Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Assassin's Creed - recenzja PlayStation 3Xbox 360

No wÅ‚aÅ›nie... W koÅ„cu nie raz zdarzy siÄ™, że zaalarmujecie straże. PozostajÄ… Wam wówczas dwa wyjÅ›cia – walka albo ucieczka. ZaÅ‚óżmy, że zdecydujecie siÄ™ na tÄ™ pierwszÄ… opcjÄ™. Do systemu walki mam kilka sporych zastrzeżeÅ„, nie opracowano go niestety rewelacyjnie. Za walkÄ™ odpowiada tylko jeden przycisk, natomiast spustem możemy blokować ciosy. Jest jeszcze możliwość zÅ‚apania strażnika i popchniÄ™cia go w wybranym kierunku, co czasami przydaje siÄ™ do zyskania chwili czasu. O ile jeszcze sprawdza siÄ™ to w pojedynkach z jednym strażnikiem, to gdy przeciwnicy sÄ… w znacznej przewadze liczebnej system jest uciążliwy i denerwujÄ…cy. Bardzo szybko nauczycie siÄ™ kontrować ataki przeciwników, co tak naprawdÄ™ jest najlepszym sposobem na walkÄ™ – wystarczy sobie spokojnie czekać na ataki i gdy oponent bierze zamach, wcisnąć odpowiedniÄ… kombinacjÄ™ przycisków, a Altair nie da siÄ™ zaskoczyć i najczęściej unicestwi wroga jednym ciÄ™ciem. O ile z poczÄ…tku może siÄ™ to jeszcze podobać, to po setnej walce wyglÄ…dajÄ…cej w dokÅ‚adnie ten sam sposób, bÄ™dziecie mieli już serdecznie dość. Dodam tylko, że przeciwnicy to typowi statyÅ›ci – mimo, że gÅ‚ówny bohater jest okrążony zaÅ‚óżmy przez dziesiÄ™ciu strażników, to jednak wszyscy czajÄ… siÄ™ tylko i atakujÄ… pojedynczo. Wystarczy sobie spokojnie poczekać, zakÅ‚adać kontry każdemu z osobna i sprawa zaÅ‚atwiona. Czy rzeczywiÅ›cie? Cóż, nie jest to takie Å‚atwe, bo wrogich oddziaÅ‚ów caÅ‚y czas przybywa i naprawdÄ™ nie ma sensu z nimi walczyć – gdy tylko pokonamy jednych, dotrÄ… kolejni. W zasadzie pojedynkować ze strażami opÅ‚aca siÄ™ tylko wtedy, gdy nie uda nam siÄ™ zabić z zaskoczenia jednego z dziewiÄ™ciu gÅ‚ównych celów. W innym wypadku dużo lepszym rozwiÄ…zaniem jest wziąć nogi za pas.

Ucieczki sÄ… emocjonujÄ…ce, choć również można siÄ™ do nich caÅ‚kiem poważnie przyczepić. Strażnicy potrafiÄ… naprawdÄ™ zajść za skórÄ™, ale trzeba przyznać, że zgubić jest ich bardzo Å‚atwo. Ukryć można siÄ™ na kilka sposobów – choćby w stogu siana, które licznie porozrzucano po mieÅ›cie, czy też w specjalnych kryjówkach (parawanach) gÄ™sto rozmieszczonych na dachach. WyglÄ…da to momentami bardzo naiwnie, bo zaÅ‚óżmy, że uciekacie na dach i od razu na górze widzicie miejsce do ukrycia. Oponenci, którzy biegnÄ… za Wami nawet tam nie zajrzÄ… – po prostu pobiegnÄ… dalej. Co jest jeszcze Å›mieszniejsze, bÅ‚yskawicznie wszystko wraca do normy, wiÄ™c można po kilku sekundach wyjść z kryjówki – nawet jeszcze wtedy, gdy strażnicy rozglÄ…dajÄ… siÄ™ za nami gdzieÅ› nieopodal. Altair wzbudzi wtedy co prawda podejrzenia, ale nie zostanie od razu rozpoznany. Wyraźnie widać, że twórcy nie chcieli uczynić swojej gry zbyt trudnÄ…, ale czasami jest po prostu za Å‚atwo.



Nie da siÄ™ ukryć, że eksplorowanie zakamarków miast w Assassin’s Creed wciÄ…ga jak cholera, ale trudno nie zauważyć licznych bÅ‚Ä™dów i niedociÄ…gnięć. O schemacie w wykonywaniu kolejnych misji, Å›rednim systemie walki oraz zbyt Å‚atwych ucieczkach już pisaÅ‚em, ale powinniÅ›cie doÅ‚ożyć do tego kilka innych rzeczy. Przede wszystkim loadingi – wprawdzie wystÄ™pujÄ… one tylko przy przenoszeniu siÄ™ do danego miasta (czyli mniej wiÄ™cej raz na godzinÄ™), ale jednak potrafiÄ… solidnie uprzykrzyć życie – trwajÄ… jakieÅ› 50 sekund. Co bardziej niecierpliwi z Was pewnie zacznÄ… podejrzewać, że konsola siÄ™ zawiesiÅ‚a, inni spokojnie pójdÄ… sobie zaparzyć herbatÄ™. Trwa to zdecydowanie za dÅ‚ugo i nie powinno mieć miejsca. InnÄ… denerwujÄ…cÄ… sprawÄ… sÄ… przydÅ‚ugie dialogi, których niestety nie można przepuszczać oraz dość Å›rednia fabuÅ‚a. Przywódca Asasynów – Al Mualim - może sobie opowiadać te wszystkie gÅ‚odne kawaÅ‚ki, ale już trzecia gadka staje siÄ™ nużąca – i tak wszystko sprowadza siÄ™ do tego, że trzeba wyciąć kolejnÄ… ofiarÄ™. Podobnie jest w biurze skrytobójców, już w konkretnych miastach – naprawdÄ™, gadki sÄ… nudne i niepotrzebnie wydÅ‚użone. Już trudno, że za pierwszym razem trzeba przez nie przejść, ale co wtedy, gdy znamy już caÅ‚Ä… liniÄ™ fabularnÄ… i przechodzimy grÄ™ na przykÅ‚ad po raz drugi? Nie rozumiem też dlaczego nie umieszczono w w AC napisów. Wprawdzie postacie starajÄ… siÄ™ mówić dość wyraźnie, ale jednak czÄ™sto przez panujÄ…cy gwar w miastach zdarzaÅ‚o mi siÄ™ czegoÅ› nie dosÅ‚yszeć. No i nie wspominam już o graczach, którzy lubiÄ… grać w nocy z gÅ‚oÅ›nikami nie podkrÄ™conymi do sensownego poziomu... No i najważniejsze – kwestii mówionych przygotowanych dla ludzi powinno być zdecydowano wiÄ™cej. Opracowano ich zaledwie kilka, wiÄ™c sÅ‚uchanie dokÅ‚adnie tego samego tekstu po raz n-ty od kolejnej uratowanej osoby (jedno z zadaÅ„ pobocznych) jest po prostu sÅ‚abe. MógÅ‚bym jeszcze ponarzekać na minimalne niedoróbki silnika graficznego (np. okazjonalne przenikanie tekstur), ale nie zrobiÄ™ tego, bo Assassin’s Creed to i tak jedna z najpiÄ™kniejszych gier, w jakie można obecnie zagrać. Na konsolach tylko Uncharted: Drake’s Fortune charakteryzuje siÄ™ równie dużym przywiÄ…zaniem do detali, choć trudno byÅ‚oby mi wskazać, która z tych pozycji jest Å‚adniejsza.



GÅ‚ówny wÄ…tek przygodowy w dziele Ubisoft Montreal jest do zaliczenia w okoÅ‚o 10 godzin, jednak zgrzeszyÅ‚bym wytykajÄ…c niskÄ… żywotność AC. Twórcy przygotowali sporÄ… ilość zadaÅ„ pobocznych, które z pewnoÅ›ciÄ… zatrzymajÄ… Was przy ekranie jeszcze dÅ‚ugo po ukoÅ„czeniu podstawowych misji. Szkoda jedynie, że questy sÄ… tak schematyczne, choć jeszcze raz powtarzam – przy takim opracowaniu miast samÄ… przyjemność sprawia przedzieranie siÄ™ przez uliczki. Fajne jest zwÅ‚aszcza zdobywanie kolejnych wież obserwacyjnych i późniejsze (sÅ‚awne już) skoki w dóÅ‚ do wozu z sianem, ale o tym przekonacie siÄ™ już sami.

Na koniec wspomnÄ™ jeszcze o problemach wersji na PlayStation 3. Kolejny raz to Xbox 360 dostaÅ‚ bardziej dopracowany tytuÅ‚ multiplatformowy i nie ma co do tego żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci. Assassin’s Creed na konsoli Sony borykaÅ‚ siÄ™ z wieloma problemami graficznymi i technicznymi. Reakcje tÅ‚umu ludzi w grze nie byÅ‚y wÅ‚aÅ›ciwe, koÅ„ potrafiÅ‚ galopować na dwóch nogach, a pÅ‚ynność animacji pozostawiaÅ‚a wiele do życzenia. Co jednak najgorsze, wersja ta notorycznie siÄ™ zawieszaÅ‚a – w najmniej spodziewanych momentach wszystko stawaÅ‚o i mogliÅ›my co najwyżej zrestartować konsolÄ™. Twórcy w miarÄ™ szybko wypuÅ›cili patcha naprawiajÄ…cego wiÄ™kszość bÅ‚Ä™dów, ale i tak odsÅ‚ona dedykowana PS3 pozostaje bardziej kapryÅ›na niż ta opracowana z myÅ›lÄ… o 360-tce. Co natomiast z tymi z Was, którzy nie majÄ… dostÄ™pu do internetu i nie bÄ™dÄ… mogli pobrać „Å‚atki”? WolÄ™ nawet nie myÅ›leć... JeÅ›li tylko macie dostÄ™p do dwóch konsol nowej generacji, zdecydujcie siÄ™ na wersjÄ™ dla Xboxa 360.



Wraz z koÅ„cem 2007 roku skoÅ„czyÅ‚ siÄ™ okres ochronny dla developerów. OtrzymaliÅ›my tyle znakomitych produkcji, że nie sposób byÅ‚o we wszystkie z nich zagrać. ChciaÅ‚oby siÄ™, żeby taki przepych panowaÅ‚ przez caÅ‚y rok, ale cieszmy siÄ™ z tego, co mamy. Assassin’s Creed to jeden z najwiÄ™kszych tytuÅ‚ów ostatnich miesiÄ™cy – pozycja, której z pewnoÅ›ciÄ… jeszcze dÅ‚ugo nie zapomnimy. Daleko jej wprawdzie do ideaÅ‚u, ale grzechem byÅ‚oby pominąć tak opracowanÄ… grÄ™. NajwiÄ™ksze zarzuty można mieć do schematycznoÅ›ci zadaÅ„ – developer mógÅ‚ dużo bardziej postarać siÄ™ w tym temacie i liczÄ™, że druga część serii (AC ma być trylogiÄ…) naprawi wiÄ™kszość bÅ‚Ä™dów „jedynki”. DzieÅ‚o Ubisoft Montreal trudno tak naprawdÄ™ opisać, bo zawiera tyle drobnych smaczków, że ich odkrywanie zajmie Wam dÅ‚ugie, dÅ‚ugie godziny. Ja rekomendujÄ™ Wam ten tytuÅ‚ – musicie choćby pochodzić po tych wymodelowanych z najwiÄ™kszÄ… dbaÅ‚oÅ›ciÄ… o szczegóÅ‚y miastach, musicie wykonać skok z ogromnej wierzy wprost w stóg siana na dole, musicie wreszcie zobaczyć jak wyglÄ…da naprawdÄ™ żyjÄ…ce miasto. Ja już z utÄ™sknieniem czekam na sequel.

RafaÅ‚ „Baron Ski” Skierski

PS Ocena końcowa wersji na PS3 to 8.5/10 - nieco niższa ze względu na bugi opisane w przedostatnim akapicie recenzji.

Za udostÄ™pnienie gry do testów dziÄ™kujemy firmie Cenega Poland.

7
Oryginalność
Zadania są standardowe do bólu, ale tak opracowanych średniowiecznych miast jeszcze nie widzieliście...
10
Grafika
WÅ‚aÅ›nie takiej oprawy chcemy od konsol nowej generacji. Pierwsze minuty z Assassin’s Creed to zbieranie szczÄ™ki z podÅ‚ogi.
8
Dźwięk
Muzyka jest w porządku, ale przydałoby się zdecydowanie więcej linii dialogowych dla mieszkańców miast.
8
Grywalność
Już samo przemierzanie poszczególnych lokacji jest niesamowicie przyjemne. Szkoda tylko, że tak szybko zaczyna wiać schematami w questach.
8
Źywotność
wny tryb przygodowy to jakieś 10 godzin zabawy, ale jest tu jeszcze wiele do zrobienia i odnalezienia. Z pewnością AC zatrzyma Was na przynajmniej 20 godzin.
8.7
Ocena końcowa
Assassin’s Creed to tytuÅ‚, który oczarowuje ogromem miast i przywiÄ…zaniem do drobnych detali. Zdecydowanie powinniÅ›cie w tÄ™ grÄ™ zagrać (mimo schematycznoÅ›ci misji), by przekonać siÄ™ jak tworzy siÄ™ w obecnych czasach „żyjÄ…ce" miasto.

Jak oceniamy? Wyjaśnienie naszego systemu ocen tutaj.

Strona artykułu: [1]  [2]  [3]    

UID: 6426
Okładka/art:
Tytuł:
Assassin's Creed
Developer: Ubisoft Montreal
Gatunek: akcja / TPP
Data wydania:
EUR: 16/11/07
USA: 13/11/07
JAP: 29/11/07
Poziom trudności:
średni (3/5)
8.7/10
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!