Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
Achievementy - czy nie potrafimy już bez nich grać? [OGM Shoutcast] PlayStation 3Xbox 360PC

Gry wideo od zawsze stawiaÅ‚y na rywalizacjÄ™. My – gracze - mamy niejako we krwi konkurowanie, czy to z innymi osobami, czy z przeciwnikami sterowanymi przez konsolÄ™/komputer. Wszystko zaczęło siÄ™ od niepozornego walczenia z przyjacióÅ‚mi o jak najwyższy wynik na automatach. JeÅ›li uważacie, że czasy, w których koÅ„cowy rezultat byÅ‚ rzeczÄ… najważniejszÄ… odeszÅ‚y w zapomnienie to pomyÅ›lcie jeszcze raz. Dzisiaj również staramy siÄ™ zdobyć jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ punktów. ZmieniÅ‚a siÄ™ tylko tego forma. Zamiast napisu „score” w górnym rogu ekranu, widzimy wyskakujÄ…ce okienko z napisem „Odblokowano osiÄ…gniÄ™cie”.

Od poczÄ…tku istnienia gier autorzy nagradzali użytkowników za robienie postÄ™pów w rozgrywce. Zazwyczaj, lecz nie zawsze, byÅ‚y to drobiazgi. W jednej produkcji byÅ‚o to przejÅ›cie do innego etapu czy lokacji, w drugiej zdobycie nowej mocy dla gÅ‚ównego bohatera, a w jeszcze innej pokonanie jakiegoÅ› „wiÄ™kszego” przeciwnika lub awansowanie na nowy poziom doÅ›wiadczenia. W dzisiejszych grach oprócz dźwiÄ™ku zdobycia Trofeum równie ważne sÄ… cut-scenki, które sygnalizujÄ…, że udaÅ‚o siÄ™ nam przejść jakiÅ› wiÄ™kszy etap. Zdobywanie jednej z tych rzeczy pozwala nam poczuć, że udaÅ‚o nam siÄ™ czegoÅ› dokonać. Daje szansÄ™ na kontynuowanie gry bez uczucia nudy, braku postÄ™pów. To w rÄ™kach twórców leży los tego, czy dana gra bÄ™dzie nas „zachÄ™cać” częściej, czy rzadziej.


 

Microsoft wprowadzajÄ…c wraz z swoim Xboxem 360 system nagradzania graczy za postÄ™py w grach, raczej nie przewidywaÅ‚, że doprowadzi to sytuacji, jakÄ… mamy obecnie. Codziennie miliony użytkowników na caÅ‚ym Å›wiecie Å›ciga siÄ™ zdobywaniu kolejnych Achievementów czy innego tego typu rzeczy. Co wiÄ™cej, Sony, aby nie zostać w tyle, postanowiÅ‚o umieÅ›cić swój odpowiednik tego elementu – Trofea. Do tego grona doÅ‚Ä…cza również Valve z nagrodami na platformie cyfrowej dystrybucji Steam. Na osiÄ…gniÄ™cia polujÄ… fani najpopularniejszej gry MMO – Word of Warcraft. MaÅ‚o? Posiadacze telefonów komórkowych dostali iphone'owy Game Center, który może pochwalić siÄ™ pokaźnÄ… bibliotekÄ… gier. PojawiÅ‚ siÄ™ Game for Windows Live powiÄ…zany z Xbox Live. ZresztÄ… Microsoft może pochwalić siÄ™ najbardziej spójnym systemem osiÄ…gnięć - oprócz konsol oraz Pecetów, achievementy odblokowujÄ… siÄ™ na telefonach komórkowych z systemem operacyjnym Windows Phone 7. Praktycznie nie wyobrażamy sobie jak mogÅ‚aby powstać gra bez punktów, które zasilajÄ… nasz Gamerscore.



Zastanówmy siÄ™ nad tym fenomenem. W sieci, szczególnie w serwisie YouTube, pojawia siÄ™ coraz wiÄ™cej poradników pokazujÄ…cych, co trzeba wykonać, aby odblokować kolejnÄ… ikonkÄ™ pucharu. Dotyczy to zarówno tych Å‚atwych jak i trudniejszych zadaÅ„. Oprócz tego czÄ™sto spotykamy siÄ™ z tytuÅ‚ami, które stawiajÄ… poprzeczkÄ™ wysoko i zmuszajÄ… graczy do niezÅ‚ego wysiÅ‚ku, aby powiÄ™kszyć liczbÄ™ Gamerscore. OczywiÅ›cie powstajÄ… gry, które nie stanowiÄ… żadnego wyzwania. W tej pierwszej dziedzinie przoduje firma Rockstar, która w swoich produkcjach umieszcza tylko parÄ™ Trofeów zwiÄ…zanych z przechodzeniem gÅ‚ównego wÄ…tku, uzupeÅ‚niajÄ…c listÄ™ osiÄ…gnięć punktami za czÄ™sto niezwiÄ…zane z gÅ‚ównymi zadaniami rzeczy. W Red Dead Redemption Achievement odblokowywaÅ‚ siÄ™ po tym, jak wybraliÅ›my siÄ™ postrzelać do misiów Grizzly lub gdy sterowany przez nas John Marston wygraÅ‚ w grze w podkowÄ™. Jednak zostawmy przykÅ‚ady na później i zastanówmy siÄ™ - zdobywajÄ…c coraz wiÄ™cej nagród nie zyskujemy nic, oprócz szpanu przed przyjacióÅ‚mi. Zatem po co nam to? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z drugiej strony czy nie o to wÅ‚aÅ›nie chodzi? Przecież to wÅ‚aÅ›nie chęć „dokopania” i pokazania znajomym kto rzÄ…dzi w danej grze od zawsze sprawiaÅ‚a, że chcieliÅ›my być od nich lepsi.



Pewnie wielu z Was mÄ™czyÅ‚o siÄ™ z epilogiem w grze Call of Duty: Modern Warfare. Za ukoÅ„czenie tego poziomu na najwyższym stopniu trudnoÅ›ci odblokowywaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gniÄ™cie „High Mile Club”, które swego czasu „byÅ‚o czymÅ›” [tym trudniejsze do wykonania na joypadzie w wersji na konsolÄ™, ale byÅ‚em na tyle zawziÄ™ty, że tego dokonaÅ‚em – dop. Ski]. Gracze nie raz z zazdroÅ›ciÄ… patrzÄ… na wycalakowane tytuÅ‚y znajomych, porównujÄ…c je do swoich dokonaÅ„. Czasami doprowadza to do tego, że robimy wszystko, aby chociaż zbliżyć siÄ™ do przysÅ‚owiowego calaka. Warto tutaj rozróżnić osoby grajÄ…ce dla przyjemnoÅ›ci od Achievement Hunterów, którzy z każdej gry starajÄ… siÄ™ wycisnąć wszystkie soki. Nie liczy siÄ™ dla nich to, czy gra jest zÅ‚a czy dobra – najważniejsze, że ma 1000 GS. Wraz z wprowadzeniem osiÄ…gnięć, zmieniÅ‚o siÄ™ trochÄ™ podejÅ›cie twórców.


 

Strona artykułu: [1]  [2]      

UID: 4361
Okładka/art:
Tytuł:
Achievementy - czy nie potrafimy już bez nich grać?
Developer: -
Gatunek: -
Data wydania:
EUR:
USA:
JAP:
Poziom trudności:
-
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!