ułatwić jej normalne życie w świecie, w którym odmienność Jodie nie jest akceptowana przez otoczenie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Obejrzyjcie 20 minut gameplayu z Beyond: Dwie Dusze. Pokazujemy Wam chapter umieszczony mniej więcej w połowie całej gry, dzięki któremu przekonacie się sami jak prezentuje się system sterowania i wybrane elementy rozgrywki. Materiał pochodzi z naszego kanału na YouTube: onlygamespl.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cage w wywiadach powtarza, że do stworzenia fabuły Beyond: Dwie Dusze zainspirował go… pogrzeb, w którym uczestniczył w rodzinnej miejscowości na niewielkim cmentarzu. W słoneczny poranek trumna opuszczana do grobu i znajomi zalani łzami. Choć reżyser jest ateistą, postanowił uruchomić wyobraźnię i spróbować odpowiedzieć na pytanie dręczące ludzkość od zarania dziejów: co kryje się po „tamtej” stronie? Czy w ogóle czeka nas coś po śmierci? Z kolei do wykreowania głównej bohaterki zainspirowała twórcę przyjaciółka, która twierdzi, że kontaktuje się z zaświatami. Utrzymuje, że rozmawia z duchami, jest przekonana, że „ktoś lub coś” do niej przemawia, że mówi do niej rzeczy, które tylko ona może usłyszeć. Podobnie jest przecież z Jodie.

Beyond ma jeden niezaprzeczalny atut – gra na emocjach. Ktoś może powiedzieć, że robi to sztucznie, bo pozwala nam dokonywać jedynie sztucznych wyborów (o tym później), ale nie mogę napisać, aby nie obchodziły mnie losy głównej bohaterki. Oglądamy ją w różnych scenach z jej życia – jako małe dziecko boi się spać przy zgaszonym świetle, jako nastolatka jest podrywana przez chłopaka, którego intencji tak naprawdę nie znamy, z kolei już jako dorosła osoba na misji ma za zadanie eliminować konkretne osoby, o których tak naprawdę niewiele wie. Zwroty akcji i odkrywanie tajemnicy po fakcie potrafi chwycić za serce.


Trening w obozie CIA to festiwal sekwencji w stylu QTE. Stanowi trening przed dalszymi rozdziałami, choć jak możecie przeczytać w recenzji, w Beyond nie można zobaczyć napisu "game over".

Obserwowanie kolejnych rozdziałów z życia Jodie pozwala ją coraz bardziej poznawać i przejmować się jej losem. Duża w tym zasługa przekonującej gry aktorskiej. Dwie główne role zostały odegrane przez Ellen Page (Jodie Holmes) oraz Willema Defoe (Nathan Dawkins), którzy nie tylko nagrali swój głos, ale też sesje montion capture, które zostały bezpośrednio przeniesione do wszystkich scen w grze. Przy okazji użyczyli też swego wizerunku, a drobiazgowe sesje odwzorowujące mimikę ich twarzy podczas konkretnych ujęć zostały przeniesione do gry. Efekt jest po prostu fantastyczny. Twarze i ich mimika to po prostu mistrzostwo świata. Polecam włączyć angielską wersję językową z polskimi napisami i zbierać szczękę z podłogi po obejrzeniu wybranych fragmentów z Beyond. Tutaj postacie nie muszą nic mówić, bo wszystkie emocje można wyczytać z ich grymasów, mimiki twarzy. Dodając do tego fakt, że wszystkie kwestie były wypowiadane przez aktorów podczas nagrywania sesji montion capture, mamy produkcję ocierającą się o konsole przyszłej generacji. Za to należą się autorom gromkie brawa.


Sekwencje prezentujące dziecięce życie Jodie cierpią na "dłużyzny". Będziecie kręcić się po domu/pokoju bez większego sensu tylko po to, aby popchnąć akcję do przodu.

Mam niestety spore zastrzeżenia do systemu sterowania. Owszem, jest podobny do tego z Heavy Rain, ale miałem wrażenie, że został jeszcze bardziej uproszczony i właściwie… gra przechodzi się sama. Spodziewałem się, że będzie łatwa, ale nie, że aż tak łatwa. Kontrolując Jodie w zasadzie jedyne co trzeba robić, to operować dwiema gałkami analogowymi. Lewa gałka odpowiada za poruszanie się główną bohaterką, a prawa za aktywowanie różnych akcji kontekstowych. Gdy przy jakimś elemencie otoczenia pojawia się mała biała kropka, oznacza to, że można wejść z nim w interakcję – wystarczy wówczas wychylić prawą gałkę w tę stronę i rozpoczyna się zaplanowana sekwencja. I choć w kilku rozdziałach mamy do czynienia z nieco bardziej rozbudowanym systemem, gdy w grę wchodzi jeszcze skradanie (ot, dwa dodatkowe przyciski – „X” odpowiedzialny za przyklejanie się do ściany i „kwadrat” za ciche eliminowanie przeciwników), to przez 90% rozgrywki nie uświadczycie żadnego wyzwania. Trzeba po prostu chodzić po danym obszarze i aktywować sekwencje przewidziane przez twórców.


Choć często gra daje nam możliwość wyboru, to nasze decyzje mają marginalny wpływ na dalszą rozgrywkę. Niemalże zawsze akcja podąży i tak do ustalonego wcześniej finału.

Niemal w każdej chwili wciskając „trójkąt” możecie przełączyć się na Aidena, czyli wspominanego ducha (duszy?) towarzyszącego Jodie. Jest to pewne urozmaicenie, ale niespecjalnie wzbogaca cały gameplay. Właściwie można przyjąć, że jeśli Aiden będzie niezbędny do posunięcia fabuły dalej, gra i tak nam o tym powie. Sterowanie duchem jest już nieco bardziej skomplikowane i trochę przypomina FPS-y. Lewą gałką można się poruszać w wybraną stroną, prawa służy do rozglądania się, a podnoszenie się/obniżanie lotu zostało przypisane pod R1/R2. O ile sterowanie samą Jodie jest proste do bólu, to mam wątpliwości, czy niedzielni gracze tak dobrze poradzą sobie manipulując Aidenem. Jest to przecież jeszcze nieco bardziej skomplikowane niż w FPS-ach, bo dochodzi jeszcze trzecia (oprócz poruszania się i rozglądania) płaszczyzna – wznoszenie się w górę/opuszczanie się w dół. Na szczęście autorzy o tym pomyśleli i dostarczyli tryb kooperacji (o nim później). Faktem jednak jest to, że niewidzialny przyjaciel Jodie wnosi co nieco do rozgrywki, bo bez niego byłoby naprawdę słabiutko.


Przeskakiwanie w różne momenty z życia Jodie otworzyło twórcom furtkę do prezentowania nam różnego typu odmiennych klimatycznie lokacji.

Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    
Dodaj komentarz
do tego artykułu
Komentarzy: 20
Twój kod:
(Przepisz w odpowiednie pole)
Nick*:
E-mail:
Kod*:
Treść*:
* - pola wymagane.
binio
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
No jak na taki bubel ocena 7/10 to bardzo wysoko. \"systemu sterowania. Owszem, jest podobny do tego z Heavy Rain, ale miałem wrażenie, że został jeszcze bardziej uproszczony i właściwie… gra przechodzi się sama. Spodziewałem się, że będzie łatwa, ale nie, że aż tak łatwa.\" I wszystko jasne zapraszam na kanał o grze na yt bo warto można całą pseudo \"grę\" raczej filmidło zobaczyć i nie wydając przy tym złamanego szeląga :) Odradzam szczerze kupno tego badziewia! Moja ocena to 2/10 To największa qpa wszech czasów ODRADZAM!
Piotrek
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
Binio jak zwykle przesadzasz. 2/10? To chyba dla ciebie najgorsza gra na PS3 :D? Rozumiem, że sterowanie może ci nie przypaść do gustu ale gra ma inne walory. Nie będę się wypowiadał na temat pełniaka bo grałem tylko w demo. I owszem, sterowanie mnie też nie przekonuje ale jednak za fabułe postaram się z grą zapoznać. No i zrobię to przy konsoli a nie tak jak ty na YT. Dla mnie poważny minus jest tylko jeden-to że nasze wybory mają nikłe znaczenie dla historii. Heavy rain było pod tym względem super bo można było przejść grę kilka razy dokonując różnych wyborow i obserować co się zmienia. Dla mnie sterowanie to nie problem, i tak większość współczesnych gier praktycznie przechodzi się sama. W grach przygodowych liczę na dobrą fabułe więc beyond na pewno ogram.
Czesław
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
binio nie popadaj w skrajności. Niektóre strony przyznały wprawdzie 6/10 ale inne 9/10 (np. gamespot) wiec to kwestia gustu. Albo akceptujesz \"filmowy\" gameplay albo nie pchaj się do tego tytułu. Heavy rain ci nie odpowiadał? To po co w ogóle przyglądałeś się beyond? Wiadomo było, że to będzie podobna gra, z podobnym sterowaniem.
binio
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
Liczyłem na grę. Mało na grę pokroju indigo. Wszystkim tym co lubią oglądać cutscenki szczerze współczuje. A graczom odradzam wywalenia kasy na ten ...
cagefan
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
Gra jest cudowna , w natłoku fpsow w końcu cos co jest małym dziełem sztulki.osobiście daje 10/10
binio
niedziela, 13 pazdziernik 2013r.
cagefan a dlaczego \"małym\"?
Evorkos
poniedziałek, 14 pazdziernik 2013r.
Gra jest świetna. Dla mnie jedyny minus to ten że pomieszali fabułę, raz Jodie jest dorosła, raz mała bezsens. Ale cała gra jest bomba! MOJA OCENA 9,5/10 - POLECAM!!!
o
wtorek, 15 pazdziernik 2013r.
gra to gniot. zacznijmy, że z grą nie ma tu wiele wspólnego. fabuła - czyli tak naprawdę jedyny aspekt tej \"produkcji\" to śmiech na sali. Indigo Prophecy było co najwyżej ok(do momentu ostatniego aktu, który całkowicie niszczył jakiekolwiek pozytywne aspekty pierwszej części gry), Heavy Rain było słabo zagranym thrillerem klasy B z lat 90tych, które czasem można obejrzeć w telewizji późno w nocy. Beyond to już po prostu parodia. mam nadzieje, że Ellen Page dostała za to dużo kasy, bo w innym przypadku mi jej żal a zwłaszcza ról filmowych, z których być może zrezygnowała dla tego kaszalota. jeśli ktoś nie uważał po Heavy Rain, że David Cage nie powinien pisać scenariuszy i najzwyczajniej zatrudnić prawdziwych SCENARZYSTÓW, Beyond otworzy mu oczy. tak niedorzecznej historii i słabych dialogów to ja już od dość dawna nie widziałem w wysokobudżetowej grze - a mówimy tu o tytule, który w całości polega na fabule i dialogach jako, że rozgrywki czy zagadek po prostu tu nie ma. jedynymi plusami tej produkcji to oprawa audiowizualna. 2/10 sugerowałoby, że to gra niedopracowana, a tak nie jest. jest to bardzo dopracowana gra, a problemem jest fakt, że jest ona niesamowicie słaba. 3/10 za oprawę i dobrą grę aktorów, którzy zostali zmarnowani na absolutnie koszmarną produkcję. szkoda na to wydawać pieniędzy zwłaszcza teraz kiedy mamy aż tyle mocnych gier wychodzących w ciągu kilku następnych tygodni.
binio
środa, 16 pazdziernik 2013r.
\"/\"Gra jest świetna\"/\" - Jaka gra? \"/\"cała gra jest bomba!\"/\" - śmiem stwierdzić że wiek twój nie przekracza 10 ;)
Evorkos
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
binio, każdemu podoba się co innego, no to nie jest taki ideał, może przesadziłem z oceną, no wprawdzie daje 8,5, troche mnie poniosło wcześniej. Gra mnie się bardzo podoba, choć jest zero wyzwania, ale miło się gra.I pomieszana fabuła. Szkoda że tak wyszło, mam nadzieję że następna produkcja davida cage\'a będzie miała chociaż jakieś wyzwanie w grze. Gra jest dobra, każdemu coś innego się podoba i różnie oceniają. Ej a z tym wiekiem to mnie rozbawiłeś, i akurat przekracza =D :)
Spinner
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
Evorkos, nie wiem po co mu się tłumaczysz, jego wiek chyba nie przekracza tego by mieć dostęp do internetu, jeżeli gra Ci się podoba na 9,5 / 10 to twoja sprawa, mi też się bardzo podoba i też bym dał taką ocenę. Peace
Quare
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
Spinner, po co się czepiasz Evorkosa? Tu piszą ludzie w róznym wieku, może tobie też nie przekracza 10 i co z tego?. Każdy tu piszę co chcę. Każdy ocenia inaczej. A binio czepia się kogoś że gośc napisał że gra jest bomba, najwyrazniej mu się podoba i co? Mnie też się podoba.peace.
Spinner
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
przeczytaj jeszcze raz co napisałem ;) bo nie wydaje mi się że się go czepiam
Evorkos
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
Każdy wyraża tu swe opinie. Każdy tu piszę co chcę. gra jest fajna i co, każdy uważa inaczej, a to że binio piszę mi że niby mój wiek nie przekracza 10 A ja mu odpisałem tylko że przekracza.to co z tego? Przecież tylko mu odpisałem, takto po co się czepia o mój wiek, co Spinner?
Spinner
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
No przecież ja Ci racje przyznałem....
Quare
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
No dobrze. Ale każdy może się tłumaczyć i odpowiadać jak ktoś zwraca komuś uwagę prawda?. Peace
Evorkos
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
Spinner, no ok nie potrzebnie się tłumaczyłem ale co z tego. Dobra peace bo wydaje mi się że zara będą awantury o jakąś jedną grę.
Piotrek
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
Panowie nie ma o co sie kłócić. Beyond to bardzo specyficzna gra, filmowa i na pewno nie każdemu przypadnie do gustu. Rozpiętość ocen w recenzjach też jest duża, jedni dają 6/10 inni 9/10. Zależy co kto ceni w grach. Chociaż osobiście ocen bardzo wysokich nie rozumiem, bo fabuła nie jest tu wybitna a przecież głównie na niej ta gra się opiera.
binio
czwartek, 17 pazdziernik 2013r.
No i bardzo dobrze to ująłeś Piotrek. Ja też wyraziłem Tylko swoje odczucia co do tej interakcji nie mylić z grą
Evorkos
piątek, 18 pazdziernik 2013r.
Macie racje, ja też tylko wyraziłem swe zdanie. :)

UID: 5321
Okładka/art:
Tytuł:
Beyond: Dwie Dusze - recenzja
Developer: Quantic Dream
Gatunek: interaktywny dramat
Data wydania:
EUR: 11/10/2013
USA: 08/10/2013
JAP: 17/10/2013
Poziom trudności:
b.niski (1/5)
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą byćw całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!