Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Beyond: Dwie Dusze - recenzja PlayStation 3

Kilka słów jeszcze na temat oprawy. Beyond jest pod tym względem bardzo nierówny. Zdarzają się lokacje piękne, ze świetnym klimatem i efektami, ale nie brakuje też gorzej wykonanych, jakby pamiętających epokę PS2. Pewnie cała para poszła po prostu na opracowanie postaci, bo ich animacja i przede wszystkim twarze to szczyt tego, co można stworzyć na PlayStation 3. Niesamowicie prezentują się też różnego rodzaju efekty w rodzaju zacinającego deszczu, czy zamieci śnieżnej. Chyba w żadnej innej grze nie zrobiono tego tak sugestywnie! Oczywiście autorzy musieli zastosować tu pewną sztuczkę – przez większość czasu i przy tych najpiękniejszych momentach mamy niewielki wpływ na kamerę – dzięki temu, że gra nie musi przeliczać także tego co jest w cudzysłowie „za nami”, więcej mocy zostaje na aktualne ujęcie (podobnie jak w God of War). Nie zmienia to jednak faktu, że Beyond prezentuje się jako całość świetnie, a odwzorowanie aktorów to geniusz sam w sobie.


Nie zdradzę Wam co zwiastuje powyższy screenshot. Gra jest jednak pełna niespodzianek, a fabuła jest wystarczająco dobra, aby wytrwać do napisów końcowych.

Jak już podkreślałem wcześniej, najlepiej grać z angielskim dubbingiem i polskimi napisami – wtedy przeżyjecie wszystkie emocje dokładnie tak, jak to widzieli twórcy. Gra oczywiście doczekała się pełnej polskiej lokalizacji, a w rolę głównych bohaterów wcielili się Małgorzata Socha i Robert Więckiewicz. Mieli trudne zadanie, bo nie mieli okazji przechodzić tych wszystkich sesji montion capture tylko grać „na sucho”. Efekt jest dobry, zadowalający – można by powiedzieć. Do ich gry trudno mieć większe zastrzeżenia zważywszy na warunki, w jakich przyszło im pracować. Przyczepić można się za to tradycyjnie do głosów postaci „trzecich” – te w polskiej wersji niestety wielokrotnie odstają poziomem, brzmią sztucznie. Poza tym sporadycznie zdarzają się problemy z głośnością dialogów. Kilka minut z całej dziesięciogodzinnej historii jest nagrane z nieodpowiednim balansem głośności – jedna kwestia jest odtwarzana za cicho, chwilę potem za głośno.


Pseudo-miłosny wątek średnio się tutaj udał. Nie wiadomo dlaczego Jodie ma niby coś poczuć do gościa, z którym łączą ją co najwyżej suche relacje służbowe.

Jak zatem to wszystko podsumować? David Cage określa Beyond jako „interaktywny dramat”. Coś w tym jest, choć lepszym określeniem byłoby chyba „interaktywny film”. Trudno traktować tę produkcję faktycznie jako „grę” – zbyt mały wpływ mamy na fabułę, sterowanie jest zbyt proste, wielokrotnie „gra przechodzi się sama”. Trudno też mówić o jakimkolwiek kroku naprzód względem poprzednich dokonań developerów – Heavy Rain i Fahrenheit. Fabularnie też niestety nie powala i jeśli ustawić te trzy tytuły pod kątem fabuły, Beyond byłby ostatni. Z drugiej strony nie jest też tak, że historia nie jest wciągająca. Jest lepsza niż w zdecydowanej większości podobnych produkcji. Trudno jednak powiedzieć, aby wciągała tak, że trudno będzie Wam odejść od ekranu. A przecież miał to być jeden z największych atutów tego projektu…


Podczas przedzierania się przez teren walk napotkacie na niespodziewanego sojusznika. Szkoda jednak, że nawet tego typu rozdziały nie tworzą jakiegokolwiek wyzwania...

Czy zatem Beyond: Dwie Dusze to rozczarowanie roku? I tak, i nie. Tak, bo pompowanie balonu przed premierą, opowiadanie przez twórców o przesuwaniu gier na wyższy poziom, o emocjach i poruszaniu ważnych tematów sztucznie wyniosło ich najnowsze dzieło tam, gdzie finalny produkt nie miał prawa się znaleźć. Nie, bo jednak oglądając przedpremierowe fragmenty rozgrywki można było spodziewać się prostej rozgrywki – tak prostej, że trudno tu w ogóle mówić o „grze” jako takiej. Raczej o interaktywnym filmie, z którym poradzi sobie każdy, bo wyzwania po prostu nie będzie. Dobrze, że Beyond przynajmniej się rozkręca i po pierwszych dwóch niemrawych godzinach zaczynają pojawiać się dłuższe, ciekawsze rozdziały, które nieco podnoszą poprzeczkę. Czyli? Zagrać, a raczej „obejrzeć” tę grę warto, ale na pewno nie jest to tak wielki hit jakiego oczekiwaliśmy.

Rafał „Baron Ski” Skierski

 

PLUSY

  • Jodie Holmes – przekonująca główna bohaterka;
  • Gra na emocjach;
  • Opracowanie bohaterów – zwłaszcza mimiki twarzy;
  • Wiele różnych zakończeń do odkrycia;
  • Niektóre rozdziały potrafią solidnie wciągnąć (zwłaszcza te dłuższe);
  • Oprawa audio/video;
  • Tryb kooperacji ułatwi życie niedzielnym graczom.

MINUSY:

  • Nasze decyzje mają marginalny wpływ na rozgrywkę;
  • Brak chronologii rozdziałów wprowadza niepotrzebny chaos;
  • Fabuła jest dobra, ale nie powala na kolana;
  • Zbyt uproszczone sterowanie!;
  • Zero wyzwania;
  • To bardziej interaktywny film niż gra.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pokazujemy Wam jak prezentuje się specjalna edycja gry oznaczona jako "Media Edition" - otrzymały ją wybrane media, aby mogły zrecenzować najnowsze dzieło studia Quantic Dream. Materiał pochodzi z naszego kanału na YouTube: onlygamespl.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8
Oryginalność
Idea kontynuowana od czasu Heavy Rain, ale takich gier jest na rynku bardzo mało.
9
Grafika
Czasami powala na kolana, ale zdarzają się też słabsze momenty. Wielkie brawa za opracowanie bohaterów i ich twarzy.
9
Dźwięk
Świetna muzyka, przekonująca gra aktorska. Polska wersja to nieco niższy poziom, ale i tak wypada dobrze.
7
Grywalność
Uproszczone do granic możliwości sterowanie, rozdziały z niepotrzebnymi dłużyznami i marginalne znaczenie naszych decyzji ściągają grywalność w dół. I tak jednak będziecie ciekawi jak to się skończy.
7
Źywotność
Około dziesięć godzin, wyciągnięte nieco na siłę, bo wybrane chaptery zwyczajnie przynudzają.
7
Ocena końcowa
To bardziej interaktywny film niż gra. Beyond cierpi na wiele problemów, ale fabuła jest wystarczająco ciekawa, by utrzymać Was przed ekranem do końca. Zagrać warto, jednak oczekiwaliśmy czegoś dużo lepszego.

Jak oceniamy? Wyjaśnienie naszego systemu ocen tutaj.

Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 6531
Okładka/art:
Tytuł:
Beyond: Dwie Dusze - recenzja
Developer: Quantic Dream
Gatunek: interaktywny dramat
Data wydania:
EUR: 11/10/2013
USA: 08/10/2013
JAP: 17/10/2013
Poziom trudności:
b.niski (1/5)
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!